Työn tekemisellä on aina ollut merkittävä rooli suomalaisten arjessa, mikä on kirvoittanut lukuisan joukon työtä ja työntekoa kuvaavia sananlaskuja. Suomalaisen työn päivän juhlintaan valmistautuvan kansan mielestä parhaiten työn henkeä kiteyttää toteamus palkan ansaitsemisesta. Myös sanonta työn loputtomasta määrästä nousi kärkisijoille Suomalaisen Työn Liiton teettämässä kyselyssä.
Kysyttäessä tuhannelta suomalaiselta parhaiten suomalaista työtä ja asennetta työhön kuvaavaa sananlaskua ykkössijalle nousi ”Työmies on palkkansa ansainnut”-toteamus, jota suosi 33 prosenttia vastaajista.
– ”Työmies on palkkansa ansainnut” -sananlasku oli erityisesti miesten suosikki, sillä rehtiyttä kuvaavan sanonnan taakse asettui 36 prosenttia miehistä. Naiset puolestaan suosivat eniten työn määrää kuvaavaa ”Ei työ tekemällä lopu”-vaihtoehtoa, kuvailee Brand Manager Reetta Mentu Suomalaisen Työn Liitosta.
Puurtamista kuvaava sutkautus sijoittui kokonaistuloksissa 29 prosentin kannatuksellaan toiseksi. Kolmanneksi sijoittui ”Työ tekijäänsä kiittää”, joka sai vastaajien parissa 28 prosentin kannatuksen.
– Kärkeen nousi sanontoja, joissa kiteytyy hyvin suomalaiseen työhön usein liitetyt ominaisuudet, ahkeruus ja arkisuus sekä rooli elannon tuojana. Toisaalta saman tutkimuksemme mukaan suomalaiset toivovat työelämään lisää iloa ja rohkeutta – asioita, jotka eivät näissä perinteisissä työtä kuvaavissa sananlaskuissa yleensä esiinnykään. Suomalaista työtä ja sen arvostusta haluamme nostaa esille paitsi tällä viikolla vietettävänä suomalaisen työn päivänä, myös koko vuonna, kun suomalaisesta työstä kertova Avainlippu-merkki täyttää 50 vuotta, Mentu kertoo.
Nuoriso: ”Raskas työ vaatii raskaat huvit”
– On hauska huomata nuorison vastauksista se, että he painottavat erityisesti työn ja vapaa-ajan tasapainoa: peräti 32 prosenttia 15–24-vuotiaista yhtyi sananlaskuun raskaan työn vaatimista raskaista huveista, Mentu hymyilee.
Pidempään työelämässä mukana olleet ja varttuneemmat sen sijaan selvästi arvostavat työn tuomaa kiitosta, sillä yli 65-vuotiaiden keskuudessa selvä ykkönen 42 prosentin kannatuksella oli ”Työ tekijäänsä kiittää.”
– Suomalaisten arvostuksesta työtä kohtaan kertonee kaikkiaan myös se, että esimerkiksi lopputiliin tai työn tekemättömyyteen liittyvät sanonnat jäivät muutaman prosentin kannatuksellaan listan häntäpäähän, Mentu summaa.
Tutkimuksessa olleet sananlaskut ja niiden suosio:
- Työmies on palkkansa ansainnut (33 %)
- Ei työ tekemällä lopu (29 %)
- Työ tekijäänsä kiittää (28 %)
- Huono työ tulee kalliiksi (22 %)
- Raskas työ vaatii raskaat huvit (19 %)
- Jos olis työ herkkua, niin herrat sen tekis (16 %)
- Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä (13 %)
- Ahkeruus on ilomme (8 %)
- Ei makaavan kissan suuhun hiiri tule (8 %)
- Laiska töitänsä luettelee (8 %)
- Rahaa se on lopputilikin (5 %)
- Se onnea niittää, jolla sisua riittää (5 %)
- Ei terve ruumis työtä kaipaa (4 %)
- Töissä eka, töissä vika (3 %)
Kysymys: Mikä seuraavista sananlaskuista kuvaa mielestäsi parhaiten suomalaista työtä ja asennetta työhön? Valitse kaksi sopivinta.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Avainlippu-tutkimukseen. Kopla Helsingin tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa ja siihen vastasi 1001 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista. Lisätietoa tutkimuksista ja juhlavuodesta löytyy juhlavuoden suomiplussalle.fi-kampanjasivustolta.
Lisätietoja:
Reetta Mentu, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 561 5030, reetta.mentu@avainlippu.fi
Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Huhtikuussa 2015 Avainlipun käyttöoikeus on myönnetty 3000 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle. Lue lisää suomalainentyo.fi
Avainlipun Juhlavuoden kumppaneina on Avainlippua kantavia yrityksiä, tuotteita ja palveluja: ABC, UPM BioVerno, RAY, Pingviini, Piltti, Smartum ja Diacor. Ympäri Suomea järjestettävissä tapahtumissa mukana kulkee merikontista rakennettu Avainlippu-koti, jota ovat rakentamassa ja sisustamassa Tikkurila, Timberwise, Vallila, Genelec, Topi-keittiöt, Cariitti, MPY:n Lilli Digitalkkari, Solifer-polkupyörät, F-Secure, Karto, KPPR-Steel Oy sekä Helsingin Villasukkatehdas. Paikallisina kumppaneina ovat mm. Best-In Kuopiossa ja Coronaria Oulussa. Avainlipun 50-vuotiskampanjan sivusto suomiplussalle.fi