Suomalaisen Työn Liitto ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut palvelutalo Vincit ovat aloittaneet yhteistyön, jotta kotimaiset tuotteet ja palveluntarjoajat löytyisivät digistä paremmin. Yritysten kannattavuuden ollessa nyt poikkeustilanteessa tiukoilla, on kotimainen kulutus erityisen tärkeää.
Korona-aikana kaupankäynti on siirtynyt vahvasti verkkoon, kun suurin osa suomalaisista on vähentänyt kivijalkamyymälöissä käyntiä. Suomalaisen Työn Liitto ja Vincit kehittävät Sinivalkoinenvalinta.fi-verkkopalvelua, joka helpottaa kuluttajia löytämään verkosta kotimaisen vaihtoehdon laajasti eri tuoteryhmistä.
Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitunen: ”Nyt jos koskaan on tärkeää auttaa suomalaisyrityksiä pärjäämään tässä vaikeassa poikkeustilanteessa. Jokainen voi valinnoillaan vaikuttaa siihen, että kuluttamamme eurot päätyvät tukemaan suomalaista työtä ja edistämään suomalaista elinkeinoelämää. Siksi tuntui luontevalta lähteä tekemään tätä työtä pro bono -vastuullisuustekona, yhdessä Suomalaisen Työn Liiton kanssa.”
”On hienoa päästä tekemään Vincitin kanssa yhteinen vastuullisuusteko suomalaisen työn puolesta. Sinivalkoinenvalinta.fi toimii eräänlaisena näyteikkunana suomalaisille tuotteille ja palveluille sekä yritysten verkkokaupoille. Palvelusta löytyy kaiken kokoisia yrityksiä, mutta erityisesti palvelusta hyötyvät pienyrittäjät, joilla ei ole suuria markkinointiresursseja ja -kanavia käytössään”, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Suomalaisen Työn Liiton tehtävä on toimia suomalaisen työn puolesta, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. Lähes 4300 jäsenyritystä suunnittelevat ja valmistavat tuotteitaan Suomessa, tuottavat kotimaisia palveluita tai toimivat yhteiskunnallista hyvää tuottaen. Kaikkiaan nämä yritykset työllistävät noin 300 000 henkeä.
”Koronapandemian aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi olemassa olevien työpaikkojen säilyttäminen on vaakalaudalla, joten tehtävämme on nyt tärkeämpi kuin kenties koskaan aikaisemmin. Tämän vuoksi haluamme tehdä kaikkemme auttaaksemme yrityksiä selviämään pahimman yli sekä tarjoamaan myös jatkossa sekä yrityksiä että kuluttajia hyödyttävän verkkopalvelun”, Lausala summaa.
Suomalaisen Työn Liiton ja Vincitin kehittämä Sinivalkoinenvalinta.fi-verkkopalvelu kokoaa yhteen kaikki tuotteet ja palvelut, joille on myönnetty jokin liiton ylläpitämistä Avainlippu-, Design from Finland- tai Yhteiskunnallinen Yritys -merkeistä. Palvelussa on yli 5000 eri nimikettä eri toimialoilta. Uudistettu palvelu avautuu toukokuun lopussa.
Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, puh. 050 407 2623
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, hanna.malinen@suomalainentyo.fi, puh. 050 369 4949
Vilppu Simpanen, Vice President, New Business, Vincit Oyj, vilppu.simpanen@vincit.fi, puh. 044 556 4532
Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. www.suomalainentyo.fi
Vincit on huippuasiantuntijaorganisaatio, joka tarjoaa asiakkailleen aina toimivinta digitaalisuutta ymmärrettävässä paketissa, jotta huominen ei pelota. Vincit on perustettu ja 2007 ja työllistää lähes 500 ihmistä Tampereella, Helsingissä, Turussa, Oulussa ja Kaliforniassa. https://vincit.fi/