Suomalainen lähettää ulkomaille ruisleipää ja designia

Ulkomaille asuvalle ystävälle lähetettäisiin Suomesta mieluiten ruisleipää. Rukiisen herkun lisäksi pakettiin pistettäisiin suomalaista designia sekä salmiakkia, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.

Kysyttäessä reilulta tuhannelta suomalaiselta minkä suomalaisen tuotteen he lähettäisivät ulkomailla asuvalle ystävälle, keräsi ruisleipä äänistä 15 prosenttia.

– Ruisleivän nostivat suosikkituotteekseen niin miehet kuin naisetkin. Se mielletään suomalaisuuden symboliksi, minkä takia ruisleivällä ehkä halutaan muistaa juuri ulkomailla oleilevaa ystävää. Ruisleivän merkitys suomalaisille nousi esiin myös kesällä, jolloin se valittiin suomalaisuutta parhaiten kuvaavaksi elintarvikkeeksi, tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta kertoo.

Tutkimuksessa kärkisijoille nousi toinenkin perinteinen suomalaisherkku, salmiakki, joka keräsi kolmanneksi eniten (10 %) äänistä. Ruisleivän ja salmiakin väliin kiilasi suomalainen design (12 %) ja neljänneksi eniten ääniä keräsi suklaa (9 %).

Suomalainen luottaa klassikoihin

Suomalaisella muotoilulla on tutkimustulosten kärkikymmenikössä vahva edustus, sillä pienyrittäjän design-tuotteen lisäksi joukkoon nousivat myös Kalevala korun, Fiskarsin, Iittalan ja Marimekon tuotteet.

– Tulos on tänä aikana erityisen ilahduttava lahjakkaille, pienille design-yrittäjille, jotka edustavat uniikkia, persoonallista ja vastuullistakin muotoilua. Se antaa toivoa perustaa uusia design-alan yrityksiä, sillä kuluttajien asenteet pienyrittäjän designia kohtaan ovat nyt selvästi otolliset, toteaa Design from Finland -merkin Brand Manager Rilla Engblom Suomalaisen Työn Liitosta.

– Kuluttajien tekemät panostukset suomalaiseen designiin tukevat samalla suomalaista työllisyyttä: muotoilun ja laajemmin katsottuna aineettoman ja korkeaa osaamista vaativan työn työllistävä vaikutus Suomessa on merkittävä, hän jatkaa.

Suomalaista muotoilua edustavat tuotteet miellyttivät tutkimukseen vastanneista erityisesti naisia, jotka suosivat tuttuja brändejä, kuten Kalevala korua, Iittalaa ja Marimekkoa, tasaisesti miehiä enemmän. Miehillä sen sijaan oli yksi selvä suosikki ylitse muiden:

– Miehet tuntuvat arvostavan käytännöllisyyttä, sillä miesvastaajista 11 prosenttia paketoisi matkaan Fiskarsin tuotteen. Naisvastaajista tämän vaihtoehdon valitsi vain kaksi prosenttia, Eljala summaa.

Kymmenen kärki – mitä lahjaksi ulkomailla asuvalle ystävälle?

  1. Ruisleipää (15 %)
  2. Pienyrittäjän designtuote (12 %)
  3. Salmiakkia (10 %)
  4. Suklaata (9 %)
  5. Kalevala-koru (8 %)
  6. Fiskarsin tuote (6 %)
  7. Iittalan tuote (5 %)
  8. Marimekon tuote (5 %)
  9. Muumi-tuote (5 %)
  10. Musiikkia (4 %)

 

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2014 ja siihen vastasi 1166 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Tutkimus on osa Suomalaisen Työn Liiton ja Keskon yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Kampanja jatkuu vuonna 2015.

Tutkimus Suomalaisen Työn Liitto

Lisätietoja:

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Rilla Engblom, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, 050 385 5476, rilla.engblom@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Kampanjassa ovat mukana kaikki K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat, Kodin Ykköset sekä lähes 50 suomalaista elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä.

www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on lähes 2500 yritys- tai yhteisöjäsentä.

www.suomalainentyo.fi