Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt SGN Sportia Oy:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetusta ja Suomessa työllistävästä palvelusta. SGN Sportia Oy on 100 % kotimainen markkinointi- ja yhteisosto-organisaatio, joka palvelee Team Sportia- ja Sportia -kauppiaita sekä kehittää näiden ketjujen toimintaa.
Ketjun perusta luotiin jo 1980-luvulla, jolloin Teräs Oy perusti Sportia-ketjun. SGN Group osti Sportian liiketoiminnan Wihurilta vuonna 2006 ja samana vuonna perustettiin SGN Groupin tytäryhtiö SGN Sportia Oy. Tänä päivänä ketjuun kuuluu Suomessa 34 itsenäistä urheilukaupan yrittäjää, joiden toimintaa ohjaa ammattitaito, palveluhalu ja vahva paikallisten olosuhteiden tuntemus.
Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkin myöntämisen ensisijaisena kriteerinä on aina se, että tuotteen on oltava valmistettu tai palvelun tuotettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus palvelun omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen, on oltava vähintään 50 prosenttia. Palvelu-Avainlippua hakevalla yrityksellä on myös oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja yrityksen pääkonttorin tulee sijaita Suomessa.
SGN Sportia Oy:n toimitusjohtaja Panu Alhava kertoo, että vastuullinen liiketoiminta on ollut aina SGN Groupin perusarvoja lähtien yhtiön perustaja Sven G. Niemisen omista arvokkaista periaatteista. Se on kantanut yhtiötä ja ohjannut yhtiön kulttuuria vuosikymmeniä tekemään oikeita ja kestäviä ratkaisuja.
– Monelle liiketoimintayhtiöllemme vastuullisuustyö on tänä päivänä arkea, mutta sen lisäksi haluamme korostaa sitä jatkossa myös henkilökuntamme ja asiakkaidemme suuntaan. Tämän viestin välittämisessä uskon Avainlipun olevan arvokas työkalu niin SGN Sportialle kuin meidän kauppiasyrittäjillemmekin, kertoo Alhava.
Avainlippu-merkki tunnetaan Suomessa erittäin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan käytännössä kaikki yrityspäättäjät ja kuluttajat tuntevat Avainlipun. Suomalaisista suurin osa (77 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti ja noin puolet suomalaisista yhdistää Avainlippu-merkkiin vastuullisuuden.
Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu toteaa, että kotimaisen palvelun hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja vastuullisena arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.
– Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, turvallisuudesta, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta yritykset voivat viestiä tärkeistä arvoista asiakkaille ja muille sidosryhmilleen. 94 prosenttia Avainlippua kantavista yrityksistä sanookin, että merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä, Mentu kertoo.
Lisätietoja
Panu Alhava, toimitusjohtaja, SGN Sportia Oy, 040 569 7716, panu.alhava@sgn.fi
Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 561 5030, reetta.mentu@suomalainentyo.fi
SGN Sportia Oy on markkinointi- ja yhteisosto-organisaatio, joka palvelee Team Sportia- ja Sportia -kauppiaita ja kehittää näiden ketjujen toimintaa. Tänä päivänä ketjuun kuuluu 34 itsenäistä urheilukaupan yrittäjää, joiden toimintaa ohjaa ammattitaito, palveluhalu ja vahva paikallisten olosuhteiden tuntemus. https://www.sgnsport.fi/
Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlippua kantaa yhteensä yli 5800 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua. www.suomalainentyo.fi/yrityksille/avainlippu/
Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Tehtävämme on kannustaa valitsemaan työtä Suomeen. www.suomalainentyo.fi