Joka neljäs suomalainen on sitä mieltä, että ruisleipä on suomalaisuutta parhaiten kuvaava elintarvike. Seuraavaksi eniten ääniä saavat Fazerin sininen sekä karjalanpiirakka, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.
Ruisleipä, Fazerin sininen ja karjalanpiirakka ovat suomalaisuutta ruokakulttuuria omimmillaan, paljastaa suomalaisten kuluttajien suhdetta suomalaisiin tuotteisiin ja tuotemerkkeihin selvittänyt Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.
Kysyttäessä suomalaisilta mikä elintarvike kuvastaa parhaiten suomalaisuutta, keräsi ruisleipä 24 prosenttia äänistä, kun taas Fazerin sininen nappasi 11 prosenttia ja karjalanpiirakka 10 prosenttia äänistä.
– Ruisleipä nousi erityisesti naisten (28 %) sekä iäkkäämpien (29 %) suosikiksi. Nuorille (35 %) taas Fazerin sininen oli selkeä ykkönen, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.
Seuraavaksi eniten ääniä kaappasivat Elovena sekä salmiakki. Mainintoja keräsivät myös mämmi, poronkäristys, Koskenkorva sekä Sisu-pastilli.
– Suomalainen ruokaperinne on rikas ja omintakeinen. Suomalaisissa käsissä syntyy maukasta ruokaa ja suomalaiset elintarvikkeet ovat maailman kärkeä muun muassa puhtautensa ja turvallisuutensa puolesta, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
– Onkin hyvä muistaa, että ostamalla joka kuukausi 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita synnytetään Suomeen vuosittain 10 000 uutta työpaikkaa. Suomalaisen elintarviketeollisuuden merkitys Suomelle korostuu tässä vielä enemmän. Jos jokainen suomalainen ostaisi kuukausittain kymmenellä lisäeurolla suomalaisia elintarvikkeita, luotaisiin 15 000 uutta työpaikkaa.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2014 ja siihen vastasi 1677 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Tutkimus on osa Suomalaisen Työn Liiton ja Keskon yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Kampanja kestää koko vuoden 2014.
Kärkikymmenikkö – suomalaisuutta parhaiten kuvaava elintarvike
- Ruisleipä (24 %)
- Fazerin Sininen (11 %)
- Karjalanpiirakka (10 %)
- Elovena (7 %)
- Salmiakki (7 %)
- Mämmi (6 %)
- Karjalanpaisti (4 %)
- Kalakukko (4 %)
- Marjat (4 %)
- Poronkäristys (4 %)
Lisätietoja:
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@avainlippu.fi
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Koko vuoden 2014 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat, Kodin Ykköset sekä lähes 50 suomalaista elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä.
www.sinivalkoinenjalanjälki.fi
Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita sekä edistää innovointia ja yrittäjyyttä. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on yli 2 400 yritys- tai yhteisöjäsentä.
www.avainlippu.fi