Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan luonto inspiroi suomalaisia eniten kodin sisustamisessa. Myös kierrätys inspiroi erityisesti naissisustajia. Luonto on myös inspiraation lähde liiton jäsenyritysten kanssa yhteistyössä toteutettavassa KOTI - Suomalaisen kodin mielenmaisema -osastossa, joka rakentuu Habitare-messuille.
Luonto (38 %) nousi selkeäsi ykköseksi kun suomalaisilta kysyttiin mitkä asiat inspiroivat heitä kodin sisustamisessa. Neljännestä suomalaisista (25 %) inspiroi kierrätys ja myös juhlapyhinä (21 %) suomalaiset intoutuvat sisustamaan. Luonnon merkitys sisustamisen inspiraation lähteenä korostui naisten, 25-34-vuotiaiden ja Länsi-Suomessa asuvien joukossa. Nuorin ikäluokka (18-24 v.) saa inspiraatioita sisustamiseen korostuneesti trendeistä ja ulkomaan matkoilta.
Suomalaisen kodin mielenmaisema rakentuu Habitare-messuille
Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi Suomalaisen Työn Liitto osallistuu Habitare 2017 messuille osastolla KOTI – Suomalaisen kodin mielenmaisema, jossa kodin sisustuksen inspiraation lähde on suomalainen luonto. Suuri yli 400 m2 kokoinen messuosasto jakautuu teema-alueisiin, joita ovat metsä, meri, hanki, niitty, kaamos ja tori. Osaston rakentaa ja sisustaa yli 60 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä, joille on myönnetty Design from Finland ja/tai Avainlippu-merkki. Osaston suunnittelusta vastaa Vuoden designtoimistoksi valittu Pentagon Design.
– Luonto on myös monelle suunnittelijalle inspiraation lähde. Valoisat kesäyöt, kuukausien kaamos, metsät, kalliot, meri ja järvet, tuulessa huojuvat pellot ja kukkakedot. Niistä löytyy sielunmaisemia monelle ihmiselle ja moneen tunnelmaan. Oli se sitten muoto tai materiaali, suomalainen muotoilu ammentaa Suomen luonnosta. Tietynlainen selkeys, aitous ja alkuperäisyys on suomalaiselle muotoilulle ominaista, sanoo Design from Finland -merkin Brand Manager Johanna Lahti Suomalaisen Työn Liitosta.
Mitkä seuraavista asioista inspiroivat sinua kodin sisustamisessa?
- Luonto 38 %
- Kierrätys 25 %
- Juhlapyhät 21 %
- Trendit 19 %
- Ulkomaan matkat 19 %
- Kansanperinteet 14 %
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaamaan tutkimukseen. Tutkimus on tehty puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Telebus -kierrosta 19. – 27.6.2017 ja siihen vastasi 1004 iältään 15–79-vuotiasta henkilöä.
Suomen suurin huonekalu-, sisustus- ja designtapahtuma Habitare järjestetään 13.-17.9.2017 Helsingin Messukeskuksessa teemalla Huomisen koti. KOTI2017 sijaitsee näkyvästi keskellä AHEAD!-aluetta pääkäytävän varrella osastonumeroilla 6h50 ja 6k50. Lisätietoja osastosta ja kumppaneista: www.suomalainentyo.fi/teemat/koti/
Kodin suomalaista mielenmaisemaa luomassa ovat:
Amphion Loudspeakers Ltd, Annala Oy, BOBI.COM Oy, Durat, E.T. Listat Oy, Familon, Grado portaat, Hella Lighting Finland Oy, IDO, ORNA by johan, Korpela Flooring Oy, Kutuluoto® by Westanqvarn, LumoKids, Nord Design, Oras, Pentik, Pihlgren ja Ritola Oy, Sovella@home, Temal, Ulvilan Kaihdin, Univisio Oy, Polaria, Vallila, Shapes, Aarikka, Kuovi Oy, Melaja Oy, Pedro Oy, Punkaharjun Puutaito/Punkalive, REJ Design, Sanka Oy, Solulight, By Johanna Lehtinen Oy, Coolcenter Forssa Oy, Dekorando Oy, Design Duster Oy, Designkaluste Finland Oy, EPuntari Oy, Flora of Finland, Hattulan Kaakelitehdas Oy, Kasviportaat | Plant Steps, Kliks Design®Kokokidi, Kupilka/Plasthill Oy, Lasisirkus, Leino Design, Lennol Oy, LifeSaver, Loimu Design, Marudesign / Marja Aalto-Setälä, Mosho Oy Ab, Muoto2 Design & Manufacturing, Muurla, Paperivalo Ky, Plantui Oy, Puttipaja Oy, Salli Systems, Softcare, Soften Oy, Taiga Colors, THINK TODAY, Tolotech Oy ja True Colours Design
Kuvia KOTI2017-osastosta sekä kumppaniyritysten tiedotteet ja pr-kuvat voit ladata täältä: http://suomityo.fi/koti2017kumppanit
Lisätietoja:
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi
Johanna Lahti, Brand Manager, Design from Finland, Suomalaisen Työn Liitto, 040 591 6143, johanna.lahti@suomalainentyo.fi
Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä Avainlippua, Design from Finlandia ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä, vaikuttaa ostopäätöksiin ja haastaa työelämää uudistumaan. Liitto on arvoyhteisö, johon kuuluu yli 3 000 yritys- ja yhteisöjäsentä. www.suomalainentyo.fi
Avainlippu on rekisteröity alkuperämerkki, joka kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa. Avainlippuja on myönnetty jo yli 3500 tuotteelle, tuoteperheelle tai palvelulle. Design from Finland -merkki viestii suomalaisen, ainutlaatuisen muotoilun alkuperästä ja korostaa suomalaisen aineettoman työn merkitystä Suomen menestymisen ja työllisyyden kannalta. Myönnettyjä merkkejä on jo yli 420 kappaletta.