Tänään vietetään ensimmäistä kansallista mökkipäivää. Pitkä helatorstaiviikonloppu on hyvä ajankohta aloittaa jokavuotiset kunnostus- ja huoltotyöt, joita suomalaiset tutkitusti tekevät mielellään mökkeilyn lomassa.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan uudesta mökkitutkimuksesta käy ilmi, että suomalaiset ovat kiinnostuneita mökin huoltamisesta, ja pitävät puuhastelua keskeisenä osana mökkeilyelämystä. Kunnostustöillä halutaan paitsi lisätä viihtyvyyttä, myös säilyttää mökin arvoa.
– Suomessa on puoli miljoonaa kesämökkiä, ja niissä on kiinni merkittävä osa suomalaisten varallisuudesta. Taloudelliset vaikutukset näkyvät myös keskeisesti maaseutujen elinvoimaisuudessa: mökkeilyn arvioidaan työllistävän 60 000 suomalaista ja lisäävän paikallisten palveluiden käyttöä. Mökkipäivän tavoitteena onkin muistuttaa suomalaisia näistä mökkeilyn kansallistaloudellisista ulottuvuuksista, Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila sanoo.
Tutkimuksen mukaan huolto- ja korjaustyön kohteena ovat tänä vuonna etenkin kesämökkien laiturit, saunat sekä ulkokatot ja -seinät. Myös pihaan ja terassiin aiotaan panostaa.
– Monen mökkeilijän hankintalistalla on kukkia, kasveja, puutarhatarvikkeita ja -kalusteita. Myös hieman erikoisemmat luksustuotteet, kuten kylpytynnyrit ovat käyneet viime vuosina hyvin kaupaksi, varsinaisten mökkipaikkakuntien Sysmän ja Joutsan Rautioiden kauppias Juha Simola kertoo.
Askareista halutaan selviytyä itse, mutta myös palveluiden käyttö kasvaa
Koska nikkarointi nähdään keskeisenä osana mökkeilyelämystä, tehdään työt pääosin itse. Erikoisempaa osaamista edellyttävät ja aikaa vievät projektit sen sijaan teetätetään mielellään paikallisilla yrittäjillä. 23 prosenttia tutkimukseen vastanneista suomalaisista arvioi kunnostukseen käytettävien palveluiden lisääntyvän tänä vuonna merkittävästi tai jonkin verran.
– Ulkopuolista apua hankitaan etenkin isompien projektien tekemiseen esim. terassin rakentamiseen, katon uusimiseen ja erilaisiin asentamisiin. Nyt on pinnalla mökkien asumisviihtyvyyden parantaminen: mökeistä halutaan tehdä entistä selkeämmin vapaa-ajan asuntoja, kertoo Rautian ketjujohtaja Antti Ollila.
Kansallinen mökkipäivä löytyy Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan Facebookista. Tukensa mökki-Suomelle ja sen merkityksille voi antaa klikkaamalla itsensä tapahtumaan ja haastamalla mukaan myös ystävät ja tutut. Keskusteluun mökkipäivästä sekä mökkiin liittyvistä kunnostustöistä ja hankinnoista voi osallistua sosiaalisessa mediassa hashtagein #kansallinenmökkipäivä, #ostatyötämökkisuomeen ja #sinivalkoinenjalanjälki.
Mitä mökille aiotaan hankkia?
54 % kasveja tai kukkia
14 % puutarhatarvikkeita
14 % laituri
13 % uusia työkaluja
11 % puutarhakalusteet
Palveluiden käyttö mökin kunnostus- ja huoltotöihin:
23 % todennäköisesti lisääntyy merkittävästi tai jonkin verran
11 % todennäköisesti vähenee merkittävästi tai jonkin verran
67 % todennäköisesti säilyy ennallaan
Rautia on mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa, joka muistuttaa kuluttajien vaikutusmahdollisuuksista maamme työllisyystilanteeseen. Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2016 ja siihen vastasi 2222 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
Lisätietoja:
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Antti Ollila, ketjujohtaja, Rautia-ketju, 050 552 6936, antti.ollila@kesko.fi
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2016 kampanjassa on mukana noin 50 yritystä sekä mm. Rautia-ketju. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi