Toukokuun ensimmäisenä perjantaina 6.5. vietetään ensimmäistä kansallista mökkipäivää. Mökkipäivä aloittaa mökkikauden, kun moni suomalainen suuntaa helatorstaiviikonloppuna mökille. Samalla alkavat jokavuotiset mökkipuuhat ja -projektit, joita suomalaiset pitävät keskeisenä osana mökkeilyelämystä, kertoo tuore Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimus.
Kansallista mökkipäivää vietetään ensimmäisestä kertaa perjantaina 6.5. Päivän tarkoituksena on muistuttaa alkavasta mökkikaudesta ja vapaa-ajan asumisen kansantaloudellisesta merkityksestä. Mökkeily työllistää kymmeniä tuhansia suomalaisia rakentamisen, remontoinnin ja yleisesti paikallispalveluiden kautta.
– Mökkeilyllä ja mökkeilijöiden valitsemilla palveluilla on erittäin merkittävä vaikutus monen suomalaisen paikkakunnan työllisyyteen. Mökkeilyn työllisyysvaikutuksen arvioidaankin olevan jopa 60 000 työpaikkaa. Valitsemalla kotimaisia tuotteita ja palveluita jokainen meistä voi auttaa lisäämään työllisyyttä, hyvinvointia ja siten mökki-Suomen elinvoimaisuutta. Onkin ollut ilo huomata, että 67 prosenttia mökkeilyä koskevaan tutkimukseen vastanneista pitää mökillä käyttämiensä palveluiden kotimaisuutta tärkeänä, Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila kertoo.
Suomalainen lähtee mökille töihin
Mökkeilyn taloudellisten vaikutusten lisäksi mökkipäivällä halutaan muistuttaa suomalaisesta mökkeilykulttuurista ja sen erityispiirteistä. Mökille lähdetään paitsi hiljentymään ja rentoutumaan, myös ahkeroimaan ja pakertamaan. Mökkitutkimus 2016 osoittaa, että työnteko kuuluu olennaisesti suomalaiseen mökkeilyelämykseen. Kyselyyn vastanneista 74 prosenttia pitää pieniä puuhatöitä tärkeänä osana mökkeilyä ja 62 prosenttia tekee mielellään erilaisia huolto- ja kunnostustöitä.
– Suurin osa mökkeilijöistä nikkaroi mielellään itse, mutta tutkimuksen mukaan erikoisempaa osaamista ja aikaa vieviä töitä teetätetään mielellään paikallisilla yrittäjillä. Tällaisia ovat esimerkiksi jätevesijärjestelmä, rakennusten perustukset sekä ikkunat ja ovet, kertoo Rautia-ketjun markkinointipäällikkö Olli-Pekka Sipilä.
Sen lisäksi, että suomalaiset mökkeilijät nauttivat puuhastelusta ja kunnostustöistä, on niille tutkimuksen mukaan myös selvää tarvetta: suomalaisista mökeistä melkein 40 prosenttia on yli 50 vuotta vanhoja ja korjaustarpeita löytyy jopa 85 prosentilla mökeistä.
– Tutkimuksessa selvisi, että yleisimpiä korjausta kaipaavia kohteita mökeillä ovat laituri, sauna sekä rakennuksien ulkokatto ja ulkoseinät. Ylläpidosta on oman ilon lisäksi myös todellista hyötyä kun mökin arvo säilyy ja viihtyvyys paranee, Sipilä sanoo.
Kansallinen mökkipäivä löytyy Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan Facebookista. Tukensa mökki-Suomelle ja sen merkityksille voi antaa klikkaamalla itsensä tapahtumaan ja haastamalla mukaan myös ystävät ja tutut. Keskusteluun mökkipäivästä sekä mökkiin liittyvistä kunnostustöistä ja hankinnoista voi osallistua sosiaalisessa mediassa hashtagein #kansallinenmökkipäivä, #ostatyötämökkisuomeen ja #sinivalkoinenjalanjälki.
Pienet puuhatyöt ovat tärkeä osa mökkikokemusta:
- 74 % täysin samaa tai samaa mieltä
- 9 % täysin eri tai eri mieltä
- 17 % ei samaa eikä eri mieltä
Teen mielelläni erilaisia töitä mökin huoltamiseksi / kunnostamiseksi:
- 62 % täysin samaa tai samaa mieltä
- 17 % täysin eri tai eri mieltä
- 21 % ei samaa eikä eri mieltä
On tärkeää, että mökillä käyttämäni palvelut tuottaa kotimainen yritys:
- 67 % täysin samaa tai samaa mieltä
- 11 % täysin eri tai eri mieltä
- 22 % ei samaa eikä eri mieltä
Rautia on mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa, joka muistuttaa kuluttajien vaikutusmahdollisuuksista maamme työllisyystilanteeseen. Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2016 ja siihen vastasi 2222 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
Lisätietoja:
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@avainlippu.fi
Olli-Pekka Sipilä, markkinointipäällikkö, Rautia-ketju, 050 5870 734, olli-pekka.sipila@kesko.fi
Mökkipäivä on osa Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa. Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2016 kampanjassa on mukana noin 50 yritystä sekä mm. Rautia-ketju. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi