Enemmistö suomalaisista: Avainlippu motivoi ostamaan

Suomalaisista 80 prosenttia kertoo Avainlipun motivoivan heitä ostamaan tuotteen. Avainlipun lisäksi myös muut suomalaisuudesta kertovat alkuperämerkinnät tukevat ostopäätöksen tekoa, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta.

Suomalaisen Työn Liiton tuore tutkimus osoittaa, että alkuperämerkinnät todella vaikuttavat suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen mukaan 80 prosenttia suomalaisista kokee suomalaisesta valmistuksesta ja tuotannosta kertovan Avainlipun kannustavan ostamaan tuotteen.

– Alkuperämerkinnät ovat tärkeitä, mutta niissä oleellisinta on, että merkki saa aikaan toimintaa eli tässä tapauksessa kuluttajan ostamaan suomalaisen tuotteen muiden vaihtoehtojen sijaan. Valvottuihin merkintöihin myös luotetaan, sillä esimerkiksi pelkkä Suomen lippu motivoi ostamaan vain joka viidettä kuluttajaa, toteaa Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu.

Avainlippu on selkeästi eniten ostamista kannustava alkuperämerkintä. Suomalaisuus on tuloksien mukaan vahvasti kulutusvalintoihin vaikuttava tekijä, sillä seuraavaksi eniten ostamiseen motivoivat merkit olivat Sirkkalehtilippu (68 %) ja Hyvää Suomesta -merkki (59 %).

– Avainlippu on ollut käytössä jo 50 vuotta ja sen suomalainen merkitys tiedetään. Jopa 86 prosenttia suomalaisista sanoo tuntevansa sen erittäin tai melko hyvin. Merkityksen tunteminen yhdistettynä ostamiseen kannustamiseen on vaikuttava kombo, Mentu toteaa.

Alkuperämerkinnöillä on väliä kuluttajalle

Kampanjan aiemmassa tutkimuksessa selvisi, että 84 prosenttia suomalaisista suosii suomalaisia tuotteita aina kun se on mahdollista. Mentun mukaan alkuperämerkit helpottavat arkisilla valinnoilla vaikuttamista.

– Tutkimuksiemme mukaan kulutusvalinnoilla halutaan vaikuttaa suomalaiseen työllisyyteen ja luoda yhteiskunnallista hyvää. Alkuperämerkintöjen avulla kuluttajat tunnistavat suomalaista työtä edistävät tuotteet kaupassa ja parhaimmillaan se saa kuluttajan ostamaan tuotteen.

Avainlipun lisäksi Suomalaisen Työn Liitto myöntää suomalaisesta muotoilusta kertovan Desing from Finland -merkin ja Yhteiskunnallinen yritys -merkin, jonka saanut yritys on perustettu yhteiskunnallista tarkoitusta varten, ja jonka voitosta suurin osa kanavoituu yhteiskunnalliseen hyvään.

Mitkä seuraavista tunnuksista motivoivat sinua ostamaan tuotteen, jossa on kyseinen tunnus?

  • Avainlippu 80 %
  • Sirkkalehtilippu 68 %
  • Hyvää Suomesta -merkki 59 %
  • Pohjoismainen ympäristömerkki 41 %
  • Valmistettu Suomessa/Made in Finland 40 %
  • Aurinkomerkki 32 %
  • Allergiatunnus 28 %
  • Sydänmerkki 24 %
  • Suomen lippu 22 %
  • Sinivalkoinen jalanjälki -merkki 20 %
  • Luomumerkki 18 %
  • Desing from Finland -merkki 13 %
  • Made in Finland -teksti 12 %
  • Suomi 100 6 %
  • EU-kukka 4 %
  • Ei mikään 6 %

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kampanjatutkimus toteutettiin kesäkuussa 2016 ja siihen vastasi 1033 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Lisätietoja
Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 561 5030, reetta.mentu@suomalainentyo.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@suomalainentyo.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi