Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisuuden merkitys ja suomalaisen toimijan valitseminen on myös palveluiden kohdalla tärkeää. Vastaajista 83 prosenttia korosti suomalaisuuden merkitystä etenkin terveys- ja hyvinvointipalveluissa ja 79 prosenttia rakentamisessa ja remontoimisessa. Kolmelle vastaajalle neljästä myös ravintolapalveluiden kotimaisuus merkitsi vähintään jonkun verran tai paljon.
– Suomalaiset käyttävät sukupuolesta ja iästä riippuen erilaisia palveluita. Miehillä korostuu naisiin verrattuna huoltoasema- ja tienvarsipalvelujen, kuten kahviloiden käyttäminen, kun taas naisilla korostuu selkeästi hyvinvointi-, kauneudenhoito-, ja terveyspalvelujen suosiminen, kertoo markkinointipäällikkö Reetta Mentu Suomalaisen Työn Liitosta. Sukupuolen lisäksi ikä vaikuttaa palvelujen valintaan, sillä ravintola- ja viihdepalvelujen käyttö korostui erityisesti 15–34-vuotiailla vastaajilla, kun taas vanhemmissa ikäryhmissä painottui enemmän terveyspalvelujen käyttö. Myös remonttipalvelujen käyttö näkyi hieman enemmän 50–79-vuotiaiden kohdalla.
Yli puolet vastaajista haluaisi käyttää nykyistä enemmän hyvinvointipalveluja, ravintola- ja viihdepalveluja sekä majoitus- ja matkailupalveluja. Etenkin 65–79-vuotiaita ovat kiinnostuneita siivouspalveluista kun taas 15–24-vuotiailla korostuu halu käyttää enemmän kauneudenhoitopalveluita.
Avainlippu-tunnuksia on myönnetty Suomessa tuotetuille palveluille jo 20 vuoden ajan ja yhteiskunnan palveluvaltaistumisen myötä niiden osuus merkkiä käyttävien yritysten määrästä on kasvanut entisestään.
– Nyt kun vuosi on lopuillaan ja Avainlipun 50-vuotisjuhlavuosi päättymässä, Avainlipun käyttäjistä jo yli puolet on palveluyrityksiä, eli kaikkiaan noin 1200 yritystä, kertoo Mentu. Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta myös palveluyritykset voivat viestiä tärkeistä arvoista kuluttajille ja asiakkaille, Mentu korostaa.
Hyvää tekevä suomalaisomisteinen Diacor
Diacor on kotimaisessa omistuksessa oleva terveyspalveluyritys, joka kuuluu Diakonissalaitoksen yhteiskunnalliseen konserniin. Yrityksellä on sairaala- ja lääkäriasematoimintaa pääkaupunkiseudulla ja Turussa.
Diacorille on myönnetty sekä Avainlippu -merkki osoituksena Suomessa tuotetusta palvelusta ja työllistävyydestä että Yhteiskunnallinen yritys -tunnus, joka kertoo sen yhteiskuntavastuusta. Suurin osa Diacorin liiketoiminnan voitosta ohjautuu yhteiskunnalliseen hyvään, eli kaikkein hädänalaisempien ihmisten auttamiseen Suomessa.
– Hyvin tunnetun Avainlippu-tunnuksen avulla haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden tunnistaa selkeästi kotimainen palvelu ja Yhteiskunnallinen yritys -tunnus kertoo puolestaan arvovalinnoistamme, kertoo Diacorin markkinointi- ja viestintäjohtaja Susan Patronen.
*********
Tiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Avainlippu-tutkimukseen. Kopla Helsingin tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2015 ja siihen vastasi 1001 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista.
Lisätietoja:
Reetta Mentu, Markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 561 5030, reetta.mentu@avainlippu.fi
Susan Patronen, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Diacor, p. 040 552 2092, susan.patronen@diacor.fi
Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlipun käyttöoikeus on myönnetty 3500 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle. Lue lisää suomalainentyo.fi
Avainlipun Juhlavuoden kumppaneina on Avainlippua kantavia yrityksiä, tuotteita ja palveluja: ABC, UPM BioVerno, RAY, Pingviini, Piltti, Smartum ja Diacor. Juhlavuoden kunniaksi rakennettua Avainlippu-kotia on ollut rakentamassa ja sisustamassa Tikkurila, Timberwise, Vallila, Genelec, Topi-keittiöt, Cariitti, MPY:n Lilli Digitalkkari, Solifer-polkupyörät, F-Secure, Karto, Markki sekä Helsingin Villasukkatehdas. Avainlipun 50-vuotiskampanjan sivusto suomiplussalle.fi