Vastuullisuus näkyy jo suomalaisten ostopäätöksissä, sillä yli neljännes (26 prosenttia) kertoo, että heidän ostopäätökseensä vaikuttaa yrityksen tuottama yhteiskunnallinen hyvä. Tuotteita ja palveluita valittaessa suomalaisille on tärkeää, että yritys pystyy osoittamaan toimintansa vastuullisuuden ja yhteiskunnalle hyvää tekevän tehtävänsä.
Ajankohtaista aiheesta: Vastuullisuus
Tutkimus: Vastuullisuus ohjaa kuluttamista entistä voimakkaammin – myös suomalaiset yritykset tarjoavat hyviä mahdollisuuksia suosia ekologisempaa elämäntapaa
Suomalaiset haluavat ostaa vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluita. Vastuullisuuden merkitys korostuu erityisesti nuorten naisten kohdalla. Kotimainen tuote tai palvelu on vastuullinen valinta, joka luo työtä ja hyvinvointia Suomeen. Neljä viidestä suosii kotimaisia tuotteita ja palveluntarjoajia ostopäätöksissään aina kuin mahdollista.
Vastuullisuus vaikuttaa suomalaisten ostopäätöksiin
Suomalaiset pitävät tuotteita ja palveluita valitessaan tärkeänä, että yritys pystyy osoittamaan toimintansa vastuullisuuden. Tätä mieltä on Suomalaisen Työn Liiton selvityksen mukaan 87 prosenttia suomalaisista ja määrä on kasvanut parin vuoden aikana peräti 11 prosenttia. Lähes neljä viidestä suomalaisesta on lisäksi valmis maksamaan tuotteesta tai palvelusta enemmän, jos he tietäisivät yrityksen käyttävän voitoistaan vähintään puolet yhteiskunnallisen hyvän tuottamiseen.
Tutkimus: yritysten vastuullisuus merkitsee eri asioita nuorille ja vanhemmille
Valtaosa suomalaisista pitää tärkeänä, että tuotteen tai palvelun tarjoava yritys pystyy osoittamaan vastuullisuutensa. Eroja vastuullisuuden luonteessa esiintyy kuitenkin eri ikäryhmien välillä – nuoria kiinnostaa yritysten voitonjako ja työntekijöistä huolehtiminen, vanhempia taas kuluttamisen vastuullisuus.
Käyttämällä yhteiskunnallisten yritysten palveluja pistät hyvän kiertämään
Vaihtuva vuosi ja lähestyvä joulu saavat kauppojen kassat kilkattamaan. Nyt kun joulun ostossesonki on kohta kiivaimmillaan, haastamme sinut miettimään ostostesi merkitystä. Osallistumalla Osta työtä Suomeen […]
Tutkimus: Vastuullisuuskysymysten paino kuntien hankinnoissa nousee tulevaisuudessa
Kuntapoliitikot ja kuntien hankinnoista vastaavat virkamiehet painottavat kuntien hankinnoissa vastuullisuuskriteereitä vielä varsin vähän. Kuntiin hankittavien tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutukset, eettisyys ja sosiaaliset kriteerit jäävät kuntapäättäjien mielissä viimeisiksi, kun heiltä kysytään kuntahankintojen tärkeimpiä valintakriteereitä. Vastuullisuustekijöiden painoarvon nähdään kuitenkin nousevan ja päättäjät uskovat erityisesti ympäristötekijöiden painoarvon kohoavan tulevaisuudessa.
Tutkimus: Mummon ja milleniaalin erot kuluttamisessa yllättävän pieniä – molemmat arvostavat aitoja ja läpinäkyviä yrityksiä
Sukupolvierot kuluttamisen arvoissa ovat yllättävän pieniä. Suomalaiset haluavat ostaa laadukkaita tuotteita ja palveluita. Heitä kiinnostavat aidot brändit, jotka tuntuvat inhimillisiltä.
Yhteiskunnan muutosvoimat näkyvät uusissa Avainlipun käyttäjissä
Avainlippu-merkkejä myönnetään nyt enemmän kuin koskaan. Yhteiskunnan suuret trendit kuten ekologisuus, ruokatrendien muutokset sekä yksilöiden tarve voida hyvin ja elää omien arvojensa mukaan, näkyvät myös Avainlipun käyttäjäyrityksissä. Avainlippu on myönnetty muun muassa kotisirkkoja viljelevälle EntoCubelle, Lapin luonnosta superfoodeja valmistavalle Arctic Warriorsille, raakasuklaalla maailmaa valloittavalle Goodiolle ja luomukosmetiikkaa valmistavalle Flow Cosmeticsille.
Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 1.12. – valtaosa aikoo ostaa silloin kotimaista
Tulevana perjantaina, joulukuun ensimmäisenä päivänä, valmistaudutaan itsenäisyyspäivään ja juhlitaan 100-vuotiasta Suomea jo kolmatta kertaa järjestettävän Osta työtä Suomeen -päivän voimin. Päivällä halutaan muistuttaa kuluttajia kotimaisen työn tärkeydestä ja kulutusvalintojen vaikutuksesta työpaikkoihin. Valtaosa suomalaisista aikoo ostaa kotimaisia tuotteita ja palveluita kyseisenä päivänä, ja lähes puolet käyttäisi muutamaa päivää myöhemmin maksettavat veronpalautukset suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin.
Yhteiskunnallisille yrityksille on tilausta
Viimeaikainen keskustelu yritysvastuusta haastaa suomalaisyrityksiä tuomaan vahvemmin esiin rooliaan ja merkitystään osana yhteiskuntaa. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan 88 prosenttia suomalaisista arvostaa yrityksiä, jotka tekevät liiketoimintansa kautta yhteiskunnallista hyvää.