Tänään vietetään ensimmäistä kansallista mökkipäivää. Pitkä helatorstaiviikonloppu on hyvä ajankohta aloittaa jokavuotiset kunnostus- ja huoltotyöt, joita suomalaiset tutkitusti tekevät mielellään mökkeilyn lomassa.
Ajankohtaista aiheesta: Sinivalkoinen jalanjälki
Tutkimuksen mukaan suomalaiset odottavat kesäruoista eniten varhaisperunoita ja mansikoita
Kesä ja mökkikausi lähestyvät kovaa vauhtia, ja tuovat mukanaan suomalaiset kesäherkut. Suven kestosuosikkia, varhaisperunaa, odotetaan eniten tulevan kesän ruokapöytään, paljastaa Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Jälkiruoaksi maistuvat parhaiten tuoreet marjat.
Vapusta alkaa grillikausi – savukala sopisi suomalaisten mielestä uutena lisänä vappupöytään
Suomalaisen Työn Liiton kyselyn mukaan vappu on suosituin grillikauden avausajankohta koko Suomessa. Perinteisten grilli- ja vappuherkkujen kylkeen on kuitenkin tarjolla uutta, sillä savukala on suosituin uusi ruokalaji, jota suomalaiset tutkimuksen mukaan toisivat perinteiseen vappupöytään. Seuraavaksi eniten uusiksi vappuherkuiksi saivat kannatusta jokin uusi salaatti sekä juustot, selviää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta.
Suomalaisuus merkille – kuluttajat haluavat ostaa suomalaista ja tunnistaa suomalaisen työn
Suomalaisista 84 prosenttia kertoo suosivansa suomalaisia tuotteita aina kun mahdollista. Omilla kulutusvalinnoilla halutaan tukea suomalaista työtä ja olla mukana luomassa yhteiskunnallista hyvää, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä tutkimuksesta.
Kansallinen mökkipäivä käynnistää mökkeilykauden ja saa suomalaiset työn touhuun
Toukokuun ensimmäisenä perjantaina 6.5. vietetään ensimmäistä kansallista mökkipäivää. Mökkipäivä aloittaa mökkikauden, kun moni suomalainen suuntaa helatorstaiviikonloppuna mökille. Samalla alkavat jokavuotiset mökkipuuhat ja -projektit, joita suomalaiset pitävät keskeisenä osana mökkeilyelämystä, kertoo tuore Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimus.
Suomalaisille lähiruoka on tuotettu alle 50 kilometrin päässä
Suomalaisista 83 prosentin mielestä lähiruoka tarkoittaa alle 50 kilometrin sisällä tuotettua ruokaa selviää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta. Paikallisen tuotteen valinnalla halutaan erityisesti tukea alueen työllisyyttä ja elinvoimaa.
Suomalainen haluaisi kesämökin sijaan vapaa-ajan asunnon
Suomalaisten haaveissa on yhä useammin vapaa-ajan asunto tai pienehkö omakotitalo perinteisen kesämökin sijaan. Mökkeilykulttuurin muutokset näkyvät paineina mökkien parempaan varustelutasoon. Silti suurin osa suomalaisista olisi valmis maksamaan mökistä alle 100 000 euroa.
Suomalaisista 57 prosenttia haluaa tietää suomalaisen lääkevaihtoehdon
Apteekissa asiointi kuuluu useimpien suomalaisten arkeen. Suomalaisista 57 prosenttia ajattelee, että halvimman lääkevaihtoehdon lisäksi apteekissa tulisi tuoda esiin kotimainen työllistävä tuote. Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta selviää, että suomalainen vaihtoehto kiinnostaa myös apteekin hyllyllä.
Suomalaisille kevätsiivous alkaa ikkunoista – lue vinkit ikkunanpesuun
Kevätsiivous kuuluu monien suomalaisten kotien kevätperinteisiin. Keväällä puitteet siivoukselle ja varsinkin ikkunanpesulle ovatkin täydelliset. Suomalaisista 73 prosenttia on sitä mieltä, että ikkunanpesu kuuluu sekä naisille että miehille, selviää Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta.
Kesämökeissä merkittävää kansallisuusvarallisuutta – osa mökeistä lahoaa metsiin
Mökkeilyllä on paikallisesti suuri työllistävä merkitys. Lisäksi suomalaisten varallisuudesta merkittävä osa on sidottu mökkeihin. Niiden kunnosta ei kuitenkaan huolehdita samalla tavoin kuin kodeista. Lähes 40 prosenttia suomalaisista mökeistä on yli 50 vuotta vanhoja ja valtaosalla mökeistä on tarvetta korjauksille selviää Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimuksesta.