Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaisista 44 prosenttia on löytänyt uuden suomalaisen tuotteen jonkun suosituksesta. Erityisesti suomalaisia elintarvikkeita, kuten leipä, liha- ja panimotuotteita sekä kulutustavoista kirjoja ja vaatteita ostetaan suosittelun jälkeen.
Ajankohtaista aiheesta: Sinivalkoinen jalanjälki
Tällä viikolla suositellaan suomalaista – suositelluimpia leipä- liha- ja maitotuotteet
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaiset suosittelevat varsinkin suomalaisia elintarvikkeita, kuten leipä-, liha- ja maitotuotteita. Paikalliset tuotteet ovat monesti suositeltujen tuotteiden joukossa. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja haastaa tällä viikolla suosittelemaan suomalaisia tuotteita.
Tutkimus: Suomalaisten mielestä on selviä miesten ja naisten kotitöitä
Suomalaisten mielestä suurin osa kodin askareista jakautuu tasapuolisesti miesten ja naisten välillä. Tietyt kotityöt, kuten pyykinpesu ja viemärityöt, määritellään kuitenkin vahvasti sukupuolen kautta, kertoo Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimus. Jaottelu korostuu erityisesti miesten vastauksissa.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus
Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2016 osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisuuden ja paikallisuuden merkitystä kuluttajille.
Suomalaisten mielestä kesän tekevät vihta, soutuvene ja laituri
Suomalaisen Työn Liiton kyselyn mukaan saunavihta, soutuvene ja laituri ovat kesäisimmät suomalaiset esineet. Vihta oli suomalaisten ylivoimainen suosikki, sillä 43 prosenttia vastaajista nimesi sen kesäisimmäksi esineeksi. Naiset olivat jopa hieman miehiä enemmän vihdan kannalla, kuten myös 25–34 -vuotiaat, joista peräti 46 prosenttia nimesi kesäsuosikikseen saunavihdan.
Näin paljon aikaa suomalaiset viettävät mökillä – osa on mökillä koko loman
Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta vietti vähintään yhden vuorokauden mökillä viime vuoden aikana. Keskimäärin vuoteen mahtui 17 mökkivuorokautta ja eniten niitä oli Helsinki-Uusimaa -suuralueella asuvilla. Noin kolmannes suomalaisista mökkeilee lähinnä vain kesäkuukausina ja eniten mökillä viihtyivät yli 65-vuotiaat. Neljännes mökkeilijöistä uskoo kuitenkin lisäävänsä mökillä vietettyä aikaa.
Suomalainen mökkikulttuuri -tutkimus
Suomessa on puoli miljoonaa kesämökkiä, ja niissä on kiinni merkittävä osa suomalaisten varallisuudesta. Taloudelliset vaikutukset näkyvät myös keskeisesti maaseutujen elinvoimaisuudessa: mökkeilyn arvioidaan työllistävän 60 000 suomalaista ja lisäävän paikallisten palveluiden käyttöä. Mökkitutkimuksen ja siihen liittyvän viestinnän tavoitteena onkin muistuttaa suomalaisia näistä mökkeilyn kansallistaloudellisista ulottuvuuksista.
Mökkien omistus kasaantuu tulevaisuudessa Helsingin seudun asukkaille
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan mökkitutkimuksen mukaan eniten mökinomistajia löytyy Helsinki-Uusimaa-alueelta: lähes puolella heistä on joko oma tai yhteisomistuksessa oleva mökki. Uusmaalaiset ovat myös perimässä eniten mökkejä, mikä tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa valtaosa Suomen mökeistä on helsinkiläisten omistuksessa. Samalla mökkimatkat pitenevät ja mökeillä vietetty aika kasvaa.
Tutkimus: Suomalaiset siivoavat mieluiten lauantaisin
Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus selvitti, miten suomalaiset suhtautuvat kotitöihin. Tulosten mukaan lauantai on kaikkein suosituin siivouspäivä, kun taas alkuviikko ja sunnuntai ovat vähiten suosittuja.
Näin suomalaiset mökkeilevät – tunnistatko oman mökkeilijätyyppisi?
Niin monta kuin on mökkeilijää, on myös tapaa mökkeillä. Suomalaisen Työn Liitto selvitti Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan mökkitutkimuksessa, millaisia ovat suomalaiset mökkeilijätyypit. Oletko itse huoltaja, rentoutuja vai kenties piipahtaja?