Suomalaiset ovat ylpeitä suomalaisen työn laadusta, kertoo Suomalaisen Työn liiton tekemä tutkimus. Tuotteita ja palveluita halutaan saada mahdollisimman läheltä omaa paikkakuntaa. Suomalaisuuden merkitys korostuu erityisesti elintarvikkeissa sekä terveys- ja hyvinvointipalveluissa.
Suomalaisen Työn Liitto selvitti erilaisin väittämin, mitä mieltä suomalaiset ovat Suomessa tehdystä työstä. Tutkimuksen mukaan jopa 82 prosenttia suomalaisista sanoo olevansa ylpeä suomalaisen työn laadusta.
– Suomi tarvitsee tuotteita ja palveluita, jotka erottautuvat. Laatu on yksi valttimme niin kotimarkkinoilla kuin viennissäkin, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Myös tuotteiden valmistuspaikan sijainti oli selvälle enemmistölle tärkeää: vastaajista 72 prosenttia yhtyi väittämään ”Mitä lähempänä omaa paikkakuntaa tuote on valmistettu, sen parempi.” Selvä enemmistö (73 %) kertoo myös suosivansa paikallisten yritysten tuotteita ja palveluita aina kun se on mahdollista.
– Suomalaisille on kyselyn perusteella selvästi tärkeää, että tuotteet on valmistettu mahdollisimman lähellä omaa kotia. Enemmistö vastaajista, eli noin 72 prosenttia, pyrkii myös käyttämään palveluita niiden työllistävän vaikutuksen vuoksi, Lausala kertoo.
Sukupuolten välillä on havaittavissa hieman eroa ylpeyden tunteessa. Naisista 86 prosenttia sanoi olevansa ylpeä kotimaisen työn laadusta, kun vastaava luku miehillä oli 78 prosenttia.
Kyselytulosten mukaan nuoret antavat vähemmän arvoa sille, että tuotteet ovat tehty lähellä (65 %) samoin kuin lapsiperheet (63 %). Vanhemmat ikäluokat suosivat lähellä olevia, paikallisia yrityksiä selvästi nuoria enemmän, ja pyrkivät eniten käyttämään palveluja työllistääkseen suomalaisia.
Oman paikkakunnan tukeminen korostui lisäksi enemmän kunnissa ja maaseudulla kuin kaupungeissa.
Kotimaisuus tärkeää erityisesti elintarvikkeissa ja palveluissa
Suomalaisuus ja suomalainen alkuperä oli tutkimukseen vastanneiden mielestä tärkeää etenkin ruoan kohdalla: suomalaisuuden merkitys korostui vastaajista 88 prosentin mielestä elintarvikkeissa ja 64 prosentin mielestä lastenruuassa.
Myös palveluiden kohdalla suomalaisuus nähtiin tärkeänä. Kyselyyn vastanneista suomalaisista 83 prosenttia valitsee mieluummin kotimaisen toimijan etenkin terveys- ja hyvinvointipalveluissa ja 79 prosenttia rakentamisessa ja remontoimisessa.
– On hienoa huomata, että kotimaisuus on tärkeää suomalaisille myös palveluissa. Yli 70 % suomalaisista on palvelualoilla töissä ja omilla valinnoilla voimme tukea palvelualojen kasvua ja uudistumista, Lausala sanoo.
Kotimaisen työn merkityksestä puhutaan Suomalaisen Työn Liiton järjestämissä keskustelutilaisuuksissa Porin SuomiAreena-tapahtumassa 13.–17.7. SuomiAreenassa voi lisäksi tutustua suomalaiseen työhön ja ostopäätösten työllistäviin vaikutuksiin Avainlipun pop-up-kontissa, joka on Porin Kansalaistorilla 15.–17.7. Kontti on kiertänyt kesän aikana ympäri Suomea esitellen Avainlippu-yritysten tuotteita ja palveluja. Suomalaisesta työstä kertova Avainlippu-merkki juhlii tänä vuonna 50-vuotista taivaltaan.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan, suomalaista työtä koskevaan kyselyyn. Kopla Helsinki Oy:n tekemä kyselytutkimus toteutettiin lomakekyselynä M3 Research Finlandin paneelissa maaliskuussa 2015 ja siihen vastasi 1001 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista.
Tutustu tutkimustuloksiin kokonaisuudessaan: https://suomalainentyo.fi/2015/04/13/tutkimus-avainlippu-50-vuotta-suomalaiset-ja-tyo/
Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Reetta Mentu, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 561 5030, reetta.mentu@avainlippu.fi
Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlipun käyttöoikeus on myönnetty 3000 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle. Lue lisää suomalainentyo.fi
Avainlipun Juhlavuoden kumppaneina ovat Avainlippua kantavia yrityksiä, tuotteita ja palveluja: ABC, UPM BioVerno, RAY, Pingviini, Piltti, Smartum ja Diacor. Ympäri Suomea järjestettävissä tapahtumissa mukana kulkee merikontista rakennettu Avainlippu-koti, jota ovat rakentamassa ja sisustamassa Tikkurila, Timberwise, Vallila, Genelec, Topi-keittiöt, Cariitti, MPY:n Lilli Digitalkkari, Solifer-polkupyörät, F-Secure, Karto, Markki Oy sekä Helsingin Villasukkatehdas. Paikallisina kumppaneina ovat mm. Best-In Kuopiossa ja Coronaria Oulussa. Avainlipun 50-vuotiskampanjan sivusto suomiplussalle.fi