Tutkimus: Suurin osa suomalaisista haluaa vakuutustarpeensa kartoitukseen henkilökohtaista palvelua

Kolme neljästä suomalaisesta haluaa mielellään vakuutustarpeensa kartoitukseen henkilökohtaista palvelua, selviää Suomalaisen Työn Liiton Made by Finland -tutkimuksesta. Itsepalveluna taas hoidetaan mieluiten erilaiset korvaushakemukset sekä ajoneuvojen vakuuttamiset ja rekisteröinnit. Toisin kuin muut vastaajat, 25–34 vuotiaista suomalaisista yli puolet hoitaa myös kotivakuutuksen mieluiten itse.

Tutkimuksesta selviää, että kolme neljästä (76 %) suomalaisesta kaipaa henkilökohtaista palvelua vakuutustarpeensa kartoitukseen. Henkilökohtaista palvelua ja apua vakuutuksen valintaan käytetään mielellään myös henki- tai henkilövakuutuksien hakemisessa (67 %) ja kodin vakuuttamisessa (65 %). Kuitenkin 25–34-vuotiaista yli puolet (53 %) hoitaa kotivakuutuksen mieluiten itsepalveluna.

”Tulos osoittaa sen, että oman vakuutustarpeen kattava ymmärtäminen edellyttää edelleen vakuutusammattilaisen apua, vaikka vakuutuksia on saatavilla verkossa. Verkkoasioinnin suosio kasvaa nuoremmissa ikäluokissa, mutta kaikkein nuorimmille vakuuttaminen on niin uusi asia, että apua tarvitaan”, sanoo Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvan toimitusjohtaja Minna Metsälä.

”Omaisuusvakuuttamisen tarpeet osataan keskimäärin paremmin kuin henkilövakuuttamisen. Karrikoiden voisi sanoa, että perheen koti ja auto ovat hyvin vakuutettuja, mutta perheen elannosta huolehtivat äiti ja isä eivät”, Metsälä jatkaa.

Vakuutustarpeen arvioinnissa ja oikean tuotteen valinnassa henkilökohtaisen palvelun arvostus myös kasvaa iän myötä: yli 65-vuotiaista jo 84 % asioi mieluummin henkilökohtaisesti palveltuina. Itsenäisimpiä suomalaiset ovat autovakuutusten ja -rekisteröintien (58 %) sekä korvaushakemusten (57 %) täyttäjinä, jotka yli puolet täyttää mieluummin itsepalveluna.

”Suomalaiset arvostavat hyvää ja heidän tarpeilleen räätälöityä, mutkatonta palvelua. Suomalaiset osaavat myös vaatia hyvää palvelua, joka toimii täysin myös digitaalisesti. Vakuutustarpeiden tutkimus osana Made by Finland -tutkimustamme kertoo lisäksi sen, että eri ikäryhmien tarpeet vaihtelevat ja parhaimmillaan palveluntarjoajat kohtaavat suomalaiset sekä henkilökohtaisella tasolla että sujuvien digitaalisten itsepalvelukanavien kautta”, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 18–79-vuotiasta suomalaista. Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Made by Finland -kampanja juhlistaa suomalaista työtä ja sen menestystarinoita. Mukana on yli 80 yritystä ja organisaatiota. Seuraa Made by Finlandia Facebookissa ja osallistu keskusteluun Twitterissä #madebyfinland.

Lisätietoja:

Kati Iharanta, viestintäpäällikkö, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva, kati.iharanta@turva.fi, p. 040 1788313
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, p. 050 407 2623
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, p. 050 374 7410

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva on suomalainen, keskinäinen vakuutusyhtiö, joka on antanut palkansaajille turvaa jo reilut sata vuotta. Turvan palveluvalikoima kattaa kaikki vahinkovakuutukset. Turvan tärkein kohderyhmä ovat palkansaajaperheet. Turva on Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritys ja Made by Finland -kampanjan virallinen kumppani. www.turva.fi

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia.