Suomalaisen Työn Liiton teettämän Made by Finland -kampanjatutkimuksen mukaan neljä viidestä suomalaisesta arvostaa suun ja hampaiden hoidossa avoimesti liiketoiminnastaan viestivää palveluntuottajaa, jonka taustat ovat heille tutut. Lisäksi suomalaiset suosivat mieluusti kotimaisia hammaslääkäripalveluita.
Suomalaisista 82 prosenttia pitää taustoiltaan tuttua ja liiketoiminnastaan avoimesti viestivää hammaslääkäripalveluiden tuottajaa houkuttelevimpana valintana. Kotimainen Oral Hammaslääkärit Oyj on sitoutunut kaikessa toiminnassaan Hyvinvointialan liiton vastuullisen liiketoiminnan periaatteisiin, joihin kuuluu keskeisesti liiketoiminnan avoimuus.
– Avoimesti liiketoiminnastamme viestiminen ja vastuullisuus kotimaisena palveluntuottajana on meille tärkeä asia. Haluamme tuoda suunterveyden otsikoihin ja kasvattaa näin suomalaisten tietoisuutta suun terveyden merkityksestä ihmisen kokonaishyvinvointiin, kommentoi Oralin toimitusjohtaja Martin Forss, ja jatkaa:
– Esimerkiksi tulevaan sote-uudistukseen liittyen tavoitteenamme on lisätä ennaltaehkäisevää ja laadukasta suunterveyden hoitoa viestimällä sen tärkeydestä kaikille sidosryhmillemme. Valinnanvapauden tavoite on mahdollistaa kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen, jolloin pääsemme lyhentämään hoidon korjausvelkaa, joka on syntynyt palveluiden vaikeasta saatavuudesta ja sopivan hoidon puutteesta.
Yrityksen avoin viestintä ja taustojen tunteminen on erityisen tärkeää 18–24-vuotiaille miehille sekä kaikille yli 65-vuotiaille vastaajille. Suun ja hampaiden hoidossa kotimaisuus houkuttelee neljää viidestä (81 %) tutkimukseen vastanneesta, naisia hieman useammin (86 %) kuin miehiä (77 %). Paikallisia toimijoita ja yrityksiä suosii lähes saman verran (79 %).
Kotimaisuuden tunnettuudessa parantamisen varaa
Oralin teettämässä kuluttajatutkimuksessa selvisi*, että vaikka Oralin tunnettuus oli vastaajien parissa noin 50 prosenttia, vain noin 30 prosenttia vastaajista tiesi Oralin olevan kotimainen yritys. Kotimaisen omistajuuden tunnettuudessa on siis kasvattamisen varaa.
– Oralin tavoitteena on nostaa tietoisuutta suun ja hampaiden terveyden vaikutuksesta kansanterveyteen, ja suosimme palvelujen kehittämisessä kotimaisia innovaatioita. Tällä hetkellä esimerkiksi iensairaudet ovat alidiagnosoituja ja alihoidettuja koko väestön osalta. Helsingin yliopistossa on kehitetty uudenlainen syljestä otettava entsyymitesti, jolla nämä sairaudet pystytään helposti tunnistamaan varhaisessa vaiheessa, ja olemme tuoneet tämän testin osaksi palveluitamme, Martin Forss kertoo.
Oral Hammaslääkärit Oyj on suomalainen hammaslääkäriasemaketju, jolle on myönnetty Avainlippu-tunnus merkiksi kotimaisten palvelujen ja työpaikkojen tuottamisesta. Yritys on mukana Suomalaisen Työn Liiton Made by Finland -kampanjassa.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 18–79-vuotiasta suomalaista. Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Made by Finland -kampanja juhlistaa suomalaista työtä ja sen menestystarinoita. Mukana on yli 80 yritystä ja organisaatiota. Seuraa Made by Finlandia Facebookissa ja osallistu keskusteluun Twitterissä #madebyfinland.
*Kysely on toteutettu Virta Helsingin toimesta Taloustutkimuksen viikottaisessa puhelinpaneelissa vuonna 2017. Otos koostui 500:sta 15–79-vuotiaasta suomalaisesta.
Lisätietoja:
Martin Forss, toimitusjohtaja, Oral Hammaslääkärit Oyj, martin.forss@oral.fi
Minna Lönnqvist, viestintä- ja markkinointijohtaja, Oral Hammaslääkärit Oyj, minna.lonnqvist@oral.fi
Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, reetta.mentu@suomalainentyo.fi, 050 561 5030
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, 050 374 7410
Oral Hammaslääkärit Oyj on suomalainen hammashoitopalveluihin erikoistunut yritys, joka tarjoaa palveluitaan yli 30 paikkakunnalla ja yli 50 hammaslääkäriasemalla eri puolella Suomea. Oral työllistää yli 1200 suun terveydenhoidon ammattilaista. Oral-asemien sijainti on keskeinen, ja ne palvelevat asiakkaitaan kaikissa suun ja hampaiden terveyteen liittyvissä tarpeissa kattavasta perushammashoidosta vaativaan erikoishammashoitoon. www.oral.fi
Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia.