Suomalaiset arvostavat ikkuna- ja ovihankinnoissaan eniten valmistajan pitkää kokemusta ja kotimaisuutta. Tulokset käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Made by Finland -tutkimuksesta. Esimerkiksi Meilahteen vuonna 2018 valmistuvan uuden lastensairaalan ikkunaurakan toteuttaa pitkäikäinen kotimainen yritys, Lammin Ikkunat ja Ovet.
Suomalaisen Työn Liiton tuoreesta tutkimuksesta selviävät suomalaisten tärkeimmät ikkunoiden ja ovien valmistajien valintaan liittyvät kriteerit. Suomalaiset tilaavat ikkunansa ja ovensa mieluiten valmistajalta, jolla on pitkäaikainen kokemus tuotteiden valmistuksesta (67 %) ja jonka tuotteet on valmistettu Suomessa (61 %). Lähes puolet (46 %) pitää myös tuotteiden raaka-aineiden kotimaisuutta tärkeänä tekijänä.
”Pitkä kokemus alalla on opettanut sen, että suomalaiset osaavat todella vaatia laatua tilaamiltaan tuotteilta. Ikkunoiden ja ovien kaltaisten, käyttöiältään hyvin pitkäikäisten ja yksilöllisten tuotteiden valmistuksessa korkealaatuisten kotimaisten raaka-aineiden ja alan tuntemuksen merkitys korostuu. Uuden lastensairaalan ikkunaurakoitsijana toimiminen on meille suuri kunnia ja kertoo kotimaisen työn arvostuksesta”, kommentoi Lammin Ikkunoiden ja Ovien myyntijohtaja Rainer Salminen.
Lähes kolmannes (31 %) kaikista vastaajista pitää myös tärkeänä valintakriteerinä sitä, että valmistaja on perinteikäs suomalainen yritys.
”Olemme huomanneet usein, että asiakkaamme pitävät tärkeänä ikkunoiden ja ovien pääraaka-aineen alkuperää. Suomessa kasvanut mänty, joka on sahattu kotimaassa ja jatkojalostettu aihioiksi omassa tehtaassamme, korostaa merkittävällä tavalla suomalaisen työn arvoketjua”, Salminen kertoo.
”Tutkimustemme mukaan lähes kaikki suomalaiset arvostavat kotimaisia tuotteita sekä palveluita ja haluavat valinnoillaan tukea suomalaista työllisyyttä. Kuluttajat liittävät Suomessa valmistetusta tuotteesta kertovaan Avainlippu-alkuperämerkkiin sellaisia ominaisuuksia kuin luotettava, turvallinen, työllistävä, vastuullinen, rehti, laadukas ja hyvää tekevä. Avainlippua kantavat yritykset, kuten Lammin Ikkunat ja Ovet konkretisoivat nämä mielikuvat käytännössä”, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista. Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Made by Finland -kampanja juhlistaa suomalaista työtä ja sen menestystarinoita. Mukana on yli 80 yritystä ja organisaatiota. Seuraa Made by Finlandia Facebookissa ja osallistu keskusteluun Twitterissä #madebyfinland.
Lisätietoja:
Hannu Saarinen, toimitusjohtaja, Lammin Ikkunat ja Ovet, hannu.saarinen@lammin.fi, 0500 496 886
Rainer Salminen, myyntijohtaja, Lammin Ikkunat ja Ovet, rainer.salminen@lammin.fi, 0400 322 759
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, 050 407 2623
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, 050 374 7410
Lammin ikkunatehdas on vuonna 1972 perustettu ikkunoita ja ovia valmistava kotimainen yritys, Lammin Ikkunat ja Ovet. Yrityksen toiminnassa korostuu korkealaatuisen kotimaisen valmistuksen ohella palvelu. Asiakkaat saavat tarpeitaan vastaavia ratkaisuja mitoitus- ja asennuspalveluineen. Yrityksen toimintaan kuuluu vahvana osana tuotekehitys ja innovatiivinen ajattelu.
Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia.