Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja kokosi vinkit, joiden avulla voit tukea suomalaista työtä ostosreissullasi.
– Kotimaisten tuotteiden suosio on kasvanut jo muutaman vuoden ajan ja Venäjän kauppapakotteet vahvistavat suomalaisten tuotteiden suosiota entisestään. Asian ympärille on syntynyt myös kansanliike, joka näkyy parhaiten ruokakaupassa, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Suomalaisen Työn Liiton laskelmien mukaan Suomeen syntyisi vuositasolla 10 000 työpaikkaa, jos suomalaiset käyttäisivät kuukausittain 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin.
– Suomalaiset ymmärtävät arkisten ostopäätösten välittömän vaikutuksen, mutta suomalainen työ tuotteiden takana voisi olla paremmin esillä. Esimerkiksi suomalaista suunnittelutyötä sisältyy myös moneen ulkomailla valmistettuun tuotteeseen, Lausala kertoo.
Suomalaisen Työn Liiton, suomalaisen elintarvike- ja käyttötavarateollisuuden ja K-kauppojen yhteinen Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta suomalaisten työllisyyteen.
Viisi vinkkiä: näin tuet suomalaista työtä ruokakaupassa
1. Tunne merkit
Avainlippu on Suomessa valmistettujen tuotteiden ja Suomessa tuotettujen palveluiden alkuperämerkki. Kotimaisuusasteen on oltava yli 50 prosenttia. Keskimäärin Avainlippu-tuotteiden kotimaisuusaste on kuitenkin yli 80 prosenttia.
Design from Finland -merkistä tunnistat tuotteen ja palvelun, jonka taustalla on vahvaa suomalaista muotoiluosaamista.
Hyvää Suomesta -merkki on suomalaisten pakattujen elintarvikkeiden alkuperämerkki. Merkkiä saa käyttää tuotteissa, jotka on valmistettu Suomessa ja joiden raaka-aineista vähintään 75 % on suomalaisia. Kaikki liha, kala, kananmuna ja maito ovat 100 % suomalaisia.
Sirkkalehtimerkki on suomalaisten puutarhatuotteiden – vihannesten, marjojen, hedelmien, kukkien sekä taimistotuotteiden – ja ruokaperunan tuotemerkki. Sirkkalehti-merkityt tuotteet ovat 100 % kotimaisia.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatunnus on Suomalaisen Työn Liiton hallinnoima tunnus, jonka käyttöoikeus voidaan myöntää tuotteelle tai palvelulle, jolla on käyttöoikeus vähintään yhteen edellä mainituista alkuperämerkeistä. Tunnusta käytetään Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa tunnistamaan suomalaista työtä edistäviä tuotteita K-ruokakaupoissa sekä Kodin Ykkösissä ja Anttila-tavarataloissa.
2. Tutustu pakkausselosteisiin
Pakkausselosteet kertovat tuotteen valmistusmaan tai alkuperämaan. Merkinnät ovat vapaaehtoisia, mutta esimerkiksi tuoreiden vihannesten, hedelmien ja naudanlihan alkuperämaa on kerrottava.
3. Suosi suomalaista suunnittelua
Suomalaisia merkkituotteita valmistetaan myös ulkomailla. Näiden tuotteiden taustalla on usein Suomessa tehtyä tutkimus-, kehitys- ja suunnittelutyötä.
4. Tutustu tuoteryhmän vaihtoehtoihin
Lähes kaikista tuoteryhmistä löytyy suomalaista työtä tukeva vaihtoehto.
5. Nauti kauden kotimaisia tuotteita
Kauden kotimaiset vihannekset ja marjat ovat parhaillaan sesongissa. Myös niiden säilöntään tarvittavia tuotteita löydät suomalaisilta valmistajilta.
Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Reetta Mentu, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 561 5030, reetta.mentu@avainlippu.fi
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Koko vuoden 2014 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat, Kodin Ykköset sekä yli 50 suomalaista elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi
Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on lähes 2500 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi