Suomalaista muotoilua nähdään uudella tavalla ensi viikolla Japanissa, kun Design from Finland -merkin uusi Virtuaalinen KOTI kokoaa ison joukon suomalaisia design-tuotteita virtuaalisen katon alle. Virtuaalinen KOTI on esimerkki virtuaalisia todellisuuksia hyödyntävästä mallista, jonka avulla kotimaiset yritykset voivat aikaisempaa ketterämmin esitellä tuotteitaan ja suomalaista osaamistaan maailmalla.
Ensi viikolla Tokion IFFT Interior Lifestyle Living -messuilla nähdään perinteisen sisustusmessuosaston ohella uusi tapa esitellä suomalaista designia, kun VR-teknologiaa hyödyntävä Virtuaalinen KOTI on mukana Finpron järjestämässä Suomi-paviljongissa. Kevyesti liikuteltavan suomalaisen design-kodin on Design from Finland -merkille toteuttanut 3D-, VR-, AR- ja interaktiivisia visualisointiratkaisuja tarjoava Stereoscape.
– Virtuaalikodin hyödyntämä teknologia voi tulevaisuudessa olla kaiken kokoisia suomalaisia yrityksiä hyödyttävä työkalu. Projektin tavoitteena onkin esitellä innostavalla ja uudella tavalla Design from Finland -merkinhaltijatuotteita sekä tuoda esille virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden tarjoamia liiketoimintamahdollisuuksia yrityksille, kertoo Design from Finland -merkin Brand Manager Johanna Lahti Suomalaisen Työn Liitosta.
Virtuaalisen kodin koko sisustus on suomalaista suunnittelua ja kokoaa kattonsa alle tässä vaiheessa 26 Design from Finland -merkkiyrityksen tuotteita.
– Uskomme, että VR-kodin kaltaiset työkalut yleistyvät lähivuosina laajemminkin, ja tämä antaa meille mahdollisuuden olla mukana kehityksen eturintamassa, kertoo virtuaalikodissa mukana olevan LumoKidsin perustaja Tuomo Puhakainen ja jatkaa:
– Virtuaaliset työkalut helpottavat erityisesti kansainvälistä kauppaa, kun tuotteita on mahdollista esitellä erittäin kustannustehokkaasti mutta todentuntuisesti vaikka toiselle puolelle maapalloa.
Johanna Lahden mukaan idea VR-teknologian hyödyntämiseen syntyi, kun Suomalaisen Työn Liitossa etsittiin uusia innovatiivisia tapoja esitellä suomalaista designia ja tukea jäsenyritysten kansainvälistymistä.
– Kokonaisen kodin kuljettaminen ja rakentaminen ulkomaisille messuille tai näyttelyyn tuntui kalliilta ja suuritöiseltä projektilta, joten lähdimme miettimään uusia tapoja saada kävijälle kokemus suomalaisesta muotoilusta kiinnostavassa ympäristössä. Tuloksena syntyi Virtuaalinen KOTI, kertoo Lahti.
Virtuaalisen kodin lanseeraus tapahtui syyskuussa Habitare-messuilla Helsingissä. Virtuaalikotia tullaan esittelemään Suomessa ja ulkomailla, seuraavaksi se nähdään Japanissa. Messuilta saadun palautteen pohjalta arvioidaan sovelluksen käytettävyys messuympäristössä.
– Virtuaalikoti tulee olemaan myös verkosta ladattava sovellus, jonka kuka tahansa suomalaisesta designista kiinnostunut henkilö voi ladata käyttöönsä missä päin maailmaa tahansa. Lisäksi se tulee olemaan laajasti jäsenyritystemme hyödynnettävissä oleva työkalu, Lahti summaa.
Tokion IFFT Interior Lifestyle Living -messut järjestetään 20.–22.11.
IFFT Interior Lifestyle Living -messujen kotisivut: http://www.interior-lifestyle.com/
Englanninkielinen artikkeli Virtuaalikodista
Lisätietoja:
Johanna Lahti, Brand Manager, Design from Finland, 040 591 6143, johanna.lahti@suomalainentyo.fi
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi
Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkki viestii suomalaisen, ainutlaatuisen muotoilun alkuperästä. Merkki kertoo edelläkävijäyritysten panostuksesta suomalaiseen muotoiluun osana yrityksen liiketoimintaa ja menestystä. Lista kaikista Design from Finland -merkin käyttöoikeuden saaneista yrityksistä löytyy liiton kotisivuilta: http://suomalainentyo.fi/tietoa-meista/jasenyritykset/#merkki/design-from-finland