Joulukuun ensimmäisenä perjantaina suositaan taas suomalaista. Jo toista kertaa järjestettävällä Osta työtä Suomeen -päivällä halutaan muistuttaa kuluttajia kotimaisen työn tärkeydestä. Viime vuonna menestyksekkään kampanjapäivän huomasi kolmannes suomalaisista. Heistä yli puolet aikoo pitkällä tähtäimellä lisätä suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamista.
– Osta työtä Suomeen -päivänä halutaan herätellä suomalaisia pohtimaan omien kulutuspäätöstensä vaikutusta. Päivän tavoitteena on, että yhä useampi suomalainen ostaisi vain kotimaisia tuotteita ja palveluita, ja kiinnittäisi huomiota suomalaisten tuotteiden ja palveluiden työllistävään vaikutukseen. Ostamalla suomalaista luomme Suomeen uusia työpaikkoja, Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila kertoo.
Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaamasta tutkimuksesta selviää, että viime vuonna lähes viidennes vastaajista alkoi kampanjapäivän ansiosta ajatella uudella tavalla suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen tärkeyttä.
– Viimevuotinen Osta työtä Suomeen -kampanjapäivä oli menestys, ja se kannusti meitä luomaan päivästä perinteen. Tutkimuksen mukaan erityisesti naiset, suurituloiset sekä yli 35-vuotiaat panostavat kampanjapäivänä suomalaisen tuotannon kannustamiseen. Voimakkainta kotimaisuuden suosiminen on Pohjois- ja Itä-Suomessa, Mantila sanoo.
Suomalaisesta työstä ei vielä olla tarpeeksi ylpeitä
Kotimaisia tuotteita suosiva päivä tulee tarpeeseen, sillä suomalaista alkuperää voisi arvostaa nykyistä enemmän. Yli puolet (52 %) Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimukseen vastanneista on sitä mieltä, ettei kotimaisesta työstä olla riittävän ylpeitä. Vain noin kolmannes vastaajista kokee, että suomalaisesta työstä ollaan tarpeeksi ylpeitä. Silti suomalaisia tuotteita pidetään laadukkaina. Kotimaisten tuotteiden ostaminen on yksi tapa parantaa tilannetta.
– Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjamme tunnus auttaa löytämään suomalaiset tuotteet myös perjantaina 2.12. Suomalaisen työn tunnistaa tutuista Avainlippu- ja Design from Finland -yhteisömerkeistä. Osta työtä Suomeen -päivä on hyvä päivä kiinnittää huomiota omiin valintoihin ja lisätä suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamista, Mantila kannustaa.
Facebookissa voi liittyä Osta työtä Suomeen -päivän tapahtumaan sekä kutsua ja haastaa mukaan ystäviä. Omista sinivalkoisista valinnoista voi myös kertoa sosiaalisessa mediassa hashtageillä #ostatyötäsuomeen #ostatyötäsuomeenpäivä sekä #sinivalkoinenjalanjälki.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin joulukuussa 2015 ja siihen vastasi 1051 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Vuonna 2016 kampanjatutkimus toteutettiin kesäkuussa ja siihen vastasi 1033 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
Olemmeko tarpeeksi ylpeitä suomalaisesta työstä?
- Kaikki: Kyllä 34 %, Ei 52 %, EOS 13 %
- Mies: Kyllä 35 %, Ei 50 %, EOS 15 %
- Nainen: Kyllä 34 %, Ei 54 %, EOS 12 %
Lisätietoja
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@suomalainentyo.fi
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi