Kotimaisuuskampanjat ovat tämän hetken ilmiö ja yhä useampi kuluttaja pohtii kaupassa ostopäätöstensä vaikutuksia. Viime joulukuussa ensimmäistä kertaa järjestetyn Osta työtä Suomeen -päivän huomasi kolmannes suomalaisista. Heistä yli puolet aikoo pitkällä tähtäimellä lisätä suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamista, selviää Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaamasta tutkimuksesta. Lähes viidennes vastaajista alkoi ajatella uudella tavalla suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen tärkeyttä teemapäivän vuoksi.
Osta työtä Suomeen -päivää vietettiin ensimmäisen kerran 4.12.2015. Verojenpalautuksia seuranneena päivänä vietetyn tempauksen tarkoituksena oli herätellä suomalaisia tukemaan omilla kulutusvalinnoilla suomalaista työtä.
Sukupuolella on huomattava vaikutus sinivalkoiseen valintapäätökseen, sillä naiset aikoivat satsata selvästi todennäköisemmin suomalaisuuteen teemapäivänä. Myös suurituloisimmat ovat selvästi taipuvaisempia suomalaisen suosimiseen. Vedenjakajana kuluttajilla on 35 vuoden ikä, sillä sitä nuoremmat panostavat suomalaisuuteen selvästi harvemmin. Uudellamaalla ja Etelä-Suomessa suomalaisuutta suositaan epätodennäköisemmin, kun taas Pohjois- ja Itä-Suomessa kotimaisuuden suosio on voimakkainta.
Kysyttäessä pitäisikö veronpalautuksia saavien käyttää rahojaan suomalaisen työn tukemiseen ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita, vastaajista 65 prosentin mielestä pitäisi. Ikä selittää vahvasti vastaajien mielipidettä, sillä 50–64 -vuotiaista 72 prosenttia soisi veronpalautusten kohdistuvan suomalaisiin ostoksiin ja yli 65-vuotiaiden kohdalla tätä mieltä oli 82 prosenttia.
– Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamista pitkällä tähtäimellä lisäävien määrä on suuri, koska on paljon aina suomalaisen vaihtoehdon valitsevia ihmisiä, iloitsee Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta.
– Osta työtä Suomeen -päivän saama sosiaalisen median suosio yllätti positiivisesti ja siitä syntyi heti jokavuotinen perinne. Seuraavan kerran teemapäivää vietetään perjantaina 2. joulukuuta, jolloin ostetaan jälleen vain suomalaisia tuotteita ja palveluita. Ollaan silloinkin siis tarkkana kun tehdään ostoksia, Mantila jatkaa.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatunnus helpottaa suomalaista työtä edistävien tuotteiden löytämistä kauppojen valikoimista tänäkin vuonna ja mukana on 50 yritystä.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin joulukuussa 2015 ja siihen vastasi 1051 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
Lisätietoja:
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi