Suomalaisen Työn Liitto toteuttaa yhdessä elintarvike- ja käyttötavarateollisuutta edustavien jäsentensä ja K-ryhmän kauppojen kanssa laajan suomalaista työtä tukevan kampanjan. Huhtikuusta alkaen K-kaupoissa tuhansien tuotteiden yhteyteen ilmestyvä Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaista työtä edistävien tuotteiden löytämisessä ja muistuttaa arkisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Mukana on jo lähes 50 yritystä.
– Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja haastaa suomalaiset pohtimaan kulutusvalintojensa vaikutusta työllisyyteen. Jos suomalaiset ostaisivat 10 eurolla kuukausittain enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa vuositasolla, sanoo toimitusjohtaja Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta.
Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus auttaa kuluttajia tunnistamaan Suomessa tuotettuja tai suunniteltuja tuotteita, jotka edistävät suomalaista työtä. Kampanja näkyy asteittain huhtikuusta alkaen kaikkien yli 900 K-citymarketin, K-supermarketin, K-marketin ja K-extran hyllyillä ja tuotevalikoimassa. Kevään aikana kampanja laajenee myös Anttiloihin ja Kodin Ykkösiin. Kampanja valtaa K-ryhmän kaupat näyttävästi syksyn ja loppuvuoden kampanjaviikoilla. Sinivalkoisen jalanjäljen voi kuitenkin pian bongata ensimmäisistä K-kaupoista.
– Olemme tehneet K-kaupoissa töitä kotimaisuuden eteen jo pitkään ja Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja on laajuutensa vuoksi merkittävä ponnistus suomalaisen työn puolesta. Suomalaisen työn ja tuotteiden lisäksi nostamme esiin kuluttajien arvostamia suomalaisia päivittäistavara- ja käyttötavarabrändejä. Mukana on jo noin 50 valmistajaa ja tiivistämme yhteistyötä paikallisesti pienten ja keskisuurten yritysten kanssa. Esimerkiksi 500 pientuottajaa ja yrittäjää pääsee kampanjan myötä K-kauppoihin esittelemään tuotteitaan, kertoo Ruokakeskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli.
Sinivalkoiset jalanjäljet johdattavat suomalaisen työn jäljille
Joulukuussa lanseerattu kampanja kestää koko vuoden 2014. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnusta ovat oikeutettuja käyttämään ne tuotteet, joilla on jokin neljästä suomalaisesta suunnittelusta, työstä ja alkuperästä kertova merkki: Avainlippu-, Design from Finland-, Hyvää Suomesta- tai Sirkkalehti-merkki.
Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus ei näy ainoastaan kaupan hyllyssä, vaan myös monissa pakkaus- ja tuotekuoseissa. Esimerkiksi Eskimo Finlandin suodatinpusseista ja Lapin Kulta -oluesta tulevat omat Sinivalkoinen jalanjälki -versionsa.
Kampanjatunnus: Sinivalkoinen jalanjälki
Kampanjatunnus kuvaa sinivalkoista jalanjälkeä. Tunnuksen lehtimäiset elementit kuvaavat uudistumista ja kasvua. Sinisen eri sävyt valkoisella pohjalla tulevat suomalaisuudesta ja Suomen luonnosta. Merkin on suunnitellut mainosgraafikko Sami Fiander.
Kampanjan juuri avatuilta verkkosivuilta löydät lisätietoja kampanjaan osallistuvista yrityksistä ja tuotteista, sekä havainnekuvia tulevasta kauppatason näkyvyydestä: www.sinivalkoinenjalanjalki.fi
Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Ari Akseli, tavarakaupan johtaja, Ruokakesko Oy, p. 01053 323490, ari.akseli@kesko.fi
Martti Toivanen, johtaja, markkinointi ja asiakkuudet, K-citymarket Oy (käyttötavara) ja Anttila Oy, p. 01053 40900, martti.toivanen@kesko.fi
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Koko vuoden 2014 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-extrat, K-marketit, K-supermarketit, K-citymarketit, Anttilat, Kodin Ykköset sekä lähes 50 suomalaista elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä.
Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita sekä edistää innovointia ja yrittäjyyttä. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on yli 2 400 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi
K-ruokakaupat toimivat vastuullisen kaupan toimintamallin, K-vastuullisuuskonseptin mukaisesti. K-ruokakaupat ovat tiiviisti paikallisessa elämässä mukana, edistävät terveellisiä ruokailutottumuksia ja tarjoavat laajat vastuullisesti tuotettujen tuotteiden valikoimat. Tuotteemme ovat tutkittuja ja turvallisia. Ruokakesko ja K-ruokakaupat haluavat tarjota hyvän työpaikan ja tekevät jatkuvaa työtä energian ja ilmaston säästämiseksi. Kannustamme myös henkilökuntaamme, tavarantoimittajiamme ja asiakkaitamme tekemään vastuullisia valintoja. Tehdään hyvää. Yhdessä.