Suomalaiset haluavat kesällä päästä helpolla ruokaostosten suhteen. Oma lähikauppa nousee 79 prosentin kannatuksella suosikkiostospaikkojen ylivoimaiseksi ykköseksi. Toreilla käy mieluiten 40 prosenttia vastaajista. Noin joka kymmenes suuntaa ruokaostoksille myös kauemmas: esimerkiksi lähituottajia suosii 12 prosenttia vastaajista.
Taloustutkimuksen toteuttaman Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista ostaa kesällä kotimaista ruokaa mieluiten omasta lähikaupasta. Toisena tulevat torit 40 prosentin kannatuksella. Kolmanneksi suosituin kotimaisten tuotteiden ostopaikka on hypermarketit. Tienvarsihuoltamot saavat kaikkein vähiten ääniä; vain kaksi prosenttia suomalaisista turvautuu niiden valikoimiin reissuillaan.
– Huoltamoiden yhteydessä olevia kauppoja pidetään kenties turhan kalliina, ja lähitiloilta ei kuitenkaan saa kaikkea koko perheen tarpeisiin. Oma lähikauppa on mökille lähtiessä kaikkein käytännöllisin vaihtoehto ja myös helpoin, kun maito sattuu loppumaan, pohtii Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.
Sukupuolten välillä on hieman eroavaisuuksia ostospaikkojen valinnassa. Miehet suosivat hypermarketteja naisia enemmän, naiset käyvät miehiä useammin torilla. Ikäryhmistä yllättäen teini-ikäiset pitävät eniten lähituottajia arvossaan, kun taas pari-kolmekymppiset luottavat hypermarkettien helppouteen.
– Missä tahansa kesän ruokaostoksensa tekikin, suomalaisia tuotteita on aina hyvä suosia. Kesällä monet tuoretuotteet ovatkin parhaimmillaan. Käyttämällä 10 lisäeuroa kuukaudessa kotimaisiin tuotteisiin, voi olla mukana edesauttamassa peräti 10 000 uuden työpaikan syntymistä vuoden aikana, Eljala vinkkaa.
Lähiruokatreffit tuovat kauppiaat ja tuottajat yhteen
Suomalaiset toivovat lähiruokaa kaupan valikoimiin, sillä ostokset halutaan tehdä helposti yhdestä paikasta. Tämä näkyy myös lähiruokatuotteiden myynnissä.
– Haluamme tarjota parhaiden lähiruokatuotteiden valikoiman K-kaupoissa, ja aktiivisesti edistää lähiruokatuottajien pääsyä kaupan hyllylle, kertoo Ruokakeskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli.
Kesko järjesti keväällä viidet lähiruokatreffit, joissa sadat kauppiaat tapasivat tuottajia.
– Lähiruokatreffeistä on tullut valtavasti positiivista palautetta sekä kauppiailta että tuottajilta, ja niiden pohjalta on syntynyt myös konkreettista kaupallista yhteistyötä, Akseli kertoo.
Ruokaostoksia tehdessä voi samalla tukea Suomen työllisyyttä suosimalla kotimaassa kasvatettua lähiruokaa. Suomalaista työtä tukevat tuotteet löytää helposti kaupassa seuraamalla Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatunnusta. Lisäksi tutut Avainlippu, Design from Finland, Hyvää Suomesta ja Sirkkalehti -merkit kertovat tuotteen positiivisesta työllistävästä vaikutuksesta.
Mistä ostopaikoista haluaisitte löytää/ostatte suomalaisia elintarvikkeita erityisesti kesällä?
- Omasta lähikaupasta/marketista (79 %)
- Toreilta ja torikaupasta (40 %)
- Hypermarketista (22 %)
- Paikallisten tuottajien tienvarsikaupoista/kivijalkamyymälöistä (12 %)
- Lähituottajilta ja -tiloilta (12 %)
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin toukokuussa ja siihen vastasi 1 032 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.
Lisätietoja:
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Otto Heinonen, tiedottaja, Ruokakesko Oy, p. 010 53 27293, otto.heinonen@kesko.fi
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2015 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, K-raudat, Rautiat, sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi