Kesällä suomalaiset haluavat olla ulkona. Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyssä selvisi, että puolet suomalaisista pitää joko saunanlämmitystä tai marjanpoimintaa mukavimpana kesäaskareena. Seuraavina tulevat muut ulkohommat kuten nurmikonleikkuu ja matonpesu.
Puiden kalina peltiä vasten, tulen syttymisen ritinä ja piipusta leviävä, saunan lämpöä enteilevä savuntuoksu. Ei ole ihme, että vannoutunut saunakansa sijoittaa saunanlämmityksen ykköseksi listatessaan kesän mieluisimpia askareita. Halonhakkuu ja vedenkanto puolestaan ovat ilmeisesti vain toimeen liittyvä välttämätön paha, sillä niistä nauttii enää 7 prosenttia suomalaisista.
– Kesäherkkuja ei unohdeta, sillä marjojen poiminta on lähes yhtä suosittua kuin saunanlämmitys. Kodin siivoaminen taas halutaan ajoittaa muuhun ajankohtaan; kesäsiivouksesta nauttii vain kaksi prosenttia vastaajista, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.
Sukupuolten ja ikäluokkien välillä on selkeitä eroja. Miehet hoitavat mieluummin saunanlämmityksen, nurmikonleikkuun ja halonhakkuun, naiset viihtyvät paremmin marjametsällä, mattolaiturilla ja kukkapenkin parissa. Yli 60-vuotiaat ovat huomattavasti innokkaampia marjanpoimijoita kuin muut ikäluokat. Teini-ikäiset puolestaan hoitavat muita kernaammin nurmikonleikkuun ja halonhakkuun.
Kesällä on aikaa myös kunnostustöille
Suomalaiset aloittavat saunan valmistelun kesäkuntoon hyvissä ajoin. Saunaan liittyviä tarvikkeita myydään paljon kuitenkin myös läpi kesän.
– Saunatuotteita myydään keväästä myöhäiseen syksyyn. Kesäaika on lomienkin takia otollista saunan kunnostusaikaa, kertoo Rautakeskon International Category Manager Kimmo Halinen.
Myös muuhun remontoimiseen tarkoitetuille rakennustarvikkeille löytyy kesällä kysyntää.
– Erityisesti piharakentaminen on suosittua kesäaikaan. Rakennustarvikkeita ja puutavaraa menee hyvin kaupaksi. Painekyllästetty puu on esimerkiksi erittäin suosittua, Halinen toteaa.
Kesän askareet kannattaa tehdä kotimaisia tarvikkeita käyttäen. Suomalaisen Työn Liiton mukaan Suomeen voitaisiin synnyttää vuositasolla peräti 10 000 uutta työpaikkaa, jos suomalaiset käyttäisivät 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin kuukautta kohden.
Suomalaista työtä tukevat tuotteet erottaa K-kauppojen hyllyjen välissä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatunnuksesta ja tutuista Avainlippu, Design from Finland, Sirkkalehti ja Hyvää Suomesta -merkeistä.
Mikä on mieluisin askare kesällä?
- Ulkosaunan lämmittäminen (24 %)
- Marjanpoiminta (22 %)
- Nurmikonleikkuu (8 %)
- Matonpesu (6 %)
- Nikkarointi (6 %)
- Kukkapenkin kitkeminen (5 %)
- Halonhakkuu (5 %)
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin toukokuussa ja siihen vastasi 1 032 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.
Lisätietoja:
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Antti Ollila, ketjujohtaja, Rautakesko Oy, p. 050 552 6936, antti.ollila@kesko.fi
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2015 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-raudat, Rautiat, K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi