Design from Finland -tunnustus: Finndent ja Bond Creative Agency palkittiin suomalaisesta muotoilusta

Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkkitoimikunta on myöntänyt hammashoitolaitteistoja suunnittelevalle ja valmistavalle Finndentille ja suunnittelutoimisto Bondille ansioituneesta suomalaisesta muotoilusta Design from Finland -tunnustuksen, joka oikeuttaa Design from Finland -merkin käytön vuodeksi. Tunnustuksen tarkoituksena on lisätä suomalaisen muotoilun ammatillisuutta, tunnettuutta ja kiinnostavuutta kotimaassa ja kansainvälisillä markkinoilla.

– Design from Finland -tunnustus voidaan myöntää tuoteryhmälle, tuotteelle tai palvelulle, joka on muotoiltu tai suunniteltu Suomessa ja voidaan osoittaa, että muotoiluun on investoitu ja sen tuloksena tuotteen tai palvelun tuottama lisäarvo sekä erottautumiskyky ovat kasvaneet. Luonnollisesti tunnustuksen saaneen yrityksen tulee täyttää Design from Finland -merkin kriteerit, kertoo Design from Finland -merkin Brand Manager Johanna Lahti Suomalaisen Työn Liitosta.

Tunnustus korostaa suomalaisen aineettoman työn merkitystä Suomen menestymisen ja työllisyyden kannalta. Toista kertaa jaettu tunnustus myönnettiin Suomalaisen Työn Liiton ja Helsinki Design Weekin One Step Beyond -yhteisseminaarissa 10.9.2015.

Finndent on teollisen muotoilun edelläkävijä

Finndent Oy on toiminut yli 30 vuotta hammashoitoalan liiketoimintasektorilla, jossa aikanaan Orionista haarautunut yritys suunnittelee ja valmistaa hammashoitoyksiköitä ja potilastuoleja. Poikkeuksellisen kilpailijoihin nähden Finndentistä tekee sen innovaatiot muun muassa kattoon kiinnitettävästä hoitokoneesta, helposta laitteiston kätisyyden vaihtamisesta, sekä muotoilusta, jossa käytetään kokenutta teollisen muotoilun kumppania. Osana Finndentin designia on myös aitojen, kulutusta kestävien materiaalien käyttäminen; muoviosien sijaan käytetään metallia. Yrityksen tuotteista yli 80 prosenttia menee vientiin lähinnä Pohjois- ja Keski-Eurooppaan, jossa suomalaisuus on merkittävä kilpailuetu.

– ”Designed to last” on Finndentin slogan. Siinä yhdistyvät kilpailuetumme kulmakivet; tyylikäs ja ajaton pohjoismainen design sekä kulutusta kestävät aidot materiaalit. Hammaslääkärin työskentelyergonomian jatkuva kehittäminen on myös olennainen osa Finndentin tuotedesignia, kertoo Finndentin toimitusjohtaja Kari Reunanen.

Bondia yhdistää rohkea kansainvälistyminen ja muotoilupalvelujen vienti

Ennakkoluuloton ja ajanhenkinen toimintatapa on nostanut vuonna 2009 perustetun suunnittelutoimisto Bondin yhdeksi maamme mielenkiintoisimmista kasvuyrityksistä. Bond on brändäykseen keskittyvä suunnittelutoimisto, joka luo ja uudistaa brändejä. Toimiston palveluihin sisältyvät identiteettien-, digitaalisten palvelujen, myymälöiden ja tilojen sekä pakkausten ja tuotteiden muotoilu. Bond on alusta alkaen panostanut työnsä laadukkaaseen esittelyyn omilla verkkosivuillaan sekä hyödyntänyt mallikkaasti sosiaalisen median ja kansainvälisten design-blogien mahdollisuuksia osaamisestaan kertomiseen. Tätä kautta yritys on saanut asiakkaita ja kontakteja ympäri maailman.

– Suomalaisen suunnitteluosaamisen vieminen ja halu tehdä kansainvälisiä projekteja on ollut toimiston perustamisesta lähtien toimintamme yksi kulmakivistä ja inspiraatio yrittämiseen, kertoo Bondin toimitusjohtaja Arttu Salovaara.

Ennakkoluulottoman kansainvälistymisen seurauksena Bond on avannut toimiston Abu Dhabiin ja parhaillaan työpöydällä on Lontoon studion käynnistäminen.

Lisätietoja:

Johanna Lahti, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, johanna.lahti@avainlippu.fi, 040 591 6143

Kari Reunanen, toimitusjohtaja, Finndent, kari.reunanen@finndent.com, +35840 844 3366

Arttu Salovaara, toimitusjohtaja, Bond Creative Agency, arttu.salovaara@bond-agency.com, +35840 556 0247

Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkki viestii suomalaisen, ainutlaatuisen muotoilun alkuperästä. Merkki kertoo edelläkävijäyritysten panostuksesta suomalaiseen muotoiluun osana yrityksen liiketoimintaa ja menestystä. www.suomalainentyo.fi/design-from-finland/