Suomen pitkäikäisin alkuperämerkki Avainlippu juhlii 50 vuottaan Kuopiossa, joka tarjoaa vetovoimaisen toimintaympäristön monen eri alan yritykselle. Avainlippua käyttäviä yrityksiä Pohjois-Savon alueella on yli 50, jotka edustavat muun muassa rahoituspalveluita, rakennustoimintaa ja vaatevalmistusta. Itä-Suomen alueella Avainlippu-yrityksiä on hieman yli 200 ja koko Suomen alueella Avainlippu-tunnuksia on myönnetty noin 2 000 yritykselle ja yli 3 000 tuotteelle tai palvelulle.
Suomalaisen Työn Liiton kyselyn mukaan suomalaisuus on tärkeä arvo Pohjois-Savon alueella ja tuotteissa kotimaisen alkuperän merkitys korostuu erityisesti elintarvikkeissa, puutarhaan ja kasvimaahan liittyvissä tarvikkeissa ja lastenruoissa. Palveluiden osalta suomalainen vaihtoehto on tärkeä varsinkin terveys- ja hyvinvointipalveluissa sekä rakentamis- ja remontointipalveluissa. Pohjois-Savon alueella vastaajat ovat kiinnostuneita alueensa yritysten työllistämisvaikutuksista, koska niillä on vaikutusta heidän ostopäätöksiinsä.
– Avainlippu toimii kaksisuuntaisesti, se auttaa kuluttajaa valitsemaan kotimaisen vaihtoehdon, sekä viestii yrityksen arvoista ja arvostuksesta suomalaista työtä kohtaan, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala. Kuluttajien hyvin tuntemaa alkuperämerkkiä onkin juhlittu ympäri Suomea Nostetaan Suomi plussalle -teemalla, jolla halutaan muistuttaa, että kotimainen valinta luo työtä ja hyvinvointia Suomeen. – Toimimme sen puolesta, että Suomessa on tulevaisuudessa lisää työtä ja että Suomessa tehtävä työ on merkityksellistä ja arvokasta, korostaa Lausala.
Kuopiolainen Best-In Oy luottaa suomalaisuuden voimaan
Best-In Oy on kuopiolainen koiranruokien valmistukseen erikoistunut yritys, joka luottaa vahvasti kotimaisuuteen niin raaka-aineissa kuin valmistuksessakin. Avainlippu-yritys valmistaa tuoretta, ravitsemuksellisesti laadukasta sekä täysin säilöntä- ja väriaineetonta ravintoa koirille ja kissoille. Valikoimiin kuuluvat Best-In- ja Hubert-tuoreruuat sekä Hubert-makupalat koirille ja kissoille.
– Käyttämämme raaka-aineet ovat tuoreita ja liha on 100 % suomalaista, sillä kaikki liha ja kasvikset tulevat suomalaisilta maatiloilta, kertoo Best-In Oy:n toimitusjohtaja Kalle Hakala.
Yrityksen tuotemerkeillä on valmistettu lemmikkien ruokia jo vuodesta 1977, jolloin koiranmakkaroiden valmistuksen aloitti Best-In Oy:n omistavan Atrian edeltäjä, osuusteurastamo Lihakunta. Alusta asti suomalaisuus on ollut liiketoiminnan peruspilareita ja yritys luottaa yhä voimakkaasti kotimaisuuden tuomiin etuihin. Best-In Oy on Suomessa tuoreiden lemmikkiruokien markkinajohtaja ja sen korkeasta osaamisesta takeena on kansainvälinen ISO9001-sertifikaatti.
– Kotimainen tuotanto ja korkeat laatuvaatimukset ovat yrityksemme vahvuuksia ja Avainlippu tuotteissamme kertoo niiden laadusta, turvallisuudesta ja myös omista arvoistamme, summaa Hakala.
Pohjois-Savon ylpeydenaiheina kansainväliset paikkakunnan yritykset
Suomalaisen Työn Liiton tekemän Avainlippu-kyselyn mukaan Pohjois-Savolaiset ovat ylpeitä erityisesti alueella perustetuista, yhä alkusijoillaan toimivista ja maailmalla mainetta niittävistä yrityksistään. Tällaisia ovat esimerkiksi paalutuskonevalmistaja Junttan Oy ja metsäkonevalmistaja Ponsse Oyj. Myös Tahkon matkailualue palveluineen herättää vastaajissa ylpeyttä samoin kuin äänentoistolaitteistaan tunnettu iisalmelainen Genelec Oy. Tuliaisiksi paikkakunnalta vastaajat suosittelevat paikkakunnan tunnettuja ruokatuotteita kuten kalakukkoja ja lihapiirakoita, Lignell & Piispasen juomia sekä Petrifunin paitoja.
Avainlippu-kiertue Kuopiossa 30.6.–1.7.2015
Avainlippu-merkin 50-vuotissyntymäpäiviä juhlitaan muun muassa Avainlippu-kiertueella, joka suuntaa myös Kuopioon. Toritapahtuman kiintopisteenä on Avainlipun pop-up-kontti, joka tutustuttaa suomalaiseen työhön ja ostopäätösten työllistäviin vaikutuksiin, sillä se on rakennettu ja sisustettu Avainlippu-yritysten tuotteilla. Tavataan Kuopion torilla 30.6.2015 klo 10 alkaen!
*****
Tiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Avainlippu-tutkimukseen. Kopla Helsingin tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2015 ja siihen vastasi 1001 iältään 15–17-vuotiasta suomalaista.
Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Reetta Mentu, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 561 5030, reetta.mentu@avainlippu.fi
Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlipun käyttöoikeus on myönnetty 3000 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle. Lue lisää suomalainentyo.fi
Avainlipun Juhlavuoden kumppaneina ovat Avainlippua kantavia yrityksiä, tuotteita ja palveluja: ABC, UPM BioVerno, RAY, Pingviini, Piltti, Smartum ja Diacor. Ympäri Suomea järjestettävissä tapahtumissa mukana kulkee merikontista rakennettu Avainlippu-koti, jota ovat rakentamassa ja sisustamassa Tikkurila, Timberwise, Vallila, Genelec, Topi-keittiöt, Cariitti, MPY:n Lilli Digitalkkari, Solifer-polkupyörät, F-Secure, Karto, Markki Oy sekä Helsingin Villasukkatehdas. Paikallisina kumppaneina ovat mm. Best-In Kuopiossa ja Coronaria Oulussa. Avainlipun 50-vuotiskampanjan sivusto suomiplussalle.fi