Avainlipun 50-vuotisjuhlaa vietetään Seinäjoella: pohjalaiset ylpeitä alueen yrityksistä

Suomen pitkäikäisin alkuperämerkki Avainlippu juhlistaa 50 merkkivuottaan ”Nostetaan Suomi plussalle”-teemalla eri puolilla maata, myös Seinäjoella. Avainlippu voi tänä päivänä hyvin, se kasvaa ja elää vahvasti nykypäivässä. Viime vuonna 450 uutta yritystä sai Avainlippu-tunnuksen ja pelkästään Etelä- ja Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueella Avainlippu-yrityksiä on 170.

– Avainlippu-merkin juhlavuosi osuu haastavaan, mutta tärkeään aikaan suomalaisen työn ollessa tienristeyksessä. Haluammekin Avainlipun juhlahumun ympärillä muistuttaa työn ilosta ja rohkeudesta, joilla Suomi nostetaan plussalle, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Kotimaisuuskampanjan tunnukseksi vuonna 1965 luotu Avainlippu-merkki on auttanut kuluttajia jo puoli vuosisataa tunnistamaan Suomessa valmistetut tuotteet. Vuodesta 1995 alkaen Avainlippua on myönnetty myös Suomessa tuotetuille palveluille. Lähes kaikki suomalaiset, eli 9/10 tuntee Avainlippu-merkin erittäin tai melko hyvin ja 7/10 arvioi sen vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä joko erittäin tai melko paljon. Elintarvikkeiden osalta yli 70 prosenttia kuluttajista kertoo valitsevansa kotimaista, jos se vain on mahdollista.

Suomalainen osaaminen kunniaan Avainlipun avulla

Suomalainen työ ja sen tulevaisuus on kaikkien suomalaisten yhteinen asia. Maassamme on erinomaista osaamista, mistä on todisteena yli 2 000 Avainlippua kantavaa yritystä. Päivittäisillä valinnoilla on mahdollisuus vaikuttaa suomalaisen työn tulevaisuuteen. Avainlippu-merkki tuotteen tai palvelun yhteydessä kertoo, että tuote tai palvelu luo työtä ja hyvinvointia Suomeen.

Etelä-Pohjanmaalla, Kortesjärvellä toimivan kattoturvallisuustuotteita, sadevesijärjestelmiä sekä piha- ja kiinteistötuotteita valmistavan Markki Oy:n toimitusjohtaja Lauri Mäkinen pitää Suomessa tehdyn työn merkitystä niin tavaroiden kuin palveluidenkin kohdalla erittäin tärkeänä. Yrityksen sekä yksityiseen että julkiseen käyttöön menevien tuotteiden alkuperällä ja tuotannon paikallisuudella on väliä.

– Meille kotimaisuus merkitsee ennen kaikkea laatua, luotettavuutta ja ammattitaitoa. Markki Oy:llä on yli 40 vuoden kokemus metallituotteiden valmistuksesta ja tuotanto on aina toiminut paikallisten työntekijöiden voimin, kertoo Mäkinen. Jatkuva tuotekehitys ja tuotannon laadunvarmistus takaavat kestävät ja laadukkaat tuotteet Suomen olosuhteisiin.

Työllistävistä yrityksistä ollaan ylpeitä – kuten myös juustoista ja designista

Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-tutkimuksessa paikallisiksi ylpeydenaiheiksi pohjanmaalaisten mieliin nousevat erityisesti yritysten työllistämisvaikutukset. Vastaajat nimesivät yksittäisistä yrityksistä Atrian, Powerparkin ja Keskisen, sillä ne kaikki ovat luoneet alueelle paljon työpaikkoja. Paikkakunnan tuliaisehdotuksiksi vastaajat tarjoavat vietäviksi Juustoportin juustoja, jotka on tehty lähialueen maidosta, sekä paikallisten käsityöntekijöiden ja taiteilijoiden tuotteita, esimerkiksi puukon tai pläkkilyhdyn.

Hyvä työnjälki ja ahkeruus laadun takeina

Suomalaista työntekoa kartoittavan tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat työntekijöinä sisukasta ja ahkeraa kansaa. – Pohjanmaalla työntekijät on nähty perinteisesti erityisen sisukkaina, yrittäjähenkisinä ja työtelijäinä, selvittää Suomalaisen Työn Liiton Brand Manager Reetta Mentu. Tätä on helppo uskoa, sillä Kauhavalta kotoisin oleva ja siellä koulunsa käynyt Mentu tuntee pohjalaisen mielenmaiseman: hyvä työnjälki ja ahkeruus ovat kunnia-asia ja asiat pyritään tekemään aina hieman naapuria paremmin.

– Laadukkaalla työllä on suuri positiivinen vaikutus paitsi kilpailuun, myös yritysten menestymiselle ja kotimaisen työn arvostukselle, Mentu muistuttaa.  Suomalaista työtä ja sen arvostusta halutaankin nostaa esille erityisesti tänä vuonna, Avainlippu-merkin täyttäessä 50 vuotta.

Avainlippu-kiertue Seinäjoella 9.-10.6.2015

Avainlippu-merkin 50-vuotissyntymäpäiviä juhlitaan muun muassa Avainlippu-kiertueella, joka suuntaa myös Seinäjoelle. Toritapahtuman kiintopisteenä on Avainlipun pop-up-kontti, joka tutustuttaa suomalaiseen työhön ja ostopäätösten työllistäviin vaikutuksiin, sillä se rakennetaan ja sisustetaan Avainlippu-yritysten tuotteilla. Tavataan Koulukadulla 9.6.2015 klo 10 alkaen!

*****
Tiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Avainlippu-tutkimukseen. Kopla Helsingin tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2015 ja siihen vastasi 1001 iältään 15–17 vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Reetta Mentu, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 561 5030, reetta.mentu@avainlippu.fi