Ajankohtaista aiheesta: Sinivalkoinen jalanjälki

Kysely: parhaiten valmisruokana maistuu maksalaatikko

Suomalaisten selvä suosikki valmisruoissa on tuttu klassikko: maksalaatikko. Toiseksi parhaiten kansalle maistuu hernekeitto, selviää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta. Muut valmisateriat sen sijaan saavat vain hajaääniä, sillä esimerkiksi kolmossuosikki makaronilaatikko keräsi kyselyssä vain viiden prosentin kannatuksen.

Kysely: kesällä ei siivota vaan heitetään löylyä

Kesällä suomalaiset haluavat olla ulkona. Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyssä selvisi, että puolet suomalaisista pitää joko saunanlämmitystä tai marjanpoimintaa mukavimpana kesäaskareena. Seuraavina tulevat muut ulkohommat kuten nurmikonleikkuu ja matonpesu.

Lähikauppa pitää pintansa kesälläkin, tori tulee kakkosena

Suomalaiset haluavat kesällä päästä helpolla ruokaostosten suhteen. Oma lähikauppa nousee 79 prosentin kannatuksella suosikkiostospaikkojen ylivoimaiseksi ykköseksi. Toreilla käy mieluiten 40 prosenttia vastaajista. Noin joka kymmenes suuntaa ruokaostoksille myös kauemmas: esimerkiksi lähituottajia suosii 12 prosenttia vastaajista.

Kysely: viinimarja on suosikki suomalaisten puutarhoissa

Suomalaisille luonto on lähellä sydäntä, ja monelle viherpeukalolle oman pihan antimet ovat kesää parhaimmillaan. Viinimarja on yleisin löydös suomalaisten puutarhoissa, kertoo Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Puutarhahankinnoissa tehtävillä valinnoilla voi samalla tukea suomalaista työtä, kampanja muistuttaa.

Kysely: jäätelö ei olekaan kesän ykkösherkku

Kesä tuo valon ja lämmön lisäksi mukanaan monet kesäsesongin herkut. Kesällä suomalaisten mieleen ovat etenkin maukkaat, kotimaiset mansikat, kertoo Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Kotimaassa kasvatetun ruuan ostaminen tukee samalla suomalaisia työntekijöitä ja suomalaista työtä, kampanja muistuttaa.

Kysely: suomalaisten kesähankinnat keskittyvät pihaan ja puutarhaan

Kesän korvalla suomalaiset siirtyvät sankoin joukoin viettämään aikaa ulkona. Tämä näkyy myös Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan kyselyssä, jossa selvitettiin suomalaisten suunnitelmissa olevia kodin ja kesämökin hankintoja: listan kärkipään valloittivat pihaan ja puutarhaan liittyvät tuotteet.

Kysely: kesä saa suomalaiset syömään kasviksia

Kesä tuo tuoretta satoa suomalaisten ruokapöytiin, ja etenkin kasviksia kulutetaan kesällä runsaasti muita vuodenaikoja enemmän, kertoo Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Suomalaisen, lähellä tuotetun ruoan syöminen tukee samalla kotimaista työtä, kampanja muistuttaa.