Ajankohtaista aiheesta: Sinivalkoinen jalanjälki

Jouluostokset vilkastuvat: suomalaisuus näkyy jouluhankinnoissa

Suomalaisten tämän vuotiset jouluostokset saivat lisävauhtia viime viikon veronpalautuksista. Jouluna suomalaisuus näkyy niin lahjoissa kuin kodin laittamisessa joulukuntoon. Jouluhankinnoista reilu kolmannes suomalaisista ostaa yli puolet Suomessa tehtynä, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kyselystä.

Tänään vietetään Osta työtä Suomeen -päivää

Tänään vietetään ensimmäistä kertaa Osta työtä Suomeen -päivää. Suomalaisen Työn Liiton teettämän Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyn mukaan noin joka kolmas suomalainen aikoo tänään suosia ostoksillaan kotimaisia tuotteita ja palveluita mahdollisimman paljon. Kampanjapäivä haastaa itsenäisyyspäivän kynnyksellä kuluttajia pohtimaan omien kulutusvalintojensa vaikutusta suomalaiselle työlle.

Suomalaisten enemmistö: veronpalautuksilla tuettava kotimaista työtä

Tulevana torstaina noin 3,5 miljoonaa suomalaista saa yhteensä yli 2 miljardia euroa veronpalautuksina tileilleen. Suomalaisten selvän enemmistön mielestä veronpalautuksia saavien tulisi käyttää rahojaan suomalaisen työn tukemiseen, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kyselystä.

Perjantaina 4.12. ostetaan vain suomalaista

Joulukuun ensimmäisenä perjantaina vietetään ensi kertaa Osta työtä Suomeen -päivää. Päivä muistuttaa, että kuluttajilla on kotimaan työllisyyteen vaikuttavaa valtaa: päivän aikana ostetaan työtä Suomeen.

Näitä lahjoja isät saavat sunnuntaina

Isänpäivä lähestyy, ja suuri osa suomalaisista käärii lahjapakettiin kirjan. Nuorten parikymppisten suomalainen suosikkilahja isälle on kuitenkin Reino-tossut, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kyselystä. Poimi tästä talteen kotimaiset viime hetken lahjavinkit.

Suomalaisen ruuan tulevaisuus omissa käsissämme

Elintarvikealan uutiset kertovat suomalaisen ruuan pitkään jatkuneista vaikeuksista. Elintarviketeollisuusliiton tuoreen talouskatsauksen mukaan koko alan liikevaihto on supistunut jo kahtena peräkkäisenä vuonna.

Sinivalkoinen jalanjälki kampanjatutkimus 2015

Suomalaisen Työn Liitto tutki osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa suomalaisten suhtautumista rautakaupan tuotteiden alkuperää kohtaan ja missä tuotteissa suomalaisuus on tärkeää. Lisäksi tutkimuksien tarkoituksena on tuottaa tuloksia suomalaisista kodeista ja kotien remontoinnista sekä suomalaisten mielipiteistä liittyen ruokaan.

Suomalaiselta sujuu lampun vaihto, laatat saa laittaa ammattilainen

Yksinkertainen kodin kunnostustyö, esimerkiksi kodin lamppujen vaihto, sujuu valtaosalta suomalaisista käden käänteessä. Seiniä sen sijaan osaa tapetoida itse alle puolet ja vaativampia toimenpiteitä, kuten kuiva- tai märkätilan laatoitusta, taitaa alle viidennes suomalaisista. Tämä selviää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan kyselystä.