Suomen lippu ilmentää parhaiten suomalaisuutta, paljastaa suomalaisten kuluttajien suhdetta suomalaisiin tuotteisiin ja tuotemerkkeihin selvittänyt Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Kärkiviisikkoon kiilasi myös suomalaisia miellyttäviä makuja sekä muotoilua.
Ajankohtaista aiheesta: Sinivalkoinen jalanjälki
Sää näkyy suoraan suomalaisten kulutuksessa
Kesäsää vaikuttaa merkittävästi suomalaisten tuotteiden menekkiin. Esimerkiksi alkukesän kylmä sää vähensi selkeästi jäätelöiden, etenkin kerta-annosten myyntiä. Ilmojen lämmetessä jäätelökin maistuu suomalaisille.
Suomalainen haluaa hemmotella itseään saunalla, suklaalla ja oluella
Kun suomalainen haluaa hemmotella itseään, hän menee saunaan. Suomalaisen Työn Liiton tilaaman kysetutkimuksen mukaan miehet ja naiset eroavat tavoissaan hemmotella ja palkita itseään.
Kyselytutkimus: juhannuksen tekee grillimakkara
Suomalaisen Työn Liiton teettämän Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyn perusteella makkara on juhannuksen tärkein elintarvike. Suomalaisten mukaan parasta juhannuksessa ovat kesä, loma ja juhla hyvässä seurassa. Juhannus näkyy ruokakaupoissa grillituotteiden ja tuoreiden vihannesten kysyntäpiikkinä.
Tutkimus: Tämä on hienointa, mitä Suomessa on suunniteltu
Hienoin Suomessa suunniteltu tuote on kansalaisten mielestä sauna, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä kysely. Suomalaiset arvostavat käytännönläheistä suunnittelua, jota Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa edustavat käyttötavaran tuotteet.
Ruisleipä on suomalaisin elintarvike
Joka neljäs suomalainen on sitä mieltä, että ruisleipä on suomalaisuutta parhaiten kuvaava elintarvike. Seuraavaksi eniten ääniä saavat Fazerin sininen sekä karjalanpiirakka, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.
Itäsuomalainen tarttuu suomalaiseen tuotteeseen muita useammin
Suomalaisista kuluttajista reilu enemmistö valitsee kaupassa kotimaisen elintarvikkeen kun saatavilla on sekä suomalaisia että ulkomaisia tuotteita. Kotimaisuuden merkitys ei ole niin korostunut, kun ostolistalla on käyttö- ja sisustustavaroita. Aktiivisimmin kotimaisia tuotteita suosivat itäsuomalaiset, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton tuore tutkimus.
Kuka sanoo kyllä suomalaiselle työlle?
Olet jo varmaankin nähnyt tai kuullut Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjasta. Kampanjan viesti jokaisen ostopäätösten työllistävästä vaikutuksesta saattaa kuulostaa häkellyttävältä. Jos me kaikki ostamme 10 eurolla lisää suomalaista työtä joka kuukausi, voimme yhdessä luoda Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus
Suomalaisen Työn Liitto tutki osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa suomalaisten kuluttajien suhdetta suomalaisiin tuotteisiin sekä kotimaisuuden merkitystä kuluttajien ostopäätöksissä.
Suomalaisvaikuttajat lupaavat: 10 euroa kuukaudessa lisää suomalaisen työn puolesta
Lenita Airisto, Hjallis Harkimo, Veeti Kallio, Stefan Lindfors, Robin, Jethro Rostedt, Jukka Rintala ja Juhani Tamminen ovat mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa. Jokainen heistä on sitoutunut ostamaan kuukausittain kymmenellä lisäeurolla suomalaista työtä.