Ajankohtaista aiheesta: Sinivalkoinen jalanjälki

Suomalaisuutta kuvaa parhaiten Suomen lippu

Suomen lippu ilmentää parhaiten suomalaisuutta, paljastaa suomalaisten kuluttajien suhdetta suomalaisiin tuotteisiin ja tuotemerkkeihin selvittänyt Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Kärkiviisikkoon kiilasi myös suomalaisia miellyttäviä makuja sekä muotoilua.

Sää näkyy suoraan suomalaisten kulutuksessa

Kesäsää vaikuttaa merkittävästi suomalaisten tuotteiden menekkiin. Esimerkiksi alkukesän kylmä sää vähensi selkeästi jäätelöiden, etenkin kerta-annosten myyntiä. Ilmojen lämmetessä jäätelökin maistuu suomalaisille.

Kyselytutkimus: juhannuksen tekee grillimakkara

Suomalaisen Työn Liiton teettämän Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyn perusteella makkara on juhannuksen tärkein elintarvike. Suomalaisten mukaan parasta juhannuksessa ovat kesä, loma ja juhla hyvässä seurassa. Juhannus näkyy ruokakaupoissa grillituotteiden ja tuoreiden vihannesten kysyntäpiikkinä.

Ruisleipä on suomalaisin elintarvike

Joka neljäs suomalainen on sitä mieltä, että ruisleipä on suomalaisuutta parhaiten kuvaava elintarvike. Seuraavaksi eniten ääniä saavat Fazerin sininen sekä karjalanpiirakka, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.

Itäsuomalainen tarttuu suomalaiseen tuotteeseen muita useammin

Suomalaisista kuluttajista reilu enemmistö valitsee kaupassa kotimaisen elintarvikkeen kun saatavilla on sekä suomalaisia että ulkomaisia tuotteita. Kotimaisuuden merkitys ei ole niin korostunut, kun ostolistalla on käyttö- ja sisustustavaroita. Aktiivisimmin kotimaisia tuotteita suosivat itäsuomalaiset, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton tuore tutkimus.

Kuka sanoo kyllä suomalaiselle työlle?

Olet jo varmaankin nähnyt tai kuullut Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjasta. Kampanjan viesti jokaisen ostopäätösten työllistävästä vaikutuksesta saattaa kuulostaa häkellyttävältä. Jos me kaikki ostamme 10 eurolla lisää suomalaista työtä joka kuukausi, voimme yhdessä luoda Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa.