Juhlapäivistä suomalaiset panostavat ylivoimaisesti eniten jouluun, jolloin 70 prosenttia suomalaisista tuo kattauksella juhlantuntua ja tunnelmaa ruokailuhetkeen. Tulos selvisi Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksessa, joka selvitti suomalaisten kulutustottumuksia.
Ajankohtaista aiheesta: Sinivalkoinen jalanjälki
Tänään ostetaan työtä Suomeen
Suomalaisen Työn Liiton Osta työtä Suomeen -päivä haastaa nyt toista kertaa itsenäisyyspäivän kynnyksellä kuluttajia pohtimaan omien kulutusvalintojensa vaikutusta suomalaiselle työlle. Suomalaisista valtaosa, eli 84 prosenttia, kertoo suosivansa suomalaista aina kun se on mahdollista.
Suomalaisten enemmistö tukisi veronpalautuksilla kotimaista työtä
Tiistaina 29. marraskuuta noin 3,4 miljoonan suomalaisen tilille kolahtaa yhteensä 2,3 miljardia euroa veronpalautuksina. Keskimääräinen veronpalautus on tänä vuonna suuruudeltaan 660 euroa. Enemmistö on sitä mieltä, että veronpalautuksia saavien tulisi käyttää rahojaan suomalaisen työn tukemiseen ja ostaa suomalaisia tuotteita ja palveluita, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kyselystä.
Osta työtä Suomeen -päivää vietetään perjantaina 2.12.
Joulukuun ensimmäisenä perjantaina suositaan taas suomalaista. Jo toista kertaa järjestettävällä Osta työtä Suomeen -päivällä halutaan muistuttaa kuluttajia kotimaisen työn tärkeydestä. Viime vuonna menestyksekkään kampanjapäivän huomasi kolmannes suomalaisista. Heistä yli puolet aikoo pitkällä tähtäimellä lisätä suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamista.
Näillä ruuilla syntyy suomalainen Halloween
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksessa kysyttiin suomalaisilta, mikä ruoka sopii suomalaiseen Halloweenin viettoon. Eniten kannatusta saivat kurpitsapiirakka, lihapullat, nakit ja kurpitsakeitto.
Syksyn tunnelmointi syntyy väreistä ja marjoista – pimeneviin iltoihin valoa kynttilöistä
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus selvitti suomalaisten syystunnelmia kysymällä mikä on parasta syksyssä. Suomalaisten mielestä parasta ovat luonnon väriloisto, marjat ja pimenevät illat. Hämärtyviin iltoihin tuovat valoa kynttilät, joita erityisesti nuoret ostavat tunnelman luomiseen, sisustamiseen ja valaistukseen. Vanhemmat vastaajat ostavat kynttilöitä perinteisempiin käyttötarkoituksiin, kuten haudoille ja jouluksi.
Suomalaiset valmistautuvat flunssaan vitamiineilla ja nenäliinoilla
Vitamiinit ja nenäliinat ovat yleisin tapa valmistautua flunssakauteen, selviää Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimuksesta. Etenkin naiset luottavat vitamiinien voimaan, mutta varustautuvat myös nenäliinoilla. Flunssaa ehkäistään myös marjoilla, mehuilla ja hunajalla. Neljännes suomalaisista helpottaa flunssan oireita flunssalääkkeillä.
Naiset miehiä ylpeämpiä suomalaisten tuotteiden ostamisesta – Nokian puhelimet poikkeus
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus selvitti suomalaistuotteita, joiden ostaminen on herättänyt ylpeyttä suomalaisesta työstä. Näitä olivat etenkin Fiskarsin tuotteet, kotimainen ruoka ja Fazerin sininen suklaa. Neljännelle sijalle yltäneet Nokian puhelimet saivat tuntemaan varsinkin miesostajat ylpeiksi.
Suomalaiset eivät ole mielestään tarpeeksi ylpeitä kotimaisesta työstä
Suomalaiset eivät ole riittävän ylpeitä kotimaisesta työstä. Tätä mieltä ovat erityisesti keski-ikäiset suomalaiset. Kotimaisen ruoan nostaminen ostoskoriin saa lähes joka toisen suomalaisen kuitenkin tuntemaan ylpeyttä, selviää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan tutkimuksesta.
Kotitöiden jakautuminen naisten ja miesten töihin kasvaa iän myötä
Suomalaiset suhtautuvat varsin sukupuolineutraalisti kotitöihin, mutta erot nousevat selvimmin esiin iän karttuessa. Mitä vanhemmaksi suomalainen on varttunut, sitä vahvemmin kotityöt jakautuvat miesten ja naisten töihin, selviää Suomalaisen Työn Liiton selvityksestä. Viemärin putsaaminen, nurmikon leikkaaminen ja pölyjen pyyhkiminen nähtiin eniten iän myötä jakautuneina kotiaskareina.