Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2014 ja siihen vastasi 1166 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
Osassa kysymyksistä vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta. Tutkimus on osa Suomalaisen Työn Liiton ja Keskon yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Kampanja jatkuu vuonna 2015.
Tutkimuksessa kartoitettiin seuraavia asioita:
Suomalaista työllisyyttä parhaiten tukenut teko v. 2014
Minkä suomaisen tuotteen lähettäisi ulkomailla asuvalle ystävälleen?
Mikä suomalainen ruoka sopii parhaiten itsenäisyyspäivään?
Mikä on joulupöydän tärkein ruokalaji?
Mitä uutta suomalaiseen perinteiseen joulupöytään?
Mitä asioita kuuluu jouluun valmistautumiseen?
Rahan käyttö jouluun verrattuna viime vuoteen
Kotimaisten tuotteiden osuus joululahjoihin käytetystä rahasta
Tutustu Sinivalkoinen jalanjälki – joulututkimuksen tutkimusraporttiin