Suomi kaipaa kipeästi uusia ratkaisuja talouden ongelmien selättämiseksi. Yhteiskunnan kannalta on tärkeää luoda mahdollisuuksia uudelle, työllistävälle, tuottavalle ja uudistumista toteuttavalle yritystoiminnalle. Vastavuoroisesti on tärkeää, että yritykset toimivat monipuolisesti yhteiskunnan eri sidosryhmiä hyödyntäen ja toteuttaen yhteiskuntavastuunsa.
Yhteiskunnallinen yritys
Liikevoitto ei ole ainoa menestyksen mitta – yhteistä hyvää voi tehdä yrityskin
Yhteiskunnalliset yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia ja käyttävät suurimaan osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. Nämä kestävän hyvinvoinnin rakentajat viestivät siitä, että toiminnalla on aito ja hyvä tarkoitus. Suomalaisen Työn Liiton selvitysten mukaan halu tehdä merkityksellistä työtä ja erityisesti työtä, jolla on tarkoitus, on kasvanut viime aikoina.
Liikevoitto ei ole ainoa menestyksen mitta
Tiesitkö, että yhteiskunnalliset yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia? Ne käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen – siis suurimman osan! Ylevää ideologista ajattelua vai järjetöntä liiketoimintaa, jossa keskiössä ei olekaan voittojen ja yrittäjän omien etujen maksimointi?
Kuka kissan hännän nostaisi…
Yhteiskunnallisia yrityksiä toimii hyvin eri toimialoilla ja eri muodoissa: jossain edistetään yhteistä hyvää hoivatyöllä ja jossain huolehditaan ekologisesta kuormituksesta kierrättämällä tuotteita.
Yhteiskunnallinen yritys 2015 –selvitys
Yhteiskunnallinen yritys 2015 –selvitys toteutettiin maaliskuussa 2015 sähköisenä paneelikyselynä. Selvityksen tavoitteena oli tutkia mitkä tekijät kuvaavat suomalaisten mielestä vastuullista yritystä, mitkä asiat ärsyttävät suomalaisia yritystoiminnassa eniten ja millaisia hyvän tekemisen päämääriä yhteiskunnallisten yritysten pitäisi suomalaisten mielestä tavoitella. Kyselyyn vastasi 1038 Suomessa asuvaa kansalaista.
Selvitys: toiminnan avoimuus vahvin merkki yritysvastuullisuudesta
Tutkimuksen mukaan suomalaisten mielestä toiminnan avoimuus on tärkein tunnusmerkki yrityksen vastuullisuudesta. Vastaajien mukaan yritysten, jotka jakavat voittojaan yhteiskunnalliseen tarkoitukseen, tulisi suunnata varoja ensisijaisesti työttömyyden vähentämiseen. Tämä selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Yhteiskunnallinen yritys 2015 -selvityksestä.
Vuoden paras opinnäytetyö yhteiskunnallisesta yritystoiminnasta tulee Kokkolasta
FinSERNin, Suomalaisen Työn Liiton ja Arvo-liiton yhdessä järjestämän kilpailun yhteiskunnallista yritystoimintaa käsittelevistä opinnäytetöistä voittajaksi on valittu kokkolalaisen Tarja Palosaaren lopputyö.
Uusia Yhteiskunnallinen yritys –merkin käyttäjiä
Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallinen yritys –merkkitoimikunta on myöntänyt tällä kertaa 3 uutta merkkiä yritysten käyttöön. Merkin saivat Silta-Valmennusyhdistys ry, IntoPajat ry ja TerraTori osk.
Suomalaisia ärsyttää yritystoiminnassa asioiden pimittäminen ja välinpitämättömyys työntekijöistä
Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisia ärsyttää yritystoiminnassa eniten se, ettei toiminta ole riittävän avointa ja läpinäkyvää. Toiseksi eniten ärtymystä herätti yritysten välinpitämättömyys omista työntekijöistä. Myös veronkierto, epävarmuuden tunne ja irtisanomiset nostettiin useimmiten ärsytystä aiheuttaviksi tekijöiksi.
Selvitys suomalaisuuden ja Suomalaisen Työn Liiton merkkien merkityksistä kuluttajalle
Suomalaisen Työn Liitto teetti selvityksen suomalaisuuden ja Suomalaisen Työn Liiton myöntämien merkkien vaikutuksesta ostokäyttäytymiseen.