Ajankohtaista aiheesta: Design

Suomalaisen kodin mielenmaisema hurmasi Habitaressa 2017

Suomalaisen Työn Liiton ja sen Design from Finland- ja Avainlippu-merkkiyritysten yhteinen messuosasto 2017 Habitaressa oli kuin satukirjasta kauniine esineineen ja värikkäine kankaineen. Satumaailmamme näytti, että suomalainen design voi olla niin herkkää ja kaunista kuin käytännöllistäkin.

Saako suomalaisesta muotoilusta olla ylpeä?

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa yhä enemmän suomalaisia. Samaan aikaan työelämää ravistelevat muutosvoimat tekevät yhä vaikeammaksi määritellä tarkkaan, minkä maalainen joku tuote tai palvelu on.

Ehdota Vuoden Designteko 2015 -tunnustuksen saajaa

Tänä vuonna jälleen Habitaressa julkistetaan Vuoden Designteko -tunnustuksen saaja. Ehdota tunnustuksen saajaa 31.8.2015 mennessä! Ehdokkaina ovat kaikki Design from Finland -jäsenyritykset. Palkinnon myöntämisen kriteereinä ovat omaperäisyys, vastuullisuus ja design osana arkea.

Älä dissaa designia

KYLLÄ on tärkeää, että tuote on valmistettu Suomessa. Mutta EI ole yhtään vähemmän tärkeää, että tuote edustaa suomalaista muotoilua työllistämisen näkökulmasta.

Millä muotoilun askelmalla olet?

Muotoilua on paitsi monenlaista- ja muotoista, myös monentasoista. En nyt tarkoita hyvää versus heikkoa muotoilua, vaan sitä, millä tasolla muotoilu on nivottu yritystoimintaan.

Seurantatutkimus: Mitä design merkitsee yrityksille 2013

Designin merkityksestä yrityksille on toistaiseksi tuotettu vähän empiiristä tietoa. Suomalaisen Työn Liiton tekemä Mitä design merkitsee yrityksille 2012 ja sitä seurannut seurantatutkimus 2013 ovat olleet tärkeässä roolissa, kun puhutaan designin merkityksestä. Molemmissa tutkimuksissa yrityksiltä kysyttiin, mitä design pohjimmiltaan on. Muotoilu ja innovatiivisuus nousivat vahvasti esiin, sekä designin tuoma kilpailukyky. Designin tuoma käytettävyys ja asiakaslähtöisyys nousivat huomattavasti vuodesta 2012.

Tutkimus suomalaisesta designista: Mitä design merkitsee yrityksille

Tutkimus designin roolista suomalaisille yrityksille osoittaa, että design jää yrityksissä vielä luvattoman usein ydinliiketoimintojen varjoon. Osa yrityksistä on oivaltanut designin merkityksen kilpailukyvylle, mutta valtaosaltaan yritykset pitävät edelleen tärkeimpinä kilpailuetuina laatua, toimintavarmuutta, myyntiä, hinnoittelua, markkinointia, logistiikkaa ja brändiä. Vasta näiden jälkeen tulee design. Designin roolia ja merkitystä kilpailutekijänä ei selvästikään tiedosteta riittävästi yrityksissä. Yritykset tunnustavat kyllä, että design ei ole pelkästään taidetta.