Miten on mahdollista, että kympillä saa 10 000 työpaikkaa? Väite pohjautuu kansatalouden laskelmiin, joita Suomalaisen Työn Liitto on käyttänyt nostaakseen esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutukset työllisyyteen. Viesti on toki pelkistetty monimutkaisista panos-tuotos-laskelmiin pohjautuvista laskelmista.
Ajankohtaista aiheesta: Työllisyysvaikutus
Osta työtä Suomeen -päivä innostaa suosimaan suomalaista
Kun Osta työtä Suomeen -päivä koittaa taas 7.12., tuotteiden suomalaisuus kiinnostaa monia. Kuluttajia askarruttaa usein, miten ostetun tuotteen kotimaisuudesta voi olla varma. Yli 50 […]
Suositaan suomalaista, mutta miksi?
Suomalaisen Työn Liitto on eri vuosikymmeninä nostanut esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutusta työllisyyteen. On ollut Mirja Pyykön vetämää tv-ohjelmaa 1990-luvulla, viime vuosien Sinivalkoinen jalanjälki- ja Osta työtä Suomeen -kampanjoita ja monipuolisesti suomalaisen työn ja kotimaisten tuotteiden suosimiseen kannustavia viestejä. Mihin tämä kaikki oikein perustuu?
Mikä yhdistäisi suomalaiset?
Vuosi 2015 jää monen mieleen vastakkainasettelun ja epävarmuuden vuotena. Työmarkkinoilla on ollut levottomuuden ja tyytymättömyyden täyttämä vuosi. Kaikki meidät yllättänyt pakolaiskriisi on myös jakanut suomalaisten mielipiteet sen suhteen, miten uudessa tilanteessa tulisi toimia.
Kotimaisen kysynnän ja viennin vaikutus arvonlisäykseen, tuontiin ja työllisyyteen
Prof. emer. Osmo Forssell ja liiton tutkimuspäällikkö Sami Tuurna ovat laatineet yhdessä tämän katsauksen liiton historiikin ja Forssellin 60-luvulta lähtien tekemien panos-tuotostutkimusten syventämiseksi.