Suomessa on puoli miljoonaa kesämökkiä, ja niissä on kiinni merkittävä osa suomalaisten varallisuudesta. Taloudelliset vaikutukset näkyvät myös keskeisesti maaseutujen elinvoimaisuudessa: mökkeilyn arvioidaan työllistävän 60 000 suomalaista ja lisäävän paikallisten palveluiden käyttöä. Mökkitutkimuksen ja siihen liittyvän viestinnän tavoitteena onkin muistuttaa suomalaisia näistä mökkeilyn kansallistaloudellisista ulottuvuuksista.
Tutkimuksella haluttiin selvittää:
- Mökkien omistaminen nyt ja miten omistussuhde mökkiin tulevaisuudessa tulee kehittymään?
- Miten mökeillä vietetään aikaa ja miten ajankäyttö tulee kehittymään?
- Mihin aikaan vuodesta mökeillä käydään ja mitä mökeillä harrastetaan?
- Miten mökkien arvoa ylläpidetään ja kehitetään? Ja mikä on oman työn ja palveluiden käytön osuus mökkien huollosta?
- Millaisia mökkeilijätyyppejä suomalaisista on tunnistettavissa?
- Miten mökkeilykulttuuri on muuttumassa tulevaisuudessa?
Mökkitutkimus toteutettiin osana Sinivalkonen jalanjälki -kampanjaa, joka muistuttaa kuluttajien vaikutusmahdollisuuksista maamme työllisyystilanteeseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2016 ja 18–79-vuotiaista suomalaisista siihen vastasi 2222 kuluttajaa. Mökkitutkimus toteutettiin Suomalaisen Työn Liiton ja Rautian yhteisestä toimeksiannosta.