Ajankohtaista aiheesta: Sinivalkoinen jalanjälki

Sinivalkoinen jalanjälki: mihin perustuu 10 eurolla 10 000 työpaikkaa?

”Tiedät kyllä miksi”, ”Osaamista Suomesta”, ”Osta suomalaista, se on kaikki kotiinpäin!”. Suomalaisen Työn Liiton yli 100-vuotiseen historiaan mahtuu lukematon määrä suomalaisen työn puolesta toteutettuja kampanjoita ja iskulauseita. Historiallisestikin mittava kampanja, Sinivalkoinen jalanjälki, lanseerattiin joulukuussa 2013 yhdessä suomalaisten yritysten sekä K-ryhmän kauppojen kanssa.

Osta työtä Suomeen!

Näin suomalaisen työn päivän lähestyessä sopinee muistuttaa, että suomalainen työ tarvitsee meitä kaikkia enemmän kuin koskaan.

Kysely: sima ja munkit vapun suosituimmat suuhunpantavat

Vapun ruokapöydässä ja piknikvilteillä halutaan ehdottomasti herkutella. Juhlapäivän suosikkisyömiseksi suomalaiset nostavat vapun alla kauppoihin ilmestyvän siman, hyvänä kakkosena tulevat sokeriset munkit, kertoo Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Suomalaisen työn päivä on oiva tilaisuus muistaa suomalaisia työntekijöitä ja tukea suomalaista työtä, kampanja muistuttaa.

Vain joka neljäs suomalainen valitsee ruokakaupassa hinnan

Suomalaisten kuluttajien ostovoiman heikentyminen ja vaikea taloustilanne ovat haastaneet kaupan alaa hintakeskusteluun. Suomalaisen Työn Liiton tutkimusten mukaan hinta on kuitenkin vain joka neljännelle suomalaiselle tärkein kriteeri elintarvikeostoksilla. Yhtä lailla tärkeitä ovat ruuan alkuperä, maukkaus ja terveellisyys.

Tutkimus: näistä lapsuuden suosikkiannoksista ei haluta luopua

Kysyttäessä suomalaisilta lapsuuden kotiruokasuosikkeja, joiden he toivoisivat säilyvän suomalaisessa ruokakulttuurissa, nousee listalle sekä kaikkein perinteisimpiä kansallisruokia että helppoja arjen perusratkaisuja. Kovimmin halutaan pitää kiinni karjalanpaistista ja -piirakoista sekä makaronilaatikosta. Makkarakeitto ei herätä suuria tunteita.

Tähän kohteeseen suomalainen sijoittaisi 2000 euroa remonttirahaa

Suomalainen sijoittaisi kodin, pihan tai mökin kunnostamiseen saamansa 2000 euroa ensisijaisesti keittiöremonttiin ja sänkyyn tai patjaan. Myös huonekalut ja pintaremontti ovat lähellä kunnostus- ja sisustustoivelistan kärkeä, kertoo Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.

Suomalainen rakennustuoteteollisuus kampanjaan työpaikkojen puolesta

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa kuluttajia myös rautakaupassa: tuoreen kyselyn mukaan vajaa puolet suomalaisista ostaa useimmiten tai aina suomalaisen tuotteen. Erityisesti kiukaiden ja puutavaran halutaan olevan suomalaisia. Suomalaisten tuotteiden valitsemisen merkityksestä maan työllisyydelle muistuttaa Suomalaisen Työn Liiton, Keskon ja yritysten yhteinen Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja, joka näkyy maaliskuun alusta K-raudoissa ja Rautioissa.

Suomalaisuus löi kaupassa läpi 2014

Suomalaisuuden merkitys tuotteiden ja palveluiden kilpailuetuna vahvistui viime vuonna. Ilmiö näkyy erityisesti ruokakaupassa, jossa alan toimijat ovat laajalti panostaneet suomalaisten tuotteiden valikoimaan ja esillepanoon. Suomalaisen työn arvostuksesta kertoo tuore tutkimustulos, jonka mukaan suomalaisista noin 70 prosenttia olisi valmis maksamaan enemmän suomalaisesta tuotteesta tai palvelusta.

Sinivalkoinen jalanjälki -joulututkimus

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2014 ja siihen vastasi 1166 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.