Design from Finland

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja aikoo luoda tuhansia työpaikkoja Suomeen

K-kaupat ja Suomalaisen Työn Liitto yhdessä suomalaisten elintarvikevalmistajien ja käyttötavarateollisuuden kanssa käynnistivät ennen joulua yhteistyön suomalaisen työn puolesta. Tavoitteena on lisätä suomalaisten tuotteiden myyntiä ja tietoisuutta suomalaisen työn ostamisen myönteisistä vaikutuksista. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja lanseerattiin mukana oleville yrityskumppaneille Finlandia-talossa maanantaina 13.1.2014 pidetyssä tilaisuudessa.

Millä muotoilun askelmalla olet?

Muotoilua on paitsi monenlaista- ja muotoista, myös monentasoista. En nyt tarkoita hyvää versus heikkoa muotoilua, vaan sitä, millä tasolla muotoilu on nivottu yritystoimintaan.

Luksus, oi luksus missä olet

Suomalaisen Työn Liitto ja Desing from Finland -merkki järjestivät Helsinki Design Weekillä Suomalaisen luksuksen uusi aika -illallispidot. Ajatuksena oli herätellä suomalaisia yrityksiä ja vielä haastavalla tavalla, nimittäin luksusteemalla.

Kohti Habitarea

Shortsi- ja sandaalikelit hellivät meitä, mutta suomalaiseen tyyliin kuuluu kuitenkin todeta, että kesä alkaa olla ohi. Päivätkin alkoivat lyhentyä jo kauan sitten Juhannuksena! Syksy ei ole onneksi tarkoita ainoastaan viilenevää säätä, pimeneviä iltoja ja loman loppumista. Silloin on mielestäni vuoden reippain olo ja tekee mieli nähdä ja tehdä kaikenlaista uutta. Lisäksi oma koti tuntuu taivaalta kaikenlaisten mökki- ja rantamatkojen jälkeen.

Suomalaisen Työn Liiton merkkitutkimus 2013

Halusimme tietää millainen mielikuva suomalaisilla on Suomalaisen Työn Liiton hallinnoimista Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkeistä. Tärkein syy tutkimuksen tekemiselle oli tarve tietää, kuinka tunnettuja Suomalaisen Työn Liiton merkit ovat ja mikä niiden vaikutus on ostopäätöksen tekemisessä. Toinen syy oli Suomalaisen Työn Liiton brändistrategiaan liittyvä tarve saada ajankohtaista tietoa merkkien nykyisestä tunnettuudesta, jotta liitto pystyy jatkamaan merkkien edelleen kehitystä.

Seurantatutkimus: Mitä design merkitsee yrityksille 2013

Designin merkityksestä yrityksille on toistaiseksi tuotettu vähän empiiristä tietoa. Suomalaisen Työn Liiton tekemä Mitä design merkitsee yrityksille 2012 ja sitä seurannut seurantatutkimus 2013 ovat olleet tärkeässä roolissa, kun puhutaan designin merkityksestä. Molemmissa tutkimuksissa yrityksiltä kysyttiin, mitä design pohjimmiltaan on. Muotoilu ja innovatiivisuus nousivat vahvasti esiin, sekä designin tuoma kilpailukyky. Designin tuoma käytettävyys ja asiakaslähtöisyys nousivat huomattavasti vuodesta 2012.

Tutkimus suomalaisesta designista: Mitä design merkitsee yrityksille

Tutkimus designin roolista suomalaisille yrityksille osoittaa, että design jää yrityksissä vielä luvattoman usein ydinliiketoimintojen varjoon. Osa yrityksistä on oivaltanut designin merkityksen kilpailukyvylle, mutta valtaosaltaan yritykset pitävät edelleen tärkeimpinä kilpailuetuina laatua, toimintavarmuutta, myyntiä, hinnoittelua, markkinointia, logistiikkaa ja brändiä. Vasta näiden jälkeen tulee design. Designin roolia ja merkitystä kilpailutekijänä ei selvästikään tiedosteta riittävästi yrityksissä. Yritykset tunnustavat kyllä, että design ei ole pelkästään taidetta.