”Suomessa on valtavasti osaamista, joka ansaitsee tulla näkyväksi”

7.2.2020

Tekijät esiin! -juttusarjassa Suomalaisen Työn Liitto nostaa esiin työntekijänsä ja esittelee heidän tekemäänsä työtä. Millaista työtä liitossa tehdään? Mitä liiton toimistolla Fennia-talon koristeellisten seinien sisäpuolella oikein tapahtuu? Tällä kertaa omista tehtävistään kertoo markkinointipäällikkö Reetta Mentu.

Kun markkinointipäällikkö Reetta Mentu ottaa projektin hoitaakseen, se vuorenvarmasti myös hoituu. Ihmisten kanssa viihtyvä, aina sydämellinen Reetta on monessa mukana: merkkien osalta hän työskentelee pääasiassa Avainlippu-merkin parissa ja kehittää liiton asiakaskokemusta.

”Meillä on Suomessa valtavasti osaamista, joka ansaitsee tulla näkyväksi. Valmistusta, suunnittelua, vastuullista yritystoimintaa. Minulla on suuri ilo olla töissä organisaatiossa, jonka tavoitteena on kaiken tämän työn esiin tuominen ja sen puolesta puhuminen.

Merkkiemme osalta teen töitä eniten Avainlippu-merkin ja Avainlippu-yritysten kanssa. Olen mukana kaikessa Avainlippuun liittyvässä, oli se sitten markkinointia, viestintää tai tutkimusta. Jatkamme kolmatta vuotta Avainlippu-yritysten yhteistä kampanjaa ”Onhan siinä Avainlippu?”. Kampanjan tavoitteena on opettaa uusi kysymys vanhojen rinnalle ostopäätöksen hetkeen. Kuluttajat ja yritykset tekevät yhä useammin päätöksiä myös arvojen perusteella, ja Avainlippu auttaa valitsemaan tuotteen tai palvelun, joka tuo työtä Suomeen. Kampanja kuuluu radiossa ja näkyy TV:ssä ja verkossa. Mukana on yli 1000 Avainlippu-yritystä, ja käsityksemme mukaan se on Suomen suurin yritysyhteistyökampanja.

Tapaan jäsenyrityksiämme paljon. Tänä vuonna järjestämme vastuullisuuskoulutuksia ympäri Suomen. Sen lisäksi autamme Avainlippu-yrityksiä hyödyntämään merkkiä somessa, ja kierrämme niinikään ympäri Suomea järjestäen Avainlippu-viestintätyöpajoja. Vastuullisuuskoulutusten kautta autamme yrityksiä tunnistamaan työhön liittyvän vastuullisuuden ja kertomaan siitä omille sidosryhmilleen. Koska joka niemeen ja notkoon emme ehdi, reissaamisen lisäksi järjestämme myös Avainlippu-webinaareja, joiden tarkoituksena on auttaa uusia jäseniämme hyödyntämään merkkiä mahdollisimman hyvin heti jäsenyyden ensimetreiltä lähtien.

Muutama vuosi sitten lähdimme liiton toiminnassa tuomaan jäsenyritysten tarpeet kaiken tekemisen keskiöön ja asiakaskokemus otettiin osaksi strategiaamme. Vedän tätä yhteistä asiakaskokemusprojektiamme, joka ei oikeastaan ole projekti, vaan uudenlainen tapa tehdä töitä. Olemme parin vuoden aikana löytäneet sisäisten selvitysten ja jäsenten haastattelujen kautta valtavan määrän erilaisia kehittämiskohdetta, toteuttaneet niistä suuren osan ja aikatauluttaneet loput. Kuuntelemme jäseniämme aiempaa herkemmällä korvalla, joten kehittämisen paikkoja löytyy koko ajan lisää. Mittaamme tekemistämme säännöllisesti, ja käytämme mm. NPS:ää (Net Promoter Score) asiakkaille tärkeimmissä kohtaamispisteissä kertomaan, miten olemme onnistuneet. Kaiken palautteen toivotamme lämpimästi tervetulleeksi, olemmehan jäseniämme varten olemassa.

Työssäni parasta ovat ihmiset ja kohtaamiset. Jäsenyrityksissä, yhteistyökumppaniyrityksissä ja meillä liitossa. Pienenä organisaationa teemme tiivistä yhteistyötä talon sisällä ja jäsenyritysten kanssa. Yritysten ja yrittäjien tarinat, onnistumiset ja opit epäonnistumisista ovat kiinnostavia ja inspiroivia. Pidän siitä, että saan luoda uutta, olla rakentamassa liiton tapaa hoitaa asiakkuuksia ja tehdä suunnitelmia niin kevääksi, ensi vuodeksi kuin useamman vuoden aikajänteelläkin.

Tällä hetkellä suunnittelen mm. vaikuttajakampanjaa nuorisokohderyhmälle, mietin kevään medianäkyvyyttä ja katson jo syksyyn. Lokakuussa on taas yritysten yhteinen avointen ovien tapahtumaviikko Tervetuloa meille, joka antaa upean mahdollisuuden yrityksille kertoa omasta vastuullisuudestaan. Tervetuloa meille -viikko järjestetään jo neljättä kertaa, ja joka vuosi yli sadassa yrityksessä on avattu ovet omille asiakkaille. Ennen kesälomaa olisi mukava ehtiä siivoamaan myös työpöytä, mutta yleensä en sitä ehdi tehdä. Mieluummin käytän ajan sisältöjen suunnitteluun ja siirrän kevään aikana pöydälle kertyneen paperipinon kaappiin (sinne edellisen kesän kasan päälle) odottamaan rauhallisempaa viikkoa, joka ehkä tulee joskus syksyllä – tai seuraavana kesänä.”


Faktalaatikko

Kuka: Reetta Mentu, markkinointipäällikkö
Mitä tekee: Työskentelee Avainlippu-merkin parissa, luotsaa liittoa asiakaslähtöisempään suuntaan.
Tausta: KTM. Tausta mediatoimistossa ja mediatalossa, markkinoinnin ja viestinnän parissa.
Parasta työssä: Merkityksellisyys, ihmiset, tarinat, uuden oppiminen ja työn monipuolisuus. ”Uskon, että työ on meistä suurimmalle osalle muutakin kuin keino hankkia elanto. Samoin minulle!”
Jos olisit joku hahmo, mikä olisit? ”Peppi Pitkätossu. Kaikki on välillä vinksin vonksin, mutta hommat hoituu kuitenkin. Ripaus anarkismia arkeen on aina tervetullutta.”

Ota yhteyttä:

Reetta Mentu
Markkinointipäällikkö
puh. 050 561 5030
reetta.mentu(a)suomalainentyo.fi
LinkedIn

 

 

Tutustu Avainlippu-merkin asiakkuuspäällikkö Nina Pohjoiskoskeen: ”Parasta työssäni ovat ihmiset”

Tutustu projektipäällikkö Merja Mantilaan: ”Innostus on liiketoiminnan paras ajuri”

Tutustu tutkimuspäällikkö Jokke Eljalaan: ”Tulevaisuus on jo täällä”

Tutustu hallintopäällikkö Erja Antelliin: ”Asiakkaiden kanssa työskentely on parasta”

Tutustu viestintäpäällikkö Sanna Huoviseen: ”Mielekkäintä viestintätyössäni on monipuolisuus”

Tutustu viestintäpäällikkö Hanna Maliseen: ”Suomalaisen työn menestystarinat ovat ehtymätön lähde, josta ammentaa”

Tutustu toimitusjohtaja Tero Lausalaan: ”On suuri etuoikeus päästä tekemään tätä työtä”

Tutustu Yhteiskunnallinen Yritys -merkin markkinointipäällikkö Niina Ollikkaan: ”Tehtäväni on nostaa hyvät yritykset näkyviksi”

Tutustu Design from Finland -merkin markkinointipäällikkö Johanna Lahteen: ”Saan olla rakentamassa Suomi-kuvaa, johon itse uskon”

Tutustu hallintoassistentti Päivi Ikoseen: ”Yksikään työpäivä ei ole samanlainen”

Tutustu verkkoviestinnän asiantuntija Pilvi Rekoon: ”On ihanaa tehdä työtä, jolla on hyvä tarkoitus”

Tutustu asiakaskoordinaattori Annina Rauhalaan: ”Antoisinta on tuottaa positiivisia jäsenkokemuksia”