”Suomessa on valtavasti osaamista, joka ansaitsee tulla näkyväksi”

Tekijät esiin! -juttusarjassa Suomalaisen Työn Liitto nostaa esiin työntekijänsä ja esittelee heidän tekemäänsä työtä. Millaista työtä liitossa tehdään? Mitä liiton toimistolla Fennia-talon koristeellisten seinien sisäpuolella oikein tapahtuu? Tällä kertaa omista tehtävistään kertoo markkinointipäällikkö Reetta Mentu.

Kun Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu ottaa projektin hoitaakseen, se vuorenvarmasti myös hoituu. Ihmisten kanssa viihtyvä, aina sydämellinen Reetta on monessa mukana: merkkien osalta hän työskentelee pääasiassa Avainlippu-merkin parissa ja kehittää liiton asiakaskokemusta.

”Meillä on Suomessa valtavasti osaamista, joka ansaitsee tulla näkyväksi. Valmistusta, suunnittelua, vastuullista yritystoimintaa. Minulla on suuri ilo olla töissä organisaatiossa, jonka tavoitteena on kaiken tämän työn esiin tuominen ja sen puolesta puhuminen.

Merkkiemme osalta teen töitä eniten Avainlippu-merkin ja Avainlippu-yritysten kanssa. Olen mukana kaikessa Avainlippuun liittyvässä, oli se sitten markkinointia, viestintää tai tutkimusta. Tänä vuonna meillä starttasi isoin Avainlippu-kampanja vuosiin. Kampanjan slogan on ’Onhan siinä Avainlippu?’, ja sen tavoitteena on opettaa uusi kysymys vanhojen rinnalle ostopäätöksen hetkeen. Kuluttajat ja yritykset tekevät yhä useammin päätöksiä myös arvojen perusteella, ja Avainlippu auttaa valitsemaan tuotteen tai palvelun, joka tuo työtä Suomeen. Kampanja kuuluu radiossa ja näkyy TV:ssä ja verkossa. Mukana on yli 700 Avainlippu-yritystä, ja käsityksemme mukaan se on Suomen suurin yritysyhteistyökampanja!

Tapaan jäsenyrityksiämme paljon. Tänä vuonna järjestämme kymmenen tarinatyöpajaa Avainlippu-yrityksille. Tarinatyöpajojen tavoitteena on tarinallistamisen keinoin linkittää Avainlippua ja sen merkityksiä yritysten omiin tarinoihin. Ympäri Suomen reissaamisen lisäksi aloitimme myös Avainlippu-webinaarit, joiden tarkoituksena on auttaa uusia jäseniämme hyödyntämään merkkiä mahdollisimman hyvin heti jäsenyyden ensimetreiltä lähtien.

Muutama vuosi sitten lähdimme liiton toiminnassa tuomaan jäsenyritysten tarpeet kaiken tekemisen keskiöön ja asiakaskokemus otettiin osaksi strategiaamme. Vedän tätä yhteistä asiakaskokemusprojektiamme, joka ei oikeastaan ole projekti, vaan uudenlainen tapa tehdä töitä. Olemme parin vuoden aikana löytäneet sisäisten selvitysten ja jäsenten haastattelujen kautta 73 eri kehittämiskohdetta, toteuttaneet niistä suuren osan ja aikatauluttaneet loput. Kuuntelemme jäseniämme aiempaa herkemmällä korvalla, joten kehittämisen paikkoja löytyy koko ajan lisää. Mittaamme tekemistämme säännöllisesti, ja käytämme mm. NPS:ää (Net Promoter Score) eri kohtaamispisteissä kertomaan, miten olemme onnistuneet.

Työssäni parasta ovat ihmiset ja kohtaamiset. Jäsenyrityksissä, yhteistyökumppaniyrityksissä ja meillä liitossa. Pienenä organisaationa teemme tiivistä yhteistyötä talon sisällä ja jäsenyritysten kanssa. Yritysten ja yrittäjien tarinat, onnistumiset ja opit epäonnistumisista ovat kiinnostavia ja inspiroivia. Pidän siitä, että saan luoda uutta, olla rakentamassa liiton tapaa hoitaa asiakkuuksia ja tehdä suunnitelmia niin syksyksi, ensi vuodeksi kuin useamman vuoden aikajänteelläkin.

Tällä hetkellä katson jo syksyyn ja ensi vuoteen. Lokakuussa on taas yritysten yhteinen avointen ovien tapahtumaviikko Tervetuloa meille, ja joulukuussa Osta työtä Suomeen -päivä. Monenlaista on syksyn agendalla! Ennen kesälomaa olisi mukava ehtiä siivoamaan myös työpöytä, mutta yleensä en sitä ehdi tehdä. Mieluummin käytän ajan sisältöjen suunnitteluun ja siirrän kevään aikana pöydälle kertyneen paperipinon kaappiin (sinne edellisen kesän kasan päälle) odottamaan rauhallisempaa viikkoa, joka ehkä tulee joskus syksyllä – tai seuraavana kesänä.”


Faktalaatikko

Kuka: Reetta Mentu, markkinointipäällikkö
Mitä tekee: Työskentelee Avainlippu-merkin parissa, luotsaa liittoa asiakaslähtöisempään suuntaan.
Tausta: KTM, markkinointi, viestintä, yritysstrategiat. Tausta mediatoimistossa ja mediatalossa, markkinoinnin ja viestinnän parissa.
Parasta työssä: Merkityksellisyys, ihmiset, tarinat, uuden oppiminen ja työn monipuolisuus. ”Uskon, että työ on meistä suurimmalle osalle muutakin kuin keino hankkia elanto. Samoin minulle!”
Jos olisit joku hahmo, mikä olisit? ”Peppi Pitkätossu. Kaikki on välillä vinksin vonksin, mutta hommat hoituu kuitenkin. Ripaus anarkismia arkeen on aina tervetullutta.”

Ota yhteyttä:

Reetta Mentu
Markkinointipäällikkö
puh. 050 561 5030
reetta.mentu@suomalainentyo.fi
LinkedIn

 

 

Tutustu Avainlipun Brand Manager Nina Pohjoiskoskeen: ”Parasta työssäni ovat ihmiset”

Tutustu projektipäällikkö Merja Mantilaan: ”Innostus on liiketoiminnan paras ajuri”

Tutustu tutkimuspäällikkö Jokke Eljalaan: ”Tulevaisuus on jo täällä”

Tutustu hallintopäällikkö Erja Antelliin: ”Asiakkaiden kanssa työskentely on parasta”

Tutustu viestintäpäällikkö Sanna Huoviseen: ”Mielekkäintä viestintätyössäni on monipuolisuus”

Tutustu verkkoviestinnän asiantuntijaan Laura Kakkoseen: ”Some on tiiviisti läsnä jokaisessa päivässä”

Tutustu viestintäpäällikkö Hanna Maliseen: ”Suomalaisen työn menestystarinat ovat ehtymätön lähde, josta ammentaa”

Tutustu toimitusjohtaja Tero Lausalaan: ”On suuri etuoikeus päästä tekemään tätä työtä”

Tutustu Yhteiskunnallinen yritys -merkin Brand Manageriin Niina Ollikkaan: ”Tehtäväni on nostaa hyvät yritykset näkyviksi”

Tutustu Design from Finland -merkin Brand Manager Johanna Lahteen: ”Saan olla rakentamassa Suomi-kuvaa, johon itse uskon”

Tutustu hallintoassistentti Päivi Ikoseen: ”Yksikään työpäivä ei ole samanlainen”

Tutustu verkkoviestinnän asiantuntija Pilvi Rekoon: ”On ihanaa tehdä työtä, jolla on hyvä tarkoitus”