”Antoisinta on tuottaa positiivisia jäsenkokemuksia”

6.5.2021

Tekijät esiin! -juttusarjassa Suomalaisen Työn Liitto nostaa esiin työntekijöitään ja esittelee heidän tekemäänsä työtä. Millaista työtä liitossa tehdään? Tällä kertaa omista tehtävistään kertoo asiakaskoordinaattori Annina Rauhala.

Suomalaisen Työn Liiton asiakaskoordinaattori Annina Rauhala palvelee liiton jäsenyrityksiä ripein ottein ja sydämellisen hymyn kera. Aina avuliaan, ennakoivan ja tarkan Anninan työpöydälle kuuluvat mm. Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkien hakuprosessit.

”Työskentelen liitossa asiakaskoordinaattorina Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkien parissa. Olen aloittanut tehtävässäni huhtikuussa 2018.

Työnkuvani muodostuu pääasiassa Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkien hakuprosesseihin liittyvistä tehtävistä, joihin kuuluu mm. hakuneuvontaa, merkkihakemuksien läpikäyntiä ja niiden valmistelua toimikuntakäsittelyä varten. Työskentelen Yhteiskunnallinen Yritys -ja Design from Finland -merkkien markkinointipäällikön työparina. Hakemuskäsittelyjen lisäksi työhöni kuuluu mm. avustaminen erilaisissa tapahtumajärjestelyissä ja merkkien yritysyhteistyökampanjoissa sekä vaihtelevat päivittäiset tehtävät, kuten jäsenyritysten merkin käyttöön liittyvää monipuolista neuvontaa. Autan nykyisiä jäseniä mm. Sinivalkoinen Valinta -verkkopalvelun tuotekorttien päivitykseen liittyvissä kysymyksissä sekä extranet– jäsenpalvelumme käytössä ja kerron mielelläni, millaista merkinkäyttöä tukevaa aineistoa extranetistä löytyy. Aineistopankkimme on uudistunut ja sinne on lisätty mm. aineiston etsintää helpottavia ominaisuuksia, kuten hakutoiminto. Kannattaa käydä tutustumassa.

Pääpaino työssäni on hakemusprosessiin liittyvissä tehtävissä, joten tyypillinen työviikkoni vaihtelee hieman sen mukaan, kuinka lähellä seuraava toimikuntakokous on. Toimikuntakokouksen lähestyessä työtahti yleensä tiivistyy, kun varmistamme, että saapuneista hakemuksista löytyy kaikki merkkien hakemisen kannalta olennainen tieto, jotta toimikunnan jäsenet pystyvät tekemään päätöksensä merkinkäyttöoikeuden myöntämisestä. Hakemuskäsittelyjen jälkeen on aina ilo toivottaa uusia merkinhaltijoita mukaan jäsenyhteisöömme. Tuemme uusia merkinsaaneita yrityksiä heti merkin käytön alkuvaiheissa mm. järjestämällä infotilaisuuksia, jossa annamme vinkkejä miten lähteä liikkeelle. Toimikuntakokousten välillä autan tiimejämme kaikessa, mikä on ajankohtaista Design from Finland -ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkeihin liittyen.

Olen mukana myös viime syksynä käynnistetyssä merkkien hakulomakkeiden uudistamisprojektissa, joka etenee mukavasti. Lomakkeita kehitetään entistä selkeämmiksi ja informatiivisemmiksi, ja odotankin innolla, että saamme tänä vuonna palvella silläkin osa-alueella nykyisiä merkinhaltijayrityksiä sekä uusia merkkiä hakevia yrityksiä entistä paremmin. Projektin myötä saatavilla tulee olemaan myös käyttöoikeuksien uusintaa ja tuotelaajennuksia selkeyttäviä lomakkeita.

Työssäni on ollut erittäin mieluisaa tutustua merkkiä kantavien yritysten ja toimialojen laajaan kirjoon. Koen joka päivä riemua siitä, miten hieno näköalapaikka minulla on työni kautta havainnoida sekä yhteiskunnallisten yritysten tekemää arvokasta työtä että upeaa suomalaista muotoilua. Työssäni koen erityisen antoisaksi kanssakäymisen jäsenyritysten ja erilaisten asiantuntevien yhteistyökumppaneidemme kanssa. Kuulumiset jäsenkentältä, esimerkiksi tarinat siitä miten merkki on palvellut ja tuonut tukea liiketoimintaan, ovat työssäni parasta. Lisäksi palaute tuo meille erittäin arvokasta tietoa jäsenpalveluidemme kehittämiseksi.

Kansainvälisyys on ollut urallani aina vahvasti esillä – ehkä siksi koen hyvin motivoivaksi työni osa-alueeksi myös kaikki ne keinot, joilla voimme edistää ja luoda yrityksille entistä parempia mahdollisuuksia menestyä myös kansainvälisesti. Mm. Design from Finland -merkin aineistojen kehittäminen vastaamaan laajemmin kansainvälisillä kohdemarkkinoilla toimivien jäsenyritystemme tarpeita on esimerkki toimenpiteistä, joita yhdessä kollegoidemme kanssa tällä hetkellä edistämme.

Työyhteisö meillä on mitä ihanin, ja se on suuri voimavara myös jaksamiseen kiireen keskellä. Myös etätyöaikana on pidetty huolta siitä, että hyvä tiimihenki on säilynyt, vaikka livekohtaamisia kollegoiden kanssa ei juuri olekaan ollut. Meillä on jopa ”Hyvän tuuleen kahvihetkiä” -Teamsissa tietenkin! Liitossa jokaisen sydän sykkii suomalaiselle työlle ja sille, että saamme olla mukana tukemassa tuhansia jäsenyrityksiämme menestymään. Toivon, että tämä välittyy myös kanssakäymisissä jäsenkenttämme ja sidosryhmien suuntaan. Tapaamisiin!


Faktalaatikko

Kuka: Annina Rauhala, asiakaskoordinaattori
Mitä tekee: Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkien hakuprosessissa avustaminen, tapahtumajärjestelyt, asiakasneuvonta.
Tausta: Restonomi, Kulttuurituottaja. Työskennellyt aiemmin matkailualalla ja tapahtumatuotannon parissa.
Parasta työssä: ”Työssäni palkitsevinta on se, kun huomaan oman työni olevan merkityksellistä ja pystyn auttamaan kollegoitani ja jäsenyrityksiämme.”
Jos olisit joku hahmo, mikä olisit? ”Minua kuvaa hyvin lapsuudestani mieleen jäänyt Maija Mehiläinen: olen viettänyt aiemmissa ammateissani paljon aikaa ulkomailla paikasta toiseen iloisesti lennellen ja aina palannut kotiin reissuiltani. Nyt asetuttuani aloilleni ja löydettyäni mitä mukavimman työyhteisön niin työtehtäviltään kuin työilmapiiriltäänkin, on Maija Mehiläinen vaihtumassa ehkä iloiseksi työmuurahaiseksi.”

Ota yhteyttä:

Annina Rauhala
asiakaskoordinaattori
annina.rauhala(a)suomalainentyo.fi
050 346 6804

 

Tutustu Avainlippu-merkin asiakkuuspäällikkö Nina Pohjoiskoskeen: ”Parasta työssäni ovat ihmiset”

Tutustu projektipäällikkö Merja Mantilaan: ”Innostus on liiketoiminnan paras ajuri”

Tutustu tutkimuspäällikkö Jokke Eljalaan: ”Dataohjattua päätöksentekoa ja tulevaisuuden maalailua”

Tutustu viestintäpäällikkö Hanna Maliseen: ”Kasvuhakkerointia ja jatkuvaa viestinnän kehittämistä

Tutustu viestintäpäällikkö Sanna Huoviseen: ”Mielekkäintä viestintätyössäni on monipuolisuus”

Tutustu markkinointipäällikkö Reetta Mentuun: ”Suomessa on valtavasti osaamista, joka ansaitsee tulla näkyväksi”

Tutustu Design from Finland – ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkin markkinointipäällikkö Niina Ollikkaan: ”Tuodaan vastuulliset ja hyvää tekevät yritykset esille”

Tutustu hallintoassistentti Päivi Ikoseen: ”Yksikään työpäivä ei ole samanlainen”

Tutustu verkkoviestinnän asiantuntija Pilvi Rekoon: ”On ihanaa tehdä työtä, jolla on hyvä tarkoitus”

Tutustu hallintopäällikkö Päivi Fogelbergiin: ”Verkostoissa on voimaa”

Tutustu asiakuuspäälllikkö Minna Varikseen: ”Odotan innolla asiakaskohtaamisia”

Tutustu digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Tanja Lindholmiin: ”Opin jatkuvasti uutta”