”Antoisinta on tuottaa positiivisia jäsenkokemuksia”

Tekijät esiin! -juttusarjassa Suomalaisen Työn Liitto nostaa esiin työntekijöitään ja esittelee heidän tekemäänsä työtä. Millaista työtä liitossa tehdään? Mitä liiton toimistolla Fennia-talon koristeellisten seinien sisäpuolella oikein tapahtuu? Tällä kertaa omista tehtävistään kertoo asiakaskoordinaattori Annina Rauhala.

Suomalaisen Työn Liiton uusin vahvistus, asiakaskoordinaattori Annina Rauhala palvelee liiton jäsenyrityksiä ripein ottein ja sydämellisen hymyn kera. Aina avuliaan, ennakoivan ja tarkan Anninan työpöydälle kuuluvat mm. Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkien hakuprosessit.

”Työskentelen liitossa asiakaskoordinaattorina Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkien parissa. Olen aloittanut tehtävässäni huhtikuussa 2018, ja olen työyhteisömme uusin työntekijä.

Työnkuvani muodostuu pääasiassa Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkien hakuprosesseihin liittyvistä tehtävistä, joihin kuuluu mm. hakuneuvontaa, merkkihakemuksien läpikäyntiä ja niiden valmistelua toimikuntakäsittelyä varten. Työskentelen kummankin merkin brand managereiden työparina, ja hakemuskäsittelyjen lisäksi autan heitä erilaisissa tapahtumajärjestelyissä, merkkien kampanjoissa sekä päivittäisessä tehtävissä, joihin kuuluu esimerkiksi jäsenyritysten merkinkäyttöön liittyvää opastamista ja neuvontaa. Autan nykyisiä jäseniä mm. extranet– jäsenpalvelumme käytössä ja kerron mielelläni, millaista merkinkäyttöä tukevaa aineistoa extranetistä löytyy.

Pääpaino työssäni on hakemusprosessiin liittyvissä tehtävissä, joten tyypillinen työviikkoni vaihtelee hieman sen mukaan, kuinka lähellä seuraava toimikuntakokous on. Toimikuntakokouksen lähestyessä työtahti yleensä tiivistyy, kun varmistamme, että saapuneista hakemuksista löytyy kaikki merkkien hakemisen kannalta olennainen tieto, jotta toimikunnan jäsenet pystyvät tekemään päätöksensä merkinkäyttöoikeuden myöntämisestä. Toimikuntakokousten välillä autan merkkien brand managereita kaikessa siinä, mikä on ajankohtaista. Esimerkiksi tänä talvena olemme toteuttaneet webinaareja molemmille merkeille ja viime vuonna avustin tarinavalmennuksien, viestintätyöpajojen ja messutapahtuman kaltaisten tilaisuuksien järjestelyissä.

Olen mukana myös viime syksynä käynnistetyssä merkkien hakulomakkeiden uudistamisprojektissa, joka etenee mukavasti. Lomakkeita kehitetään entistä selkeämmiksi ja informatiivisemmiksi, ja odotankin innolla, että saamme tänä vuonna palvella silläkin osa-alueella nykyisiä merkinhaltijayrityksiä sekä uusia merkkiä hakevia yrityksiä entistä paremmin. Projektin myötä saatavilla tulee olemaan myös käyttöoikeuksien uusintaa ja tuotelaajennuksia selkeyttäviä lomakkeita.

Nyt kun olen ollut lähes 9 kuukautta Suomalaisen Työn Liitolla töissä, voin todeta, että on ollut erittäin mieluisaa tutustua merkkiä kantavien yritysten ja toimialojen laajaan kirjoon. Koen joka päivä riemua siitä, miten hieno näköalapaikka minulla on työni kautta havainnoida sekä yhteiskunnallisten yritysten tekemää arvokasta työtä että upeaa suomalaista muotoilua. Työssäni koen erityisen antoisaksi kanssakäymisen jäsenyritysten ja erilaisten asiantuntevien yhteistyökumppaneidemme kanssa. Kuulumiset jäsenkentältä, esimerkiksi tarinat siitä miten merkki on palvellut ja tuonut tukea liiketoimintaan, ovat työssäni parasta. Lisäksi palaute tuo meille erittäin arvokasta tietoa jäsenpalveluidemme kehittämiseksi.

Kansainvälisyys on ollut urallani aina vahvasti esillä – ehkä siksi koen hyvin motivoivaksi oman työn osa-alueeksi kaikki ne keinot, joilla voimme edistää ja luoda merkinhaltijayrityksille entistä parempia mahdollisuuksia menestyä myös kansainvälisesti. Design from Finland -merkin käynnissä oleva, koko vuoden 2019 kestävä, Explore Finnish Design -kampanja Blue Wings -lehdessä on hyvä esimerkki tästä ja toivon, että se tuo samalla koko merkille arvokasta lisätunnettuutta.

Työyhteisö meillä on mitä ihanin, ja se on suuri voimavara myös jaksamiseen kiireen keskellä. Arvostan suuresti sitä, miten lämpimästi kaikki liiton työntekijät ovat ottaneet minut vastaan.”


Faktalaatikko

Kuka: Annina Rauhala, asiakaskoordinaattori
Mitä tekee: Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkien hakuprosessissa avustaminen, tapahtumajärjestelyt, asiakasneuvonta.
Tausta: Restonomi, Kulttuurituottaja. Työskennellyt aiemmin matkailualalla ja tapahtumatuotannon parissa.
Parasta työssä: ”Työssäni palkitsevinta on se, kun huomaan oman työni olevan merkityksellistä ja pystyn auttamaan kollegoitani ja jäsenyrityksiämme.”
Jos olisit joku hahmo, mikä olisit? ”Minua kuvaa hyvin lapsuudestani mieleen jäänyt Maija Mehiläinen: olen viettänyt aiemmissa ammateissani paljon aikaa ulkomailla paikasta toiseen iloisesti lennellen ja aina palannut kotiin reissuiltani. Nyt asetuttuani aloilleni ja löydettyäni mitä mukavimman työyhteisön niin työtehtäviltään kuin työilmapiiriltäänkin, on Maija Mehiläinen vaihtumassa ehkä iloiseksi työmuurahaiseksi.”

 

Ota yhteyttä:

Annina Rauhala
asiakaskoordinaattori
annina.rauhala@suomalainentyo.fi
050 346 6804

 

Tutustu Avainlipun Brand Manager Nina Pohjoiskoskeen: ”Parasta työssäni ovat ihmiset”

Tutustu projektipäällikkö Merja Mantilaan: ”Innostus on liiketoiminnan paras ajuri”

Tutustu tutkimuspäällikkö Jokke Eljalaan: ”Tulevaisuus on jo täällä”

Tutustu hallintopäällikkö Erja Antelliin: ”Asiakkaiden kanssa työskentely on parasta”

Tutustu viestintäpäällikkö Sanna Huoviseen: ”Mielekkäintä viestintätyössäni on monipuolisuus”

Tutustu verkkoviestinnän asiantuntija Laura Kakkoseen: ”Some on tiiviisti läsnä jokaisessa päivässä”

Tutustu viestintäpäällikkö Hanna Maliseen: ”Suomalaisen työn menestystarinat ovat ehtymätön lähde, josta ammentaa”

Tutustu toimitusjohtaja Tero Lausalaan: ”On suuri etuoikeus päästä tekemään tätä työtä”

Tutustu markkinointipäällikkö Reetta Mentuun: ”Suomessa on valtavasti osaamista, joka ansaitsee tulla näkyväksi”

Tutustu Yhteiskunnallinen yritys -merkin Brand Manageriin Niina Ollikkaan: ”Tehtäväni on nostaa hyvät yritykset näkyviksi”

Tutustu Design from Finland -merkin Brand Manageriin Johanna Lahteen: ”Saan olla rakentamassa Suomi-kuvaa, johon itse uskon”

Tutustu hallintoassistentti Päivi Ikoseen: ”Yksikään työpäivä ei ole samanlainen”

Tutustu verkkoviestinnän asiantuntija Pilvi Rekoon: ”On ihanaa tehdä työtä, jolla on hyvä tarkoitus”