Smartumin sievoiset setelit

transparent image

Lounas-, liikunta-, kulttuuri- sekä palveluseteleiden tuottaja Smartum tuo asiakkaita tuhansille suomalaisille palveluntuottajille. Samalla se kohottaa koko kansan työhyvinvointia: 20 vuodessa Smartumin seteleitä on jaettu jo lähes 70 miljoonaa kappaletta.

1. Jokainen voittaa

Työnantajat pystyvät Smartumin tuotteiden avulla edistämään työntekijöidensä henkistä ja fyysistä hyvinvointia, mikä näkyy työpanoksessa. Työntekijöille setelit näyttäytyvät työsuhde-etuna eli työnantajan taloudellisena tukena ravintola-, liikunta- ja kulttuuripalvelujen käyttöön.

Kunnat saavat ulkoistettua palveluseteleiden avulla osan palveluistaan yksityisille yrityksille. Kuntalaiset taas saavat palvelusetelillä paikallisia, laadukkaita palveluja. Kaikissa tapauksissa palveluntuottajat saavat asiakkaita ja sitä kautta työtä ja tuloa. Jokainen voittaa.

Osapuolten keskellä on toiminut jo 20 vuotta suomalainen perheyritys Smartum Oy, jonka kaikki tuotteet ja palvelut ovat täysin kotimaisia. Tulos syntyy prosentuaalisesta osuudesta, jonka maksavat sekä työnantaja että palveluntuottaja. Yritys työllistää suoraan 40 henkilöä pääosin Helsingissä, mutta välillinen työllistämisvaikutus on huomattava.

– 2010-luvulla olemme saaneet kohdennettua noin 400 miljoonaa euroa erikokoisille palveluyrityksille Suomessa. Kyselymme mukaan ihmiset eivät käyttäisi yhtä paljon rahaa palvelujen ostamiseen ilman työnantajan tukea, toimitusjohtaja Maarit Hannula toteaa.

Vuosien kuluessa työnantajat ovat tarjonneet henkilöstölleen jo lähes 70 miljoonaa Smartum-seteliä.

2. Innovatiivinen alusta alkaen

Smartumin tarina alkaa vuodesta 1995, kun kuntosaliyrittäjä Jarmo Hyökyvaara ja hänen veljensä Jorma Hyökyvaara saivat idean liikuntasetelistä. Se oli ensimmäinen laatuaan koko maailmassa. Liikuntaseteli yleistyi, kun siitä tuli verovapaa työsuhde-etu vuonna 2004. Lakimuutos sai Smartumin kasvamaan nopeasti. Suosion myötä syntyi ajatus kulttuurisetelistä, joka lanseerattiin 2005. Sekin saatiin verovapaaksi.

Lounassetelit tulivat Smartumin valikoimiin viime vuonna. Sähköinen Smartum Saldo -kortti kulkee helposti mukana, sillä on helppo maksaa tasasummia ja työnantajalle se on helppo hallinnoida. Lisäksi Smartum Palveluseteli tarjoaa kunnille mahdollisuuden ostaa sote-palveluita yksityisiltä toimijoilta, kuten hammaslääkäreiltä tai siivoajilta.

– Uusimpana tuotetulokkaana on vasta toukokuussa lanseerattu Smartum Smoothie, jolla voi ostaa smoothieita Jungle Juice Barista. Tämä toimii vaikka kesälahjana tai palkintona henkilökunnalle. Tuotekehittelyn merkitys on suuri ja haluamme monipuolistua. Tavoitteena on tehdä tuotteillamme suomalaisista maailman hyvinvoivin kansa, Hannula kertoo.

3. Tyytyväiset asiakkaat ja työntekijät

Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ovat suorastaan hämmentävän hyvät. 100 % asiakkaista suosittelisi Smartumia toisille organisaatioille.

– Meillä on ihan mahdottoman hyvä henki työntekijöiden keskuudessa, ja olemme olleet tarkkana rekrytoidessamme, että sama rohkea tekemisen meininki jatkuisi. Toisaalta panostamme hyvinvointiin esimerkiksi pitämällä ylityöt kurissa ja omat tuotteet kovassa käytössä. Tämä näkyy ulospäin asiakkaillemme. Panostamme erityisesti asiakaspalveluun, ja asiakastyytyväisyys onkin pysynyt korkealla.

4. Kilpailuetuna suomalaisuus

Smartum on kasvanut koko 2000-luvun ajan. Tällä hetkellä sen tuotteita käyttää noin

13 000 yritysasiakasta. Kilpailutilanne kiristyi, kun pelikentälle tuli pari vuotta sitten iso kansainvälinen yritys.

– Meillä on sekä kotimaisia että ulkomaisia kilpailijoita. Pidämme kilpailuetuna sitä, että olemme suomalainen perheyritys. Tuomme sen esiin myyntineuvotteluissa, ja käytämme näkyvästi Avainlippua esimerkiksi verkkosivuillamme. Myös uusimmissa seteleissämme on Avainlippu. Kotimaisuus on monelle asiakkaallemme tärkeää, ja avainlippu saa heidät tiedostamaan suomalaisuutemme, Hannula toteaa.

Iloinen, ahkera ja rento meininki

Viestintäpäällikkö Fanni Helin on ollut viisi vuotta Smartumilla töissä. Tuona aikana yritys on kasvanut voimakkaasti.

– Tunne pienestä porukasta on kuitenkin säilynyt, ja henkilöstön vaihtuvuus on vähäistä. Omistajaperhe on myös läheisesti mukana yrityksen toiminnassa, Helin kertoo.

Tällä kertaa suutarin lapsilla on kengät, eli työhyvinvointia pidetään Smartumissa esillä voimakkaasti. Kahvihuoneessa on hedelmiä tarjolla, työtiloissa on suihkut työmatkaliikkujille, ja hyvinvointia nostatetaan jopa hemmottelemalla. Helin itse käyttää Smartum-seteleitä aktiivisesti erityisesti lasketteluun, elokuviin ja kuntosaliin.

– Aamulla töihin tullessani vastassa on ensimmäisenä ihana hengettäremme Lotta. Hänen työnimikkeensä on todella hengetär. Hän saattaa tekaista meille smoothiet aamiaiseksi, hemmotella meitä vastaleivotulla pullalla tai vetää meille taukojumppaa. Työhyvinvointi näkyy meillä kaikessa.

Helin arvostaa Smartumin suomalaisuutta ja innovatiivisuutta.

– Oma työni on monipuolista viestinnän ja markkinoinnin suunnittelua ja toteuttamista, jossa haasteellisinta on viestinnän monikanavaisuus ja asiakkaiden tavoittaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. Ilmapiiri on meillä rento ja välillä jopa hervoton. Silti kaikki suhtautuvat työhönsä kunnianhimoisesti ja vastuullisesti, ja työkaveriin voi aina luottaa, Helin kertoo.

Teksti: Päivi Brink
Kuva: Tommi Tuomi

Jaa artikkeli