Mahdottoman ratkaiseminen houkutti

transparent image

”Ensin meillä oli yliopistolla kehitetty puukomposiitti. Sitten alettiin miettiä, voiko siitä tehdä jotain, mitä kukaan ei ole koskaan aiemmin tehnyt”, kertoo Woodio Oy:n perustaja Petro Lahtinen. Mietinnän tuloksena syntyivät ekologiset kylpyhuonekalusteet – tai pikemminkin kokonainen sisustus- ja designbrändi.

Epäorgaanisen kemian tohtori Lahtinen oli tutkijatovereidensa kanssa 2010-luvun puolivälissä sekoitellut puuhaketta ja sidosaineita, ensin pikkujoulujen jatkoilla ja sitten tosissaan. Kokeiluista ja tutkimuksista syntyi uuden sukupolven puuinnovaatio: luja komposiitti, jonka koostumuksesta 80 prosenttia on uusiutuvaa raaka-ainetta.

”Itse materiaali oli suunnittelu- ja tuotekehitystyön ensimmäinen tulos”, Petro Lahtinen kertoo. ”Kova, vedenpitävä materiaali puolestaan inspiroi pohtimaan, mitä siitä voisi tehdä.”  Kaakeleita, pesualtaita ja ammeita? Vaikeaa, siis erinomaisen houkuttelevaa!

Megatrendit Woodion puolella

Vastuullisuus ja ekologisuus ovat megatrendejä, jotka yritysten on Petro Lahtisen mukaan syytä tunnistaa. ”Me haluamme katsoa vanhaa teollisuutta uusin silmin. Puu on uusiutuva raaka-aine, jota on saatavilla riittävästi.” Perinteisen puuteollisuuden sivuvirtojen hyödyntäminen Woodio-kalusteisiin on tarina, jonka merkityksellisyyttä ja vaikuttavuutta arvostavat kuluttajat haluavat kuulla.

Moni kylpyhuonettaan kalustava ei ole välttämättä myöskään tullut ajatelleeksi, että perinteisen, uunissa kovaksi poltettavan kylpyhuonekeramiikan hiilijalanjälki on suuri.  Woodio-tuotteiden puukomposiitin valmistaminen ei vaadi kuumuutta, tuotteet toimivat käyttöikänsä ajan hiilinieluna, ja kun ne tulevat elinkaarensa päähän, ne voi hyödyntää energiajätteenä.

Monialaista osaamista

Hienoinkaan materiaali ei riitä houkuttelevan ja kiinnostavan brändin synnyttämiseen. ”Matkan varrella on tarvittu esimerkiksi kemian, materiaalitieteiden, arkkitehtuurin, teollisen muotoilun, sisustussuunnittelun, markkinoinnin ja viestinnän osaamista”, Petro luettelee.

On tarvittu myös lujaa uskoa ja sinnikkyyttä. ”Vuosina 2016–2018 meillä oli materiaalinäytepalat ja myyntipresentaatio, ja potentiaalisilla asiakkailla kosolti tervettä skeptisismiä”, Petro Lahtinen muistelee Woodion alkuaskelia.

Sisukas jalkatyö alkoi kuitenkin kantaa hedelmää. Suomessa kehitettyjä ja valmistettuja Woodion kalusteita on asennettu jo tuhansiin koteihin Suomessa ja maailmalla. Ja kaikissa pakkauksissa on Design from Finland -merkki kertomassa suomalaisesta suunnittelu- ja muotoiluosaamisesta. 💙

Jaa artikkeli