Nauru kuuluu kaikille

transparent image

Suomen Komediateatteri on ensimmäinen ammattiteatteri, joka on saanut Yhteiskunnallinen yritys -merkin. Se työllistää laaja-alaisesti kulttuurialan freelancereita, jotka ovat heikossa työmarkkina-asemassa. Suomen Komediateatterin ohjelmistossa on ollut yhteiskunnallisia aiheita käsitteleviä komedioita jo 20 vuoden ajan.

Suomen Komediateatterin markkinointijohtaja Annika Grahn lupautuu haastatteluun kiireen keskellä, sillä kevään pääesityksen Käyttöohje kahdelle ensi-iltaan on vain kolme päivää.

– Käyttöohje kahdelle on hillittömän hauska musikaalikomedia parisuhteista sinkkuelämästä vakiintumiseen asti. Syksyllä teemme improvisaatioryhmä Kolinan kanssa koulukiusaamiseen pureutuvan esityksen Haloo! tunnettujen artistien kanssa. Viime kaudella käsittelimme uusperheitä näytelmässä Uusioperh(s)e. Taiteellinen johtajamme Kiti Kokkonen pitää tärkeänä yhteiskunnallisten teemojen käsittelyä komedian keinoin. Hän jatkaa siinä teatterimme perustajan Ere Kokkosen linjaa, Grahn kertoo.

Komediateatteri pyrkii poistamaan esteitä, jotta mahdollisimman moni pääsisi kokemaan teatteria.

– Nauru kuuluu kaikille. Viime syksynä meillä oli ensi kertaa teatterimme historiassa viittomakielelle tulkattu esitys. Koemme myös kulttuurikasvatuksen tärkeäksi osaksi toimintaamme. Olemme tehneet lasten musikaaleja perheen pienimmille ja ensi syksynä yläasteikäisille on tulossa oma esitys. Pienen teatterin on helppo olla taiteellisesti itsenäinen ja rakentaa oman näköistään ohjelmistoa.

Suomen Komediateatteri tutki tarkkaan Yhteiskunnallinen yritys -merkin kriteerejä ennen sen hakemista.

– En ollut varma, täytämmekö vaatimukset. Minulla oli kuitenkin selvä käsitys siitä, että kulttuuripalvelujen tuottaminen on yhteiskunnallista vaikuttamista. Teatterimme on perheyritys toisessa polvessa. Kotimaisuus ja yhteiskunnallisiin aiheisiin pureutuva komedia ovat sen peruspylväitä. Olemme Avainlippu- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkeistä iloisia ja ylpeitä. Meillä on merkit esillä esimerkiksi käsiohjelmissa, toimiston ulko-ovessa ja verkkosivuilla, Grahn toteaa.

Suomen Komediateatteria kiinnostaa yhteistyö muiden yhteiskunnallisten yritysten kanssa.

– Merkin saaneiden yritysten näkyvyyttä voisi lisätä yhteistyökampanjoilla. Esimerkkinä tulee mieleen kulttuuripalveluiden tarjoaminen sosiaali- ja terveyspuolen yhteiskunnallisten yritysten henkilökunnalle ja asiakkaille. Senhän voisi toteuttaa vaikka Veikkauksen tukemana, joka on yhteiskunnallinen yritys sekin.

Yritys vaihtoi juuri nimensä, koska vanha nimi Komediateatteri Arena ei enää vastannut sen toimintaa. Kaikki esitykset kiertävät nyt ympäri Suomea.

www.suomenkomediateatteri.fi

Teksti: Päivi Brink
Kuva: Matti Rajala

Jaa artikkeli