Valtion omistama Veikkaus tekee voittoa yli 500 miljoonaa euroa vuodessa, ja opetus- ja kulttuuriministeriö päättää varojen käytöstä. Tukea saavat useat eri toimijat liikunnan, taiteen, tieteen ja nuorisotyön aloilla. Raha siirtyy näin pelaajilta yhteiskunnan hyväksi.
”Vaikka olemme yksinoikeusyhtiö, kilpailu on kovaa. Internetissä on yli sata toimijaa, jotka kilpailevat samoista asiakkaista kuin me. Haasteemme on kanavoida kysyntä kotimaiseen tarjontaan. Tärkeä kilpailuvalttimme on se, että tarjoamme rahapelejä läpinäkyvästi ja vastuullisesti. Pelien tuotto käytetään kokonaisuudessaan suomalaisen yhteiskunnan hyväksi. Lisäksi kannamme vastuumme pelaajista, ympäristöstä ja työntekijöidemme hyvinvoinnista”, Veikkauksen viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Pekka Ilmivalta kertoo.
Vuosi 2015 oli Veikkauksen 75. toimintavuosi, jolloin se myös sai oikeuden käyttää Avainlippu- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkejä. Pian uudet tuulet puhaltavat yritysfuusion myötä.
”Olemme yhdistymässä 1.1.2017 Raha-automaattiyhdistyksen ja Fintoton kanssa, mutta en usko sen muuttavan arvopohjaamme. Uutta yhtiötä valmistellaan kiivaasti, ja strategia ja arvot ovat vielä määrittelemättä. RAY on tukenut sosiaali- ja terveysalan järjestöjä ja Fintoto hevosurheilun ja -kasvatuksen kehittämistä. Tulevan, valtion omistaman osakeyhtiön toimintaa tulee myös ohjaamaan kilpailukyvyn ja vastuullisuuden yhdistäminen”, Ilmivalta kertoo.
Verkkopelaaminen yleistyy
Veikkaus on myös innovatiivinen ja ajanmukainen yritys. Harva tulee ajatelleeksi, että Veikkaus.fi on Suomen suurin kuluttajaverkkokauppa. Yli miljoona täysi-ikäistä suomalaista pelaa Veikkauksen verkkopalvelujen kautta joka vuosi. Kaikkiaan Veikkauksella on 1,8 miljoonaa kanta-asiakasta. Siihen määrään mahtuu monenlaista pelaajaa.
”Olimme maailman ensimmäinen verkossa palvelujaan tarjoava peliyhtiö vuonna 1996, ja nyt, 20 vuotta myöhemmin, digitaalisuus on avainasemassa pelien tarjonnassa. Tavoitteenamme on jatkuva, maltillinen kasvu. Veikkausvoittovarojen edunsaajat ovat usein riippuvaisia tuesta, jonka opetus- ja kulttuuriministeriö heille myöntää, ja haluamme turvata tulovirran. Arvojemme mukaista on kuitenkin vastuullinen kasvu, ei voiton maksimointi. Otamme pelaamiseen liittyvät varjopuolet huomioon kaikessa tekemisessämme, esimerkiksi pelituotteiden suunnittelussa ja tarjoamisessa.”
Jatkuva oman toiminnan kehittäminen on yksi Yhteiskunnallinen yritys -merkin kriteereistä, ja se on vahvasti esillä Veikkauksen strategiassa.
”Haluamme olla edelläkävijöitä ja tehostaa toimintaamme. Pohdimme kaikessa tekemisessämme, miten voisimme tehdä asiat vielä paremmin ja lisätä pelaamisen iloa. Tuotteiden on jatkossakin oltava kunnossa ja kiinnostavia, mutta yhteiskuntavastuu on ehdottomasti kilpailuvaltti”, Ilmivalta vakuuttaa.
Teksti: Päivi Brink
Kuva: Veikkaus