Länsi-Suomen Diakonialaitoksen säätiö ja PDL-Palvelut Oy tuottavat pääasiassa sosiaali- ja terveyspalveluja useille eri väestöryhmille, mutta ennen muuta ikäihmisille. Tavoitteena on luoda peruspalvelujen lisäksi arjen iloja pienillä ideoilla.
– Ensisijaisesti tuotamme sote-palveluja Länsi-Suomessa, mutta myös niitä tukevia muita palveluja. Koulutus toteutetaan pääosin Diakonia-ammattikorkeakoulussa, jonka kehittämisessä olemme aktiivisesti mukana. Tuemme esimerkiksi ikäihmisten itsenäistä asumista kotona tarjoamalla muun muassa kotiin tuotavia terveys- ja siivouspalveluja. Saimme Yhteiskunnallinen yritys -merkin kesäkuussa 2016 sekä säätiölle että sen omistamalle PDL-Palvelut Oy:lle, Länsi-Suomen Diakonialaitoksen säätiön toimitusjohtaja Aku Keltto kertoo.
Hän painottaa, että Yhteiskunnallisen yrityksen toiminnan tulee olla tuottavaa liiketoimintaa.
– Emme saa yhteiskunnallisia tukia tai kirkon tukea, vaan yrityksen on seisottava omilla jaloillaan. Tavoite ei kuitenkaan ole tuottaa voittoa omistajille, vaan tuotamme erinomaisia, innovatiivisia palveluja, joiden tuotoilla kehitetään toimintaa edelleen.
Keltto korostaa säätiön tarjoamien ikäihmisten palvelujen innovatiivisuutta.
– Painotamme ikäihmisten valinnanvapautta ja päätösvaltaa omiin asioihinsa, samalla kun kehitämme yhteisöllisiä ympäristöjä. Olemme liittäneet asumispalveluihimme toiminnallisuutta ja mahdollisuuksia yhdessä tekemiseen. DiaPuiston torilla Porissa on kokoontumispaikka, missä tapahtuu joka päivä jotakin. Asumispalveluihin kuuluu sairaanhoitaja- ja geriatriapalvelu ja mahdollisuus saada saattaja terveyskeskukseen. Luontoarvot ovat meille myös tärkeitä ja haluamme antaa asukkaille mahdollisuuden päästä luontoon, vaikka mustikkametsään. Kehitämme jatkuvasti uusia palveluja asukkaille.
Yrityksen arvomaailmaa lisää työhyvinvointia
– Emme ole rakennukset, joissa toimimme, vaan ne tekevät kädet, jotka palvelut konkreettisesti tuottavat. Meille on kunnia-asia ylläpitää työntekijöidemme pitkäkestoista työhyvinvointia. Lisäksi johtamisjärjestelmämme tunnistaa, että tärkeimmät päätökset tekevät työntekijämme, jotka kohtaavat asiakkaan. Johtoportaan tehtävä on tukea heitä. Työhyvinvointikyselyissä olemme saaneet hyvää palautetta nimenomaan yrityksen arvomaailmasta, joka kannustaa ja motivoi työntekijöitä. Yhteiskunnallinen yritys -merkki auttaa meitä viestimään arvoistamme tehokkaasti myös asiakkaillemme, Keltto toteaa.
Uutta potkua Yhteiskunnallinen yritys -merkki saisi hänen mukaansa siitä, jos merkistä saisi sote-kilpailutuksissa pisteitä.
– Kilpailutuksissa pitäisi huomioida myös arvolähtöiset laatutekijät. Hinnan ei pitäisi olla tärkein valintaperuste palveluntuottajaa valittaessa, Keltto muistuttaa.
Teksti: Päivi Brink
Kuva: Länsi-Suomen Diakonialaitos