Avainlippu ylpeänä esittää

transparent image

Avainlippu-merkin sisin kertoo suomalaisen työn arvostuksesta. Tämä ydin yhdistää perinteisiä ja uusia yrityksiä, tavaroita ja palveluita. On aika murtaa myytti suppeasta vain kotimaisille tuotteille tarkoitetusta alkuperämerkistä – ja nähdä, missä kaikkialla lippu liehuu.

MYYTTI 1: Avainlippu on vain tuotteille tarkoitettu merkki.

Viisikymmentä vuotta sitten näin olikin, mutta sittemmin myös suomalainen palvelukonsepti on voinut saada Avainlipun. Terveyspalveluja tuottavalle Diacorille Avainlipulla on suuri merkitys kotimaisuuden symbolina. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön ja LähiTapiolan omistama yritys haluaa merkin myötä viestiä myös kotimaisesta omistuspohjastaan. Asiakkaat antavat tälle arvoa.

– Toimintamme perustana on asiakkaan palvelukokemus, ja sitä kehitämme jatkuvasti. Viime vuonna keräsimme 150 000 asiakaspalautetta, joista nousee parannusehdotuksia työhömme. Asiakkaan hyvät omakohtaiset kokemukset ovat meille kaikkein tärkein asia, sanoo Diacorin varatoimitusjohtaja Minna Elomaa.

Diacorilla asiakastyytyväisyys- ja yrityskyselyt sekä vastaanotoilta kerätyt palautteet hyödynnetään järjestelmällisesti. Myös ideat jalostetaan käyttöön. Jo nyt monet asiat ovat huipussaan, esimerkiksi sairaalahenkilökuntaan on tyytyväisiä 98 % asiakkaista.

– Mielestäni suomalainen palvelukulttuuri on kansanluonteen mukaista, valitsemme mielellämme itsepalvelun ja ylipalvelu vaivaannuttaa meitä. Meillä palveluntuottajilla onkin opittavaa siinä, miten asiakaskokemukset huomioidaan. Tällä toimialalla asiakkaalle tärkeintä on arvostetuksi ja ymmärretyksi tulemisen tunne.

MYYTTI 2: Avainlippu tukee vain myyntiä kuluttajille.

Ei enää, sillä vuosien mittaan myös b-to-b-myyntiä tekevät yritykset ovat huomanneet Avainlipun hyödyt. Salolainen Easy LED korostaa Avainlipun avulla vahvaa kotimaisuusastettaan tarjotessaan ledivalaisimiaan mm. katuvalaistukseen ja yritysten liiketiloihin. Maailmalla suomalaisuus taas on laadun tae.

– Eityisesti Arabimaissa meille on etua siitä, että valaisimemme on valmistettu Suomessa ja niissä on Avainlippu. Ne erottuvat edukseen Kaukoidän halpatuotteista. Olemme mukana myös Cleantech Finland -yhteenliittymässä viemässä maailmalle energiatehokkaita ratkaisuja, sanoo Easy LEDin toimitusjohtaja Ilkka Kartio.

Tänä keväänä Easy LED on saamassa valmiiksi Turun kaupungin katuvalaistuksen uusimisen yli 7 000 valaisimen myötä ja aloittamassa vastaavan kokoista projektia Salossa. EU:n alueella elohopeaa sisältävien lamppujen asteittainen poistaminen ohjaa kulutusta puhtaan teknologian suuntaan ja vahvistaa yrityksen vientiä. Toinen merkittävä avaus on ledivalon soveltuvuus urheiluareenoille.

– Nopean liikkeen taltioiminen televisiolähetyksiin tai videolle vaatii hyvänlaatuista, värinätöntä valoa, ja meillä on jo tästä useita merkittäviä referenssejä. Energiansäästö on tässä vielä kirsikkana kakussa. Vastikään olimme olympiakomitean mukana Sotshissa keskustelemassa eri lajiliittojen urheilutapahtumien valaistuksesta. Urheiluvalaistus on nyt hyvässä kasvussa.

MYYTTI 3: Avainlippuyritys on aina suomalaisomistuksessa.

Erityisesti elintarviketeollisuudessa toimijat ovat 50 vuodessa kasvattaneet kokoaan ja kansainvälisyyttään, ja isommat ovat haukanneet paloja pienemmistä. Yli 150 maassa toimiva maailman suurin ruoka- ja juomayhtiö Nestlé valmistaa Suomessa mm. Pingviini- ja Aino-jäätelöitä sekä Piltti-lastenruokia, jotka ovat Avainlipputuotteita.

– Nestlé-konsernissa arvostetaan paikallisuutta. Suomessa näemme Avainlipun vahvana laadun takeena, johon liittyy ajatus kotimaassa tehdystä ruoasta ja suomalaisten makumieltymysten kunnioittamisesta, sanoo Suomen Nestlén toimitusjohtaja Johanna Sewón-Kievari.

Piltti-lastenruokasarjassa on joukko pohjoisen makuja, kuten lohiruoat, karjalanpaisti sekä metsämarjatuotteet. Nämä ovat myös suomalaisten suosikkeja. Noin puolet Turun lastenruokatehtaan tuotannosta menee vientiin.

– Yli 2 000 brändin konsernissa on aina mahdollisuus markkinoida kansallisia makuja myös muille. Esimerkiksi Aino-jäätelöä tarjoiltiin juuri Nestlén hallitukselle Sveitsissä. Pidämme suomalaiseen kermaan tehtyä jäätelöä maailman laadukkaimpana.

Nestléllä on Suomessa kolme tehdasta. Kotimaisen tuotannon merkitys kuluttajan ostopäätöksiin onkin kiistaton.

– Laatulupaus pitää pystyä osoittamaan kuluttajille konkreettisesti. Kotimainen raaka-ainepohja on merkki lähiruoasta – ja sitä kautta ekologisemmasta vaihtoehdosta.

MYYTTI 4: Avainlippuyritys on aina pitkään toiminut ja perinteinen.

…mutta yhtä lailla aloittava yritys voi hyötyä Avainlipusta. Ohjelmistoyritys Zoined halusi Avainlipun käyttöön jo start-up-vaiheessa – tuomaan maailmalla esiin suomalaista ammattitaitoa.

– Koemme olevamme selvästi suomalainen yritys. Kaikki perustajat ovat suomalaisia, käyneet täällä koulunsa ja tehneet työuransa täällä. Tätä on hyvä tuoda esille, sanoo Zoinedin perustajaosakas ja teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Karipekka Kaunisto.

Neljä vuotta toiminut yritys on ollut mukana Slushissa ja elää nyt ohjelmistoteollisuuden vauhdissa ajan hermolla.

– Suomalaista ohjelmisto-osaamista arvostetaan maailmalla, ja markkinoinnissa sitä kannattaa ilman muuta korostaa. Avainlippu on meille positiivinen merkki, joka on esillä kaikissa markkinointikirjeissämme, julkaisuissamme ja pian myös uusilla verkkosivuillamme,

Kansainväliseksi syntynyt Zoined vie tällä hetkellä päivittäis- ja erikoistavarakauppaan sekä ravintoloille tarkoitettua analytiikka- ja raportointipalveluaan varsinkin Ruotsiin, jonne juuri avattiin oma toimipiste.

– Palvelumme perustuu asiakasvolyymiin, joten markkinamme on maailmalla. Teemme jatkuvaa tuotekehitystyötä erityisesti tiedon louhintaan liittyvien aiheiden kanssa, ja varsinkin asiakkaiden ja tuotteiden segmentoinnin sekä kysynnän ennustamisen kanssa. Meidän asiakkaamme voivat hyödyntää omien asiakkaidensa segmentoinnin tuloksia vaikkapa kohdennettuun mainontaan. Tuotteemme on valmis, mutta mahdollisuuksia analytiikan rikastamiseen on vielä valtavasti.

MYYTTI 5: Avainlippu kertoo suppeasti vain valmistusmaasta.

Toki kyse on suomalaisesta työstä, mutta samalla paljosta muustakin. Tiedostamisen vahvistamisen tarve on saanut Globe Hopen liittämään Avainlippuun myös ymmärryksen vastuullisuudesta ja hyvistä työolosuhteista. Globe Hopen designtuotteet tehdään käytöstä poistetusta materiaalista.

– Sysäys Avainlipun hankkimiseen tuli japanilaiselta maahantuojaltamme. Hän näki meitä selvemmin tärkeänä sen, että viestimme Suomessa tehdystä laadusta, kestävyydestä ja työoloista myös merkin kautta, sanoo Globe Hopen toimitusjohtaja Seija Lukkala.

Hän näkee, että tiedostaminen on maailmassa kasvanut tuskaisen hitaasti, mutta asiat ovat kuitenkin kehittyneet Globe Hopen 12-vuotisen historian aikana. Kuluttajat vaativat avoimuutta ja ovat kiinnostuneita esimerkiksi vaatteiden alkuperästä ja olosuhteista, joissa niitä tuotetaan. Silti, monesti herättäjäksi tarvitaan esimerkiksi vaatetehtaan romahtamisen kaltainen katastrofi.

– Haluamme viedä eteenpäin keskustelua ekologisuudesta ja eettisyydestä. Kuluttajan on opittava tiedostamaan vastuu kulutuspäätöstensä takana: miten tämä tuote on tehty, mitä luonnonvaroja on käytetty, onko tuote kotimainen? Ei ole myöskään hyväksyttävää, että esimerkiksi monet julkiset hankinnat tehdään rahapäätöksinä, eikä pitkän aikavälin kannattavuutta painottaen. Muutos tähän ajatteluun vähentäisi ostoja ulkomailta ja suosisi kotimaista työtä.

MYYTTI 6: Avainlippua käytetään vain kotimaan markkinoilla.

Suomalaisuuteen liittyvä laadun ja luotettavuuden leima toimii erittäin hyvin myös maailmalla, havainnoi lähes 100 maassa toimiva Abloy. Sen Suomessa tekemät tuotteet leviävät maailmalle Avainlippu-merkin kera. Lähimarkkinalle, eli Baltiaan ja Venäjälle Abloy vie laajaa tuotesortimenttia, ja merkki näkyy kuluttajapakkauksissa. Kaukoidän ja Amerikan markkinoilla kyse on b-to-b-asiakkuuksien vaativista ratkaisuista, jolloin Avainlippu näkyy esityksissä.

Suomalainen Abloy on yksi Assa Abloy -konsernin viidestä globaalista brändistä, joilla on lupa toimia omalla nimellään. Kaikkiaan maailman suurin oviympäristöratkaisujen toteuttaja hallinnoi lähes 200:aa brändiä.

– Meillä on osaamista, jota ei löydy muualta. Abloyn sylinteri- ja sähkölukkoteknologiat ovat täysin poikkeuksellisia maailmalla. Olemme ylpeitä siitä, että edelleenkin lähes kaikki Abloyn tuotteet valmistetaan Suomessa, Joensuun ja Björkbodan tehtailla, sanoo Abloyn myynti- ja markkinointijohtaja Jari Perälä.

– Mitä kauemmas mennään, sitä vahvemmin meidät tunnetaan korkean turvallisuustason ratkaisujen toteuttajana ja uuden teknologian brändinä. Siirtymä on ollut kokonaisratkaisuihin, ja viime vuosina eniten menestystä ovat tuoneet elektromekaaniset järjestelmät. Vastikään järjestelmämme on valittu mm. suuriin metrohankkeisiin ja eurooppalaisten isojen teleoperaattorien turvallisuuden takeeksi.

Teksti: Anneli Frantti

Jaa artikkeli