Viiden sentin konsepti on Temal Oy:n suurin vahvuus ja menestyksen tae. Vuosien kokemus tuotannon suunnittelusta ja tuotteiden jalostuksesta ei ole kevyesti kopioitavissa.
Temal Oy:n tuhansien variaatioiden kalustemallisto on Euroopan laajin. Liikevaihto nousee tasaisesti, samoin innostus uuden tekemiseen. Varatoimitusjohtaja Nina Zischka kertoo, miten tähän on tultu.
1. Kylpyhuoneneliöt tehokäyttöön
Temalin tuotevalikoiman lähtökohtana on se, että suomalaiset asunnot ovat pieniä, ja säilytystilasta on aina pulaa. Kun kerrostaloasunnon keskineliömäärä on 56 neliötä ja rivitaloasunnon 79 neliötä, on selvää, että kylpyhuoneessa ei ole yhtään ylimääräistä tilaa, eikä sitä tule taikomallakaan, Zischka esittelee faktat.
Toiminnallisuus on siis mietittävä kohdalleen; hyödynnettävä käytettävissä olevat sentit ja löydettävä piiloneliöt. Päivittäisen elämän kannalta asumismukavuutta lisää se, että tavarat löytävät paikkansa. Usein 40 senttiä syvä allaskaappi on se paras, välillä jopa 35-senttinen. Siihen tarvitaan tietysti samankokoinen pesuallas, ja emali taipuu näihin mitoituksiin.
– Kun tehtaassa tuotetaan kalusteita viiden sentin mittavälein ja tilausten mukaan, tuotannon suunnittelu käy kovilla kierroksilla. Vuosien myötä olemme saaneet kaiken toimimaan. Esimerkiksi allaskaappeja on vakiona lähes 5 000 erilaista vaihtoehtoa, sanoo Zischka.
2. Kotimaisuus kunniaan, reklamaatiot minimiin
Kahdella paikkakunnalla toimiva Temal valmistaa kalusteensa Nakkilan tehtaalla. Emalituotteet puolestaan tehdään Järvenpäässä, jossa kalusteet myös kootaan.
– Palikoita on tuhottomasti, mutta henkilöstö tuntee sadat komponentit poikineen. Loppupäässä kokoonpanon väki varmistaa, että kaikki osat ovat mukana. Tuotevalikoiman laajuus tekee työstä välillä miltei räätälöimistä, sillä asiakas saa meiltä aina valmiiksi kootut tuotteet käyttöönsä. Kaiken tämän myötä meillä on erittäin sitoutunut henkilöstö ja alhainen reklamaatiotaso, painottaa Zischka.
Hän kertoo, kuinka reilun parin vuoden takainen sukupolvenvaihdos myllersi yritystä melkoisesti. Vuonna 2011 johtoon astuivat Zischka ja veljensä Harri Höglund, yrityksen perustajan ja sisarusten isän Boris Höglundin siirtyessä hallituksen puheenjohtajaksi. Osa henkilökunnasta vaihtui, kun toimintatapoja uusittiin.
– Jäljelle jäivät ne, jotka tykkäävät tehdä meidän tavallamme. Haluamme osallistaa koko porukan, ja tuotannon johto, myynti ja toimihenkilöt istuvat alas tilannekatsauksen merkeissä joka toinen maanantai. Pidämme myös säännöllisesti omat kokoukset tuotannon työntekijöille. Tilannekatsauksen lisäksi käsittelemme tuotannon kehittämiseen ja työssä viihtyvyyteen liittyviä näkemyksiä, kertoo Zischka.
– Korostamme ylpeinä suomalaisuuttamme, sillä meillä tuotteiden kotimaisuusaste on 74–98 %. Avainlippu ja Design from Finland -merkki ovat meillä kovassa käytössä. Kotimaisuus on laadun ja jatkuvuuden tae ja tuo turvallisuutta ostajalle, hän jatkaa.
3. Uskallus uusiutua – kylppäristä keittiöihin
Toimivaksi viritetty tuotanto mahdollistaa sen, että konseptia on uskallettu laajentaa uuteen kasvualueeseen, eli keittiöihin. Kustannustehokkuutta saadaan sillä, että kaikki kalusteet valmistetaan samasta kosteudenkestävästä kuitu- ja lastulevystä.
– Keittiömallisto on iso satsaus tulevaisuuteen. Haluamme, että meidät tunnetaan jatkossa koko kodin sisustajana. Viiden sentin konsepti osoittaa, että hallitsemme yksilölliset ratkaisut.
Tällä hetkellä yli 80 % Temalin reilun yhdeksän miljoonan liikevaihdosta tulee kylpy- ja kodinhoitohuoneista. Keittiökalusteiden myynnin arvioidaan nousevan 10 %:iin liikevaihdosta tänä vuonna, kun yhteistyö Bauhausin kanssa kirii vauhtia ensin Suomessa ja loppuvuonna myös muissa Pohjoismaissa.
– Suunnittelussa haemme rohkeasti uutta muotoilua ja väritystä, sekä kalusteisiin että varsinkin emalialtaisiin. Suomalaisten ja ruotsalaistenkin ykkössuosikki on vuosikaudet ollut pelkistetty valkoinen, mutta nyt on näkyvissä yksilöllisyyden esiinmarssi. Olemme siihen valmiita.
4. Emalilla maailmalle
Vienti on toinen Temalin kasvualue. Erityisesti maailmalle halutaan viedä emalialtaita, jotka design-ulottuvuutensa myötä mielletään high-end tuotteiksi.
– Emalissa on retrofiilistä, mutta samalla se on moderni materiaali. Ympäristön kannalta se on kestävä ja taloudellinen ja käyttäjän kannalta kulumaton ja naarmuuntumaton. Emalista syntyy yksilöllisiä design-tuotteita joustavaan kalustemitoitukseemme, sanoo Zischka.
Tällä hetkellä yrityksen kalustetuotannosta viennin osuus on noin kolmannes ja keskeinen vientimaa on Ruotsi. Pohjoismaissa vientiponnisteluja tehdään myös Norjaan, jonne on avattu myyntipisteitä rautakauppojen yhteyteen. Seuraavaksi katseet kohdistuvat Keski-Eurooppaan, josta haetaan design-tuotteiden markkinaa.
Eikä innostus uusiin ideoihin lopu tähän. Emali taipuu myös julkisivulevyiksi, esimerkiksi talojen seiniin tai metrotunnelien pinnoiksi helposti puhdistettavana ja kestävänä materiaalina. Tämän aluevaltauksen osalta tehtiin Temal Elements -konseptin lanseeraus Surface Design -messuilla Lontoossa alkuvuodesta. Tarjouspyyntöjä on jo saatu Lontoon ja San Fransiscon metroyhtiöiltä.
– Yrityksen henkinen kehitys on vahvaa. Tavoitteet ovat kristallinkirkkaat, ja niiden osalta jokaisella on vapaus ja vastuu tehdä töitä. Työn tekemisessä kuten elämässä yleensäkin rakkaus ratkaisee. Ajatuksenamme on, että intohimo ja rakkaus työtä kohtaan näkyvät tekemisessämme – tuotteiden suunnittelusta ja valmistuksesta aina markkinointiin ja myyntiin.
Valot pois viideltä
Myynti- ja markkinointiassistentti Janika Arola, 21, tuli taloon merkonomiopintojensa ohessa harjoittelijaksi pari vuotta sitten ja hänet vakinaistettiin viime kesänä. Reipasotteinen Janika ja uudistumisvauhdissa oleva Temal sopivat hyvin yhteen.
– Perheyrityksen nopeisiin liikkeisiin on osattava hypätä kyytiin. Minulla on mieluisana haasteena pysyä jatkuvasti laajenevan tuotevalikoiman perässä, sillä työhöni kuuluu esimerkiksi jälleenmyyjien opastaminen tuotetietojen saloihin. Keittiökaapistojen linja on meille kaikille uutta, tykkään elää siinä mukana.
Matalassa organisaatiossa vallitsee Janikan mukaan lämmin perhehenki. Omia ideoita on helppo ehdottaa ja kommentointiin kannustetaan. Hyvästä työstä osataan myös antaa kiitosta.
Janikan sosiaalisuus ja asiakaspalveluhenkisyys on pantu merkille, sillä jatkossa hän pääsee yhä enemmän mukaan asiakastapaamisiin.
– Esimiehet ovat kiinnostuneita vahvuuksistani, ja toiveitani on otettu hyvin huomioon toimenkuvassani. Monet kaverini vaihtavat näin nuorena jatkuvasti työpaikkaa, mutta minun on helppo kuvitella, että olen täällä vuosienkin päästä.