Fiblon Oy:n toiminnasta huokuu yhdessä tekemisen henki. Varatoimitusjohtaja Anne Ekberg listasi hyviä käytäntöjä ja periaatteita, joista yrityksessä ei tingitä.
Kunnon lautasliina suojaa sylin ja siihen voi pyyhkiä sormet ja suupielet. Se valmistetaan ja pakataan ympäristöystävällisesti ja se välittää yrityksen viestin. Käytön jälkeen liina maatuu nopeasti. Helppo hommako? Porilainen Fiblon Oy näkee vastauksena tuotekehityksen ja ammattitaitoisen työn yhdistelmän.
1 Tuotekehityksestä meiltä ei tule laskua.
– Haluamme oikeasti miettiä, millainen tuote parhaiten sopii asiakkaan tarpeisiin. Se on meidän mielestämme vastuullista, ja tuo useimmiten pitkäaikaisen bisneksen, näkee Anne Ekberg, Fiblon Oy:n varatoimitusjohtaja.
Fiblonin päätuotteita ovat lautasliinat, suurtalouksien siivousliinat sekä liikennevälineiden istuinten niskaliinat. Asiakasryhminä ovat hotellit ja ravintolat sekä lento-, juna- ja laivayhtiöt. Tuotannosta menee vientiin noin puolet.
Ekberg kuvailee Fiblonia ketteräksi massaluokan toimijaksi, joka tuottaa yhtä lailla miljoonien kappaleiden sarjoja kuin pieniä muutamien tuhansien eriä. Tuotekehitystä tehdään kaikkien asiakkaiden kanssa, kun haetaan erityyppisten liinojen parasta toimivuutta eli materiaalin, koon, designin ja hinnan tasapainoista yhdistelmää. Fiblonin prosessi on rakennettu niin, että asiakkaille tehtävä yksilöllinen räätälöinti ei tuo lisähintaa.
– Kuljemme koko ajan aistit avoimina uusille ideoille. Käymme asiakkaan loppukäyttöpisteessä tutustumassa siihen, miten liinamme toimivat. Onko liinoissa imukykyä? Toimiiko pakkauksen mitoitus tarjoilukärryssä? Tykkäämme varsinkin niistä asiakkaista, joilla on tarjota meille ongelma.
2 Joka viikko tehtaan koneet pysäytetään yhteispalaverin ajaksi.
Koko henkilöstö, noin 30 henkeä vuorosta ja reissaamisesta riippuen, kokoontuu käymään läpi tuoreimpia asioita. Yritystä kehitetään yhdessä työntekijöiden kanssa.
– Meillä ei ole työnjohtoporrasta, vaan organisaatiomme on tosi matala ja avoin. Tuotannossa työtehtäviä vaihdellaan, ja jokaisella on monenlaista osaamista. On tärkeää, että omaan työhönsä saa vaikuttaa – sen myötä voi sitoutua tavoitteisiin, asiakkuuksiin ja ympäristövastuuseen. Automatisoidussakin tuotannossa konetta käyttää aina ihminen, jonka ammattitaito vaikuttaa työnjälkeen, sanoo Ekberg.
– Palaverissa jokaisella on mahdollisuus tuoda esiin näkökulmia vaikkapa koneista, materiaaleista tai henkilötasolla työn sujuvuudesta. Yritämme rohkaista siihen, että henkilöstö kysyisi ja kyseenalaistaisi. Emme halua, että tehdään niin kuin ennenkin tai niin kuin johto käskee.
Ekbergin mukaan yhteiset palaverit ovat rakentaneet luottamusta ja tuoneet työn iloa. Arkipäivän sparrausta on edistetty myös niin, että konttorin puolella kaikkien ovet ovat aina auki, ja ideoita pallotellaan työn ohessa. Kerran vuodessa koko tehdas on kiinni ja koko henkilöstö miettimässä, miten asiakkaiden tarpeisiin parhaiten vastataan.
3 Elinkaarisuunnittelulla syntyy ympäristöystävällinen kertakäyttötuote.
– Ympäristön kunnioittaminen on meillä sisäänrakennettuna arvona. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että hankimme raaka-aineet mahdollisimman läheltä ja olemme auditoineet alihankkijamme omiin arvoihimme suhteuttaen. Logistiikan osalta olemme tarkkoina, että rahdeissa ei kuskata ilmaa, vaan että pakkaukset, lavat ja autot ovat täynnä.
Tehtaalla kiinnitetään jatkuvaa huomiota tuotannon hävikin vähentämiseen, samoin pakkausjäte pidetään minimissä. Painovärit säilytetään seuraavaa käyttöä varten. Tehtaan sähkö on tuulivoimalla tuotettua ja koneiden hyötylämpö käytetään lämmitykseen. Tuotteiden pakkauskoot on optimoitu kuljetusta ja käyttöä ajatellen. Esimerkiksi lentokoneisiin menevien lautasliinojen ja niskaliinojen pakkaukset on mitoitettu lennolla tarvittavan määrän mukaan, sillä jokainen ylimääräinen gramma maksaa.
Alkusysäyksen ympäristövastuuseen antoi Scandic-asiakkuus jo 1990-luvun puolivälissä kysymällä vedenkäytöstä, värikemikaaleista ja prosesseista. Fiblon aloitti strategisen työn kehitysteemojen parissa jo tuolloin ja siirtyi muun muassa liuotinpohjaisista väreistä vesiohenteisiin.
– Asiakkaat huomaavat aina, että meillä ei haise.
4 Erottautuminen on elinehto.
Ei ole ravintolaa ilman lautasliinoja tai lentokonetta ilman niskaliinoja, mutta kuinka monta liinaa muistuu mieleen? Hyvää viestipaikkaa ei osata käyttää.
– Massasta erottuminen on esimerkiksi lentoyhtiöille iso haaste. Olemme miettineet omalta osaltamme ratkaisuja tähän ja ideoineet asiakkaille virikkeeksi eri tunnelmia korostavia liinatuotteita. Niskaliina tai lautasliina voi olla osa markkinointikampanjaa tai toimia muulla tavoin viestipohjana, valottaa Ekberg tulevaa Fiblon Future -konseptia.
Omaa erottautumistaan Fiblon toteuttaa paitsi asiakasräätälöinnillä myös kehittämällä kokonaan uusia tuotteita. Vuonna 2010 lanseerattu ravintolakeittiöiden Fibra-liinasarja toteutettiin asiakkaan toiveesta. Arkitettu liina on helppokäyttöisempi kuin rullapyyhkeestä repäistävä pala ja hygieeninen pakkaus oli odotettu uudistus.
Suomalaisuus on yli 30-vuotiaalle perheyritykselle ylpeyden aihe.
– Se näkyy kaikessa alkaen lähiraaka-aineista ja ympäristöarvoista. Työn ilo löytyy rehdistä puhumisesta ja koko porukan osallistamisesta. Ja omissa Fibra-tuotteissamme Avainlippu liehuu korkealla.
Valot pois puoli viideltä
Avainasiakaspäällikkö Kati Aalto on ollut talossa 2,5 vuotta ja siirtyi vastikään tuotepäällikön tehtävistä nykyiseen työhönsä. Hän tekee päivittäin töitä asiakkaiden tyytyväisyyden eteen, ottaa selvää tarpeista ja toiveista, osallistuu tuotesuunnitteluun sekä avustaa myyntiä ja markkinointia.
– Työpäiväni on täynnä jatkuvaa tuotekehitystä, sillä meillä ei ole katalogituotteita. Paneudun tarkasti asiakkaiden toimintaan, jotta voin parhaalla mahdollisella tavalla tarjota tuotteillamme heille lisäarvoa.
Toimistolla näitä asioita pohditaan usein yhdessä, kollegoiden huoneet ovat aina auki ja tiedämme toistemme vahvuudet. Myös tehtaan puolella poikkean vähän väliä kysymässä painoasioista. Täällä on hyvä yhdessä tekemisen meininki.
– Fiblonilla on ainutlaatuinen tapa toimia vastuullisesti ja välittää ympäristöstä ja henkilökunnasta. Täällä ei kannusteta ylitöihin, päinvastoin, esimies alkaa sammutella valoja jo ennen viittä. Työn ja vapaa-ajan pitääkin olla tasapainossa, sillä ideat eivät synny pakottamalla vaan hyvässä balanssissa