Sometusta ja suosittelua: Näin toteutat pikkufirman markkinoinnin kustannustehokkaasti

transparent image

Uusia, omia tuotteita tai palveluita tarjoavia yrityksiä pulpahtelee esiin kuin suppilovahveroita syksyllä. Tänä päivänä yritys kuitenkin jää harmillisen näkymättömäksi, ellei se markkinoi itseään tehokkaasti. Perinteiset keinot, kuten katukyltit auttavat, mutta kustannustehokasta markkinointia hakeva viihtyy parhaiten digitaalisessa maailmassa. Jututimme Helsingin Tuomiokirkon kupeessa toimivan designliike Taiga Colorsin Jutta Kuurea digitaalisesta DIY-markkinoinnista.

Taiga Colors luo uniikkeja design-tuotteita, jotka valmistetaan ja tuotetaan kokonaan Suomessa. Taiga Colorsin tuotteet suunnitellaan kestämään ja materiaalit sekä alihankkijat valitaan tarkoin. Pienillä yrityksillä, kuten Taiga Colorsilla, on usein suuria arvoja, joiden viestiminen on todella tärkeää.

”Markkinointia on aina läsnä. Jokainen yrityksen kanssa asioiva ihminen on lähettiläs, joka kertoo saamastaan palvelusta ja kestävistä ja kiinnostavista tuotteista eteenpäin”, Kuure toteaa.

Pienessä yrityksessä markkinointi tulee ymmärtää laajana kokonaisuutena, joka ei rajoitu vain yhteen kanavaan vaan elää ja kehittyy jatkuvasti. Niin aktiivinen sosiaalinen media ja onnistumisten analysointi kuin hyvä asiakaskokemuskin vaikuttavat yrityksen onnistumiseen. Pienen yrityksen kannattaa myös jatkuvasti seurata sitä, mikä toimenpide tuottaa tuloksia. Kun aika ja raha ovat vähissä, kannattaa painottaa niitä kanavia, jotka toimivat: toisella some voi tuoda paljon bisnestä sisään, kun taas toisella koko bisnes nojaa vaikkapa bloginäkyvyyteen tai hakukonemarkkinointiin.

Vaikka Taiga Colorsin sijainti on loistavalla paikalla Helsingin keskustassa, markkinointi on tärkeä menestystekijä – kadulta satunnaisesti sisälle eksyvien ihmisten määrä on kuitenkin hyvin rajallinen. Taiga Colorsille yksi olennaisimmista tavoista saada ihmisten huomio on sosiaalinen media.

Sosiaalisen median kanavat vaativat toimiakseen ahkeraa sisällöntuottamista, päivittämistä ja pienelle yritykselle iso lohko työajasta voi mennä kanavien päivittämiseen: Taiga Colors esimerkiksi löytyy Twitteristä, Facebookista, YouTubesta ja Instagramista. ”Materiaalia näihin ladataan päivittäin”, Kuure naurahtaa. ”Facebookissa olemme toteuttaneet myös pieniä mainoskampanjoita.”

Kuhiseva sosiaalinen media voi saada myös lehdet, blogaajat ja radiotoimittajat innostumaan yrityksestä, mikä voi johtaa lisänäkyvyyteen. Ahkera DIY-markkinoija ei toki jää odottamaan yhteydenottoja, vaan esimerkiksi blogiyhteistyö lähtee nopeimmin liikkeelle ottamalla rohkeasti yhteyttä sopiviin tahoihin.

Koska pienellä yrityksellä ei ole suurta mainosbudjettia, niin sanotun suosittelumarkkinoinnin voima on suurta. ”Korkea asiakastyytyväisyys takaa sen, että suosittelumarkkinointi toimii sekä perinteisellä suusta suuhun -menetelmällä että sosiaalisessa mediassa. Taiga Colorsilla on ihanan uskollinen asiakaskunta; kanta-asiakkaita löytyy Suomen lisäksi jo mm. Saksasta, Ranskasta, Kuwaitista, Japanista ja Yhdysvalloista”, kertoo Kuure.

Uskollisten asiakkaiden lisäksi käteen pitää jäädä myös konkreettista tietoa digitaalisen markkinoinnin onnistumisesta. Taiga Colors luottaa ilmaiseen Google Analyticsiin seuratessaan ja analysoidessaan verkkokaupan kävijöitä ja liikennettä. Analytiikka onkin Taiga Colorsille liikevaihdon ja kirjanpidon numeroiden lisäksi olennainen osa yrityksen pyörittämistä.

Kokonaisvaltainen asiakaskokemus on Taiga Colorsille tärkeää. Asiakkaat kertovat helposti kokemuksiaan eteenpäin sosiaalisessa mediassa, joten pienen yrityksen kannattaa vaalia mainettaan uutterasti. ”Meillä myös satunnaisia kauppaamme piipahtajia autetaan aina tarpeen mukaan. Olen esimerkiksi saanut järjestettyä pikaisen hammaslääkärin ilta-ajan itävaltalaiselle isoäidille, selvittänyt turistille, voiko hän viedä poronnahan mukanaan Suomesta Australiaan sekä löytänyt amerikkalaisen miehen kadonneet suomalaiset sukulaiset pienen salapoliisityön tuloksena”, toteaa Kuure.

Mutta millaisia vinkkejä Kuure tarjoaa pienille yrityksille, jotka ovat vasta menestyksensä alkutaipaleella?

”Todella moni nykyisistä menestystarinoista on aikoinaan alkanut autotallista tai ”pyöräntarakalta”, eli omia tuotteita myyden ja eteenpäin tarjoten mistä ja missä milloinkin. Yrittäjä tarvitsee sinnikkyyttä, luovuutta ja ongelmien ratkaisukykyä. Jos uskot omaan tekemiseesi ja jaksat kavuta kerta toisensa jälkeen rähmälleen lennettyäsi uudelleen pystyyn, sinussa voi olla aineksia yrittäjäksi. Parhaimmillaan yrittäjyys on hieno elämäntapa, ja tyytyväiset asiakkaat ovat yksi yrittäjän tärkeimmistä voimavaroista.”

Pienen yrityksen markkinoinnin muistilista:

  1. Aktiivinen sosiaalinen media: Päivitysten tekeminen maksaa vain aikasi verran, joten niihin kannattaa panostaa. Myös asiakkaiden aktivoiminen tai kisojen järjestäminen somessa on kustannustehokasta.
  2. Suosittelumarkkinointi: Tyytyväinen asiakas kertoo kokemuksistaan eteenpäin. Kannattaa jaksaa tehdä hiukan ekstraa jokaisen asiakkaan kohdalla, koska se synnyttää asiakkaalle halun kertoa kokemuksiaan muille.
  3. Tulosten mittaus: Google Analytics on ilmainen keino analysoida verkkosivuston kävijämääriä ja eri sivujen toimivuutta. Myös sosiaalisen median numeroita kannattaa seurata ja katsoa esimerkiksi, millaiset päivitykset keräävät kommentteja ja tykkäyksiä. Jos ostat vaikka hakukone- tai somemainoksia, niitä kannattaa tehdä tavoitteellisesti ja kirjata kunkin kampanjan tulokset ja tärkeimmät opit muistiin.

 

 

 

 

Jaa artikkeli