Avainlippu kertoo, että suklaatuutti kavereineen valmistetaan suomalaisin voimin.
Pingviini-jäätelöt tehdään Turengin tehtaalla, jossa työskentelee 140–230 henkilöä vuodenajasta riippuen. Nestlén kansainvälisen tuotekehitysyhteistyön lisäksi Turengissa tehdään myös paikallistason tuotekehitystä. Pingviini-jäätelöt on kehitetty vastaamaan juuri suomalaisten kuluttajien makumieltymyksiä.
– Mieleenpainuvin palaute on ollut 8-vuotiaan tytön posti. Hän oli piirtänyt meille tuote-ehdotuksen nimeltä Kuutti-tuutti. Piirros esitti tuuttia, jolla oli hylkeen evät. Se oli aivan ihana! Minulla on piirros vieläkin tallella, kertoo Nestlé Suomen Brand Manager Mona Kandelin.
Alkujaan mustavalkoinen Pingviini-logo kehitettiin vuonna 1935, kun silloinen yritys Oy Jäätelö Ab aloitti toimintansa.
Kaikesta Suomessa myydystä jäätelöstä noin 60 % nautitaan huhti–elokuussa. Yleisesti ottaen luku pätee myös Pingviini-tuotteisiin. TNS Gallupin tutkimuksen (2011) mukaan 71 % suomalaisista herkuttelee kesäaikaan jäätelöllä viikoittain tai useammin ja jäätelön kotimaisuus ja jäätelötuotannon säilyminen Suomessa on heille tärkeää.
Avainlippu-merkki voidaan myöntää tuotteelle, joka on valmistettu Suomessa. Lisäksi tuotteelle lasketaan kotimaisuusaste, joka on suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta. Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteeseen kohdistuvat kustannukset.